Varför har jag buffert/mellanrisk-hinkar?

Jag funderar på varför jag har pengar i buffert och mellanrisk-hinkarna, samt hur mycket jag har på dem.

Jag hyr mitt boende, leasar bil och äger inget av stort värde. Jag har ett stabilt jobb med ok inkomst. Jag ser med andra ord inget speciellt område i livet där det kan plötsligt hända något som kräver en större ekonomisk insats. Jag känner mig beredd att ha kvar pengarna i passiva hinken även vid nedgångar på börsen, och inte ta ut dem i panik. Jag är 48 år och i den bästa av världar så kan allt ticka på i alla fall tills pension.

Jag har 2 månadsutgifter i bufferthinken. 4 månadsutgifter i mellanrisk. Resten i passiva (ca 27 månadsutgifter). Ingen lekhink (dock lite spiltans billiga indexfond).

Missar jag något som gör att min fördelning är för riskfylld? Eller tvärtom, onödigt safe? Jag strävar alltid efter en balanserad syn på allt och funderar om jag är där inom detta område.

Tacksam för era kloka ord!

2 gillningar

Ja varför har du det? Det ka ju bara du svara på :slight_smile: För dig så ka ske det är för defensivt och för andra är det för offensivt.

Jag bor just nu också i hyresrätt med fru och barn. Vi gillar stt ha en väldigt hög säkerhetsmur runtomkring oss i form av stor buffert och en mellanriskhink som vi fortfarande bygger upp.

Tanken är dock att vi ska köpa hus så småningom och då känns det bra att ha en bra grund att stå på.

Man kan plötsligt bli av med jobbet.

Man kan bli långvarigt sjuk eller en närstående kan bli sjuk.

Räntor kan höjas, därav blir leasingavtalet dyrare.

Du kan bli tvungen att gå till tandläkaren (finns frisktandvårdsavtal) och betala mycket pengar.

Summan i respektive hink kan du nog svara på bäst själv.

Jag har dock inte riktigt tagit til mig de 4 hinkarna. Det bara kluddar ihop allt och jag får svårt att veta hur mycket jag har på börsen. Och vad min totala aktie% är.
Så jag har väl 2 hinkar om man vill kalla det så.

1. Buffert 2. Portfölj.
    På så vi vet jag vad jag har på respektive post. I slutändan blir det ju en total av allt man har ändå. Dvs en mellanriskhinken för mig är bara mental bokföring.

OBSERVERA att i min portfölj ingår annat än aktier. Kör en 90/10 bred på LYSA som huvuddel.

5 gillningar

Tänker likadant som Petter; har inte heller riktigt helt köpt 4-hinkarsmodellen (som skåningar tycker jag för övrigt att Bolmessons borde kalla det 4-spannarsmodellen; hink är ett skumt ord).

Precis som Petter har jag också en bufferthink (pengar på sparkonto) och en “framtidshink” (pension etc. i form av fonder - håller på att gå över till 90/10 på Lysa). Dessutom har jag ett par specialkonton (sparkonton) tänkta till bilinköp och insats till husköp som ev. kommer att bli aktuellt inom 1-3 år.

5 gillningar

Tror lite som andra varit inne på att du måste själv avgöra vad som är lämpligt.
En klassisk buffert är ju ca 3-6 månaders utgifter. Om du har låga månatliga utgifter så är den bufferten naturligt lägre än någon som har höga månadsutgifter.

Personligen har jag varit med om flera dödsfall i familjen och andra tragiska event som gör att jag vill ha en bra krockkudde som gör att jag kan sova tryggt och känna att om “skiten träffar fläkten” så kan jag finnas där för min familj alt. Min buffert finnas där för min familj om jag skulle gå bort eller liknande.

De pengarna tjänar alltså ett specifikt syfte - trygghet - inte avkastning.

Så om du känner dig trygg med mindre så är det väl bara köra på och säga att nu ska ni tjäna ett nytt syfte - avkastning ist för trygghet.

Dock tror jag det är lätt att ha för mycket pengar i avkastningens tjänst i bra tider, om nått verkligen händer så skiter man nog i att man kunde haft lite mer på marknaden…

3 gillningar

Väldigt likt här också men jag ser allt som en portfölj. Har inget jag kallar buffert. Men har såklart pengar på sparkonto.
Det gör att portföljen varierar allt från en 50/50 till 90/10 beroende på hur mycket kontanter jag behöver ha på kontot.

4 gillningar

Vi svenskar är väl lite av trygghetsnarkomaner? Gemene man är överförsäkrad och kör med helförsäkring på bilen tills dess den faller i bitar. man betalr glatt in premier utan att fundera så mycket, för så ska man göra. Gud bevare den som vågar påstå att en barnförsäkring är onödig, vet hut hädare :slight_smile:

Vi själva har alldeles för mycket cash, tror det är ca 250000 kr allt som allt som bara sitter där på sparkonton/bankfack och väntar på att något ska hända. Det känns otroligt tryggt och jag som var ganska “fattig” under uppväxten kan gotta mig rejält nu med dessa slantar. det är lite Farbror Joakim över det hela och på intet sätt rationellt. Vår genomsnittliga sparkvot är ca 60% dessutom, så kassaflödet är det inget fel på.

Jag tror det har att göra med att det helt enkelt känns tryggt och bra att ha kontanter lätt tillgängliga.

/H

4 gillningar

Hur många börskrascher har du upplevt?

Leasing är ju bekvämt och bra. Men jag avstod för om jag blir arbetslös eller sjuk och inte behöver pendla så vill jag inte sitta med ett leasingavtal som har tex 2,5 år kvar med 5k/mån som tickar.

Finns det möjlighet att avbryta leasingen på ett smidigt sätt OM du skulle bli arbetslös / långtidssjukskriven eller helt enkelt bara byta jobb till nåt inom cykelavstånd där bilen blir överflödig?

Så länge lönen trillar in och man har hälsan så fungerar ditt upplägg kanon skulle jag tro.

Så länge du kan hantera att 27 månadsutgifter kanske blir 14 under ett dåligt år kanske när vi alla åker ner i källarn.

Hur definieras en krash? Jag var med under corona och 2008, om de räknas som krasher…

I mitt leasingavtal kan jag betala 1000 kr per månad för den tid som är kvar ifall jag vill avsluta i förtid. Minns inte om det gäller from det är 24 mån kvar eller 12 mån kvar.

Min bedömning är att det är ganska lätt att hitta nytt jobb i min bransch. Den med mycket erfarenhet och kompetens brukar alltid vara välkommen. Jag jobbar hemifrån så egentligen behövs inte bilen för jobbet.

Att 27 skulle bli 14 låter jobbigt, hoppas jag kan hantera det… :slight_smile:

1 gillning

Om du lyckades ta dig igenom bägge dessa krascher utan att sälja behöver du ingen mellanrisk hink.