Sedan början av gymnasietiden har jag månadssparat på börsen. Jag har hållit det otroligt enkelt: månadsspara med förbestämda belopp i Länsförsäkringar Global Indexnära och Spiltan Investmentbolag.
Jag följer sällan min utveckling utan försöker bara månadsspara. Jag börjar nu nå miljonen och har sett över mitt sparande.
Länsförsäkringar har, enligt Avanza, i år ökat med cirka 2 procentenheter. Detta låter oerhört lågt med hänsyn till utvecklingen på börsen. Som jag förstår det efter snabba googlingar har det med valutan att göra. Men är inte skillnaden liite vääl stor? Vid en jämförelse mot DNB Global Indeks är dock utvecklingen inte skillnaden så anmärkningsvärd. Gäller det sedvanliga fortfarande - att månadsspara utan undantag?
Fonden har gått mer eller mindre exakt som börsen. Det spelar ingen roll om du väljer att jämföra fonden omräknad till USD med börsen i USD procent eller om du räknar om index (börsen) till SEK procent och jämför med fonden.
Det är bara olika mått på samma avkastning. Precis som om du mäter temperatur i grader Celcius ocj amerikanen i Fahrenheit. Det påverkar inte temperaturen vilken enhet du mäter i (gäller även procent), se bara till att mäta i samma när du jämför.
Visst omräknar LF global till SEK varje dag? Och man kan aldrig få ut den i USD? Måste flika in att jag antingen inte förstår eller inte köper resonemanget om att valutarisken inte finns. Har lyssnat på en del av avsnittet och även läst Jans argument. Visst, underliggande tillgångar är ju fortfarande ”värda” samma oavsett valuta, allt annat lika. Om man aldrig kan få ut värdet på underliggande tillgångar i USD (som det mesta i en globalfond är noterat i) så har man ju per definition ändå en valutarisk.
Hade fonden noterats och betalats i guld och guld sedan blir värdelöst så har man ju förlorat allt kapital, oavsett om underliggande tillgångar är noterade i exempelvis USD.
Hade guld blivit “värdelöst“, så hade ju de underliggande tillgångarna blivit värda “oändligt“mycket, uttryckt i guld. Men som ovanstående skriver, du kan ju själv växla till usd om du vill.
Jo, om kronan tappat i värde får du fler kronor för din tillgång så det går på ett ut. Kolla gärna senaste avsnittet eller alla andra diskussion kring detta på forumet.
Jag månadssparar också i LF global, bara den dessutom. Efter att ha upplevt -20% där i april är jag väldigt tacksam över att just nu ligga på +1,63% för året.
Samtidigt sitter det en liten djävul på min axel och viskar att jag borde försökt tajma marknaden där under första kvartalet… eller att jag borde följa någon annan strategi när jag ser att avanzianens snitt är +9% i år. Det är inte alltid lätt att sitta still i båten!