Varför indexfonder suger!

Klok tanke. Ja, indexfonder ökar innehavet i aktier som ökar i värde. När en bubbla sprickr sitter indexfonden på väldigt mycket av de riskabla innehaven och proportionen av mindre riskabla aktier har då blivit låg.
Jag tror lösningen är att ha flera olika indexfonder och rebalansera dem.
När teknikindex stiger tar du hem vinst och köper i de andra innehaven, så att du inte får för stor vikt i en enskild sektor.
Lika med småbolagsindex, kul när det stiger, men kan ibland sjunka brutalt, så ta hem vinster under resans gång och placera i andra index.

Sektorrotation: Olika sektorer går bra vid olika tillfällen. I början av året gick teknik bra, sedan värde och utdelning. Det kan vara svårt att hänga med när börsen skiftar till en ny sektor som går bra, man kommer ofta in försent. Då kan en stor globalfond vara bekväm ändå, trots att delar i den blir övervärderade ibland så finns viss täckning för för alla andra sektorer, så man missar inte tåget när någon ny sektor börjar gå bra.

Jag har en etf som följer nasdaqs teknikindex och kan konstatera att över tid lyckas nästan inga teknikfonder överträffa teknikindex. Det finns inga fonder på marknaden som förljer nasdaq teknikindex, bara etf-er med dyra courtage.

Pluss har en Svensk småbolagsindex fond, intressant, aldrig bäst och aldrig sämst.

Japanfonder har jag inte hittat några som kontinuerligt (inte bara i perioder) är bättre än index, så där har jag Japan indexnära.