Varför har nya bostadsrättsföreningar så höga lån?

Snarare startade det mycket tidigare än så. Var väl nästan 100 år sedan som de första föreningarna kom till. Det var arbetare som tröttnat på ockerhyror och gick samman, anlitade en byggherre som byggde huset åt dem. Ingen aning om hur mycket de lånade eller gick in med själva. Men det handlade om att ta makten över sina boendekostnader. Sedan blev det ju tyvärr marknad och spekulation över det hela.

Även nu finns människor som går ihop för att bygga hus tillsammans av olika anledningar.

När jag bodde i USA så ägde vi ett radhus som var en del av en mindre bostadsrättsförening utan lån. I USA är det väldigt ovanligt att bostadsrättsföreningar har lån. Förekommer främst i riktigt gamla och snofsiga coops i NYC.

Det är en rätt udda lösning att man har helt olika lösningar för begränsingar av lånemängd om lånet ligger i föreningen eller om det tas privat.

Ja, lagstiftaren utgår just ifrån detta att det är en sammanslutning av folk dom vill bygga ett flerbostadshus. Detta upplägg “kidnappades” sedan av byggentreprenörerna.

Under de mer än 40 åt jag jobbat med brf har jag bara stött på ett (!) enda fall där upplägget var som lagstiftaren har tänkt.

2 gillningar

Det är helt rätt tänkt. Jag har granskat BRF projekt i samband med lån som Tessin Nordic emitterar och byggherrens kalkyler ligger på 25-40% i vinst på projektet. Det innebär att byggherren säljer fastigheten till bostadsrättsföreningen till ett pris som ligger långt över produktionskostnaden. Föreningen tar sedan stora lån fast summan av insatserna motsvarar vad föreningen skulle kunnat bygga själv i egen regi och därmed skulle föreningen kunnat vara skuldfri ELLER sätta mycket lägre insatser bibehållet det stora lånet.
Varför bildar inte folk en bostadsrättsförening då och bygger själva?
Jag har sett något sådant projekt i Köpenhamn.

1 gillning

Det är komplett vansinne hur nya föreningar är uppbyggda, och jag bara skakar på huvudet när jag läser upplägget för t ex Karlatornet eller på nya Eriksberg. Det är obegripligt för mig att någon köpare vill sätta sig i en sådan ekonomisk sits. Men så är jag inte ekonom heller…
Brf:er ska vara gamla om det ska vara intressant för mig, och inte för små (helst 70+ lägenheter). Den jag bor i (centralt Gbg) är från 40-talet och föreningens skuld på min lgh är ca 60.000.

Senaste här i stan är att man kan “välja sin insatts” två pågående nybyggen som har detta koncept.
" Vi erbjuder en modell med strimlade lån i bostadsrättsföreningen, vilket innebär att du kan påverka din månadsavgift i föreningen genom att välja nivå på insatsen vid lägenhetsköpet.

• Fullt föreningslån: Lägre insats och högre föreningslån för bostadsrätten. Detta alternativ innebär en månadsavgift som inkluderar förvaltning, drift och underhåll av fastigheten samt räntekostnad för din bostadsrätts andel av föreningens lån. Det här upplägget är vanligast på marknaden.
  • Inget föreningslån: Högre insats och inget föreningslån för bostadsrätten. Detta alternativ innebär en lägre månadsavgift som endast avser förvaltning, drift och underhåll av fastigheten.
  • Halvt föreningslån: En kombination av de två ovanstående alternativen. Detta alternativ innebär en månadsavgift som inkluderar förvaltning, drift och underhåll av fastigheten samt halverad räntekostnad för din bostadsrätts andel av föreningens lån."

En ”statlig” byggherre utan vinstkrav kanske skulle kunna bygga BRF som inte behöver ta lån. Men det är en helt annan modell än den vi har idag…

Ja, och byggentreprenörer skulle bara få lämna anbud till självkostnadspris utan vinstmarginal.

Vet inte hur gott förhandlingsläge en enskild BRF har mot en byggentreprenör. Ett fastighetsbolag har trots allt nya projekt som hägrar efter varje nybygge, en BRF är one and done så inte särskilt noga med kundnöjdhet etc.