Varför inte bara en svensk indexfond?

Det är mycket hur hög risk man vågar ta och hur man tål nedgångar långsiktigt. Om du väljer 100% Plus Allabolag Sverige index har du säkert lägre risk än majoriteten av Svenska småsparare då många ligger i några få rena svenska aktier i portföljerna :+1:

1 gillning

Jag är villig att ta en hög risk för högre avkastning, jag tror på att sverige fortsätter att utvecklas framöver. Har mer än 30 år kvar till pension och kan månadsspara för att sänka risken när jag närmar mig pension. Finns det egentligen då någon anledning att välja en globalfond, framför en svensk indexfond och lite tilt mot småbolag, så länge man justerar risken med globalfond och räntor när pension närmar sig?

Om det är sådana här år, trycker jag in mer pengar och får inte panik.

1 gillning

Det är klart att det inte är en helt tokig idé, ofta speglas ju utvecklingen på de större marknaderna även i vår.

Samtidigt så blir det ”mer ägg i samma korg” och sämre spridning av risk om man väljer bara en marknad (även om man känner till den bättre än resten av världen och tror på den).

Om vi bara kollar på vad som hänt senaste året med minskat värde för kronan gentemot dollarn så är inte en globalfond fel.

I så fall blir det bredast och billigast välja 100% Plus Allabolag Sverige index . Eller varför inte välja 50/50 Sverige/globalt för bra mycket bättre riskspridning ? :person_tipping_hand:

Ja det är sant det här med valutan. Men det kan ju lika gärna gå åt andra hållet nästa år. Kronan stiger i värde och dollarn minskar i värde. Då har man 55% i dollar och 1% i sek. Kronan är ju ganska volatil, men risken med den volatila kronan minskar väl med tanke på att man har allt i svenska kronor i sitt liv? Ja man kanske tjänar ett sådant här år på att t det är dollar, men gör man det långsiktigt?

Vore det egentligen inte säkrast att ha allt alltid i sek? Min svenska ekonomi följer ju den svenska kronan då tänker jag?

Förvirrad av allt detta :joy:

Visst kan det gå åt bägge håll vad gäller valutorna. :slight_smile: Ville mest bara peka på ytterligare något som påverkar.

Hittade även den här tråden på samma ämne, har inte läst igenom allt men kanske finns det nåt matnyttigt där?

Åh tackar! Ska läsa :blush:

Om du satsar allt i Sveriges index går du också mycket Usd och Euro och Asien alla möjliga valutor inblandade då majoriteten av Svenska företag är inte så Svenska :joy:. Exporföretag blir vinsterna påvärkade hur det går för andra valutor.

Ja precis men det är ju det här jag menar. Vad är då vitsen med en globalfond om jag ändå får riskspridning med valuta och en globaliserad värld?:grin:

Håller med i resonemanget och har sedan en liten tid tillbaka kört 50% Sverige och 50% Global, tillräckligt enkelt och bra för mig iallafall. :blush:

Mvh, Johan

1 gillning

Läs den här :+1:

1 gillning

Du får mycket bättre branchspridning i en global indexfond samtidigt som det är bredare geografisk och lägre risk på stora världsföretag speciellt Usa notterade aktier :+1:. Jag rek minst 50% Global index för att sova lite lugnare :wink: . Men du bestämmer själv hur du vill ha det, men det finns inga garantier att Sverige kommer gå bättre än globalt i framtiden :person_tipping_hand:

Ska läsa. Jag förstår att jag får en bättre spridning och mindre risk med en globalfond. Hade tänkt att ta in globalfonder senare för en mer säkrad pension med bättre riskspridning, både vad gäller aktier, räntor och valutor. :blush:

Det är alltid bra sprida risker globalt . :person_tipping_hand:

Alla argument du drog för att investera i bara Sverige är samma argument som jag använder för att inte göra det :joy: Eftersom jag redan är väldigt exponerad mot Sverige i form av lön, skatt, boende, jobb, med mera. Därför vill jag sprida risken genom att investera globalt istället.

1 gillning

Haha, tur alla är olika :joy:

Ja, ju mindre risk desto bättre. Jag vet dock inte än vad som väger tyngst. Tror potentiell avkastning i min uppbyggandefas väger tyngre just nu. Sen om det är en risk man får betalt för vet jag ju inte, men jag tror det :blush:

Detta är väl den bästa kompromissen som man kan göra. I dåliga tider brukar små valutor, som sek, tappa i värde gentemot stora valutor. Det ger globalfonderna en fördel. Detta kan samtidigt bli en nackdel i bra tider. Hur stora för- och nackdelarna är kan man inte veta på förhand därför kan 50% global och 50% Sverige vara en bra kompromiss.

Allt är kompromisser. Mot en oviss framtid är det förspilld tid att detaljstyra.

3 gillningar

Går lika bra med endast svenska fonder. På med månadssparandet och glöm, för många som är insnöade på globalfonden och gärna pekar på att allt annat är fel.

Jag själv kör:

SEB Sverige indexnära
Amf aktiefond Småbolag

/

Nordnet Sverigefonden indexnära
Plus småbolag

Se till att ha buffert och någon sorts mellanhink så kan du spara så som du bäst vill :))

1 gillning

Detta är inget dåligt val, som jag ser det. Men jag skulle lägga in något skydd mot kraftiga kursfall, de gör stor skada. Att månadsspara ger i sig ett visst skydd dock.

2 gillningar