Byggföretaget köper mark/byggrätter och bygger alla lägenheter. Man kan säga att byggföretaget fr början “äger” alla lägenheter o lokaler.
Om det totalt kostar att bygga för 50Ksek/kvm (ink inköp för byggrätt/mark) så kan byggföretaget i praktiken vilja sälja för 70Ksek/kvm för att göra en skälig vinst på projektet.
Lösningen blir då ofta att bilda en BRF med lån på 10Ksek/kvm och priset flr att köpa lgh blir 60Ksek/kvm.
Rätt. En viss bbelåning av föreningen ger oftast högre pris.
Däremot har du förenklat lite väl mycket. Jag har sett tillräckligt många kostnadskalkyler för att veta att föreningens lån inte harmonierar med entreprenadvinsten. Enligt min erfarenhet ligger oftast lånen i föreningen högre än entreprenadvinsten. Men visst, alla varianter finns.
Som Nestor säger är ju marknadsvärdet för en bostadsrätt priset för bostadsrätten plus ansvaret för övertagandet av en andel i föreningens lån, dvs Marknadsvärde plus befintligt lån (även om man inte är ensam betalningsansvarig för brf-lånet).
Och fördelningen föreningens andel av priset/innehavarens andel av priset har ingen koppling till hur fördelningen föreningens lån/innehavarens lån ser ut vid nyupplåtelse.
Oj vad jag bråkat med folk om detta de senaste 15 åren då de inte insett betydelsen.
Har fått många olika svar:
“Inte mitt problem utan föreningens”
“Det behöver jag inte tänka på utan jag betalar typ en hyra till föreningen så lånet påverkar inte mig”
“Kom inte med dumheter, vad har föreningens lån att göra med med priset på bostadsrätten?”
“Jag behöver inte ha koll på BRF’s lån utan jag jämför ju priserna på Hemnet”
Ja, vissa saker var bättre förr… På den tiden som man kunde köpa en nyproducerad bostadsrätt för 70 000 kr, insåg även den mest svagbegåvade att detta inte var produktionskostnaden utan att brf hade en väldig massa lån.
Egentligen skulle alla bostadsrättsköpare vara tvungna att gå igenom ett test, så att man tvingades lära sig hur brf fungerar.
Absolut. De kompletterar varandra. Min poäng var att det är svårt att hitta en lösning som fungerar för alla. Vissa kan ta till sig utbildning, vissa vill ha förenklad info och vissa skiter i allt oavsett.
I mitt exempel var det nog främst en kombination av att folk inte fattar matematiken och/eller att merparten saknar kapitalet som skulle krävas. Och att öka det privata lånet på bostadsrätten kan vara svårt om belåningsgraden redan är 85 % eller strax därunder.
Bra poäng!
Köper du en brf för 1 miljon får du bara låna 850k, oavsett om brf-en är obelånad eller har en belåningsgrad på 30%. Är föreningen väldigt belånad borde ju lägenheten bli lite större för samma lån
En annan fråga, med högre räntor kanske spekulanter börjar värdera lägenheter i högt belånade föreningar som mindre värda. Hur påverkas föreningens ekonomi av sjunkande marknadsvärde?
Vet att K2 och K3 medger värdering av fastigheten upp till taxeringsvärde respektive marknadsvärde, men hittar bara formuleringar om uppskrivning av värdet, inte nedskrivning och när detta krävs. Nedskrivning av fastighetens bokförda värde innebär väl minskat resultat men också minskade avskrivningar, kanske ett nollsummespel?
I praktiken påverkas föreningen inte alls. Däremot påverkas ju värdet på medlemmarnas bostadsrätter.
Så länge månadsavgiften understiger marknadshyrorna kommer pengarna alltid in till föreningen. Med kanske några få undantag är de flesta föreningar mycket lågt belånade.