Hej på Er!
Varför finns det ingen global småbolagsfond längre i modellportföljen 2024 med 100% aktier?
Tidigare var det: En global indexfond 70%, tillväxtmarknader 10%, globala småbolag 10% och Sverige 10%.
Nu är det istället i modellportföljen 70% global indexfond, 20% Sverige och 10% tillväxtmarknader.
Har man förenklat portföljen helt enkelt? Jag vill ju sprida risken och köpa alla bolag i alla storlekar.
MVH
MattiasA90
(Mattias Andersson)
2
Förenkling och att den enda globala småbolagsfonden som finns är ganska dyr.
Personligen hade jag dock hellre valt globala småbolag före 20% home bias. Så du gör inget fel med att välja småbolag.
1 gillning
Är man bekväm med ETF:er så kan jag tipsa om ZPRX/ZPRV. Små värdebolag till en bra avgift i Europa/USA.
Finns även SPYX för bara småbolag i tillväxtmarknader, men vet ingenting om dess kvalitet.
3 gillningar
MattiasA90
(Mattias Andersson)
4
Bra förslag! Jag äger alla tre
