Varför ingen global småbolagsfond längre?

Hej på Er!

Varför finns det ingen global småbolagsfond längre i modellportföljen 2024 med 100% aktier?

Tidigare var det: En global indexfond 70%, tillväxtmarknader 10%, globala småbolag 10% och Sverige 10%.

Nu är det istället i modellportföljen 70% global indexfond, 20% Sverige och 10% tillväxtmarknader.

Har man förenklat portföljen helt enkelt? Jag vill ju sprida risken och köpa alla bolag i alla storlekar.

MVH

Förenkling och att den enda globala småbolagsfonden som finns är ganska dyr.

Personligen hade jag dock hellre valt globala småbolag före 20% home bias. Så du gör inget fel med att välja småbolag.

1 gillning

Är man bekväm med ETF:er så kan jag tipsa om ZPRX/ZPRV. Små värdebolag till en bra avgift i Europa/USA.

Finns även SPYX för bara småbolag i tillväxtmarknader, men vet ingenting om dess kvalitet.

3 gillningar

Bra förslag! Jag äger alla tre :slightly_smiling_face: :+1: