Varför inte bara en svensk indexfond?

Haha, tur alla är olika :joy:

Ja, ju mindre risk desto bättre. Jag vet dock inte än vad som väger tyngst. Tror potentiell avkastning i min uppbyggandefas väger tyngre just nu. Sen om det är en risk man får betalt för vet jag ju inte, men jag tror det :blush:

Detta är väl den bästa kompromissen som man kan göra. I dåliga tider brukar små valutor, som sek, tappa i värde gentemot stora valutor. Det ger globalfonderna en fördel. Detta kan samtidigt bli en nackdel i bra tider. Hur stora för- och nackdelarna är kan man inte veta på förhand därför kan 50% global och 50% Sverige vara en bra kompromiss.

Allt är kompromisser. Mot en oviss framtid är det förspilld tid att detaljstyra.

3 gillningar

Går lika bra med endast svenska fonder. På med månadssparandet och glöm, för många som är insnöade på globalfonden och gärna pekar på att allt annat är fel.

Jag själv kör:

SEB Sverige indexnära
Amf aktiefond Småbolag

/

Nordnet Sverigefonden indexnära
Plus småbolag

Se till att ha buffert och någon sorts mellanhink så kan du spara så som du bäst vill :))

1 gillning

Detta är inget dåligt val, som jag ser det. Men jag skulle lägga in något skydd mot kraftiga kursfall, de gör stor skada. Att månadsspara ger i sig ett visst skydd dock.

2 gillningar

Det blev:

PLUS allabolag
PLUS småbolag
PLUS mikrobolag

Har sålt av min globala indexfond och satt upp månadssparande.

4 gillningar