Varför ISK när KF finns?

En nackdel med KF iallafall på Avanza är att den inte får avslutas inom ett år utan det måste ligga kvar 1 000 kr under året. Kanske ingen jättegrej, men om du ska labba med ditt sparande så är ISK enklare för att sätta upp och avsluta.

Sedan bör en vara uppmärksam på skalavgifter. På ISK får ingen avgift tas ut av banken, så är det inte med KF. Dock har Avanza ingen skalavgift exempelvis, det skiljer sig mellan bankerna.

Här går det att se olika bankers avgifter för KF:

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/

Stämmer det verkligen? Jag tror bara bankerna i regel har nollavgift på Isk men det är inte lagdrivet.

Har hört det i någon podd, men bevisa mig gärna fel.

Här är lagen för övrigt:

Hittar inget om avgifter när jag scannade igenom den lite snabbt.

Jag tror att du har rätt. Det är inte lag, utan en överenskommelse mellan bankerna och regeringen. Det är så Hernhag beskriver det i denna jämförelse:

1 gillning

Japp! Året jag började spara så experimenterade jag och starta olika konton. När året var slut hade jag 35 konton med 1000 kr var. Låsta ett tag :joy:

3 gillningar

En KF är en försäkring eftersom du får ut 101% av värdet vid din bortgång. Den riskkostnaden får du betala. Storleken på den bestäms av din ålder. Ju äldre, desto dyrare. Det är bara små belopp men det kan vara bra att känna till ändå.

Du vinner! Jag hade bara något konto för att testa köp av utländska aktier.

Ja, tyvärr gör jag nog det. :sweat_smile:

Jag har bägge av historiska skäl. Den stora nackdelen jag ser med KF är att man inte kan flytta värdepapper mellan olika KF, inte ens inom samma bank. Inte heller flytta likvider mellan KF i samma bank utan att utlösa beskattning. Man kan ju vilja ha flera depåer för att enklare följa upp olika investeringsstrategier eller motsvarande men då blir man ju låst om man använder KF. ISK är bättre för sådana syften då man kan flytta fritt mellan depåerna.

1 gillning

Jag hittar ingen källa eller själva prejudikaten nu, men är säker på att det prövats rättsligt hur mycket man får ge bort i en kapitalförsäkring utan att det vid dödsfall ska anses ha inkräktat på övriga arvtagares arvsrätt.

Om jag minns rätt så handlar det om maximalt ca. 500 000:-.

OBS att jag är inte jurist, men har varit involverad i en bodelning där den här frågan kom upp.

Det skulle vara intressant att höra om någon har mer kunskap gällande detta.

Det företag du har ett ISK på kommer bara räkna alla utdelningar enligt Skatteverkets instruktioner om 15%. En del länder, exempelvis Danmark och Storbritannien har högre skatt på sina utdelningar. Den mellanskillnaden måste man själv som innehavare av dessa aktier begära från respektive lands skattemyndighet.

När det gäller en KF sköter det företag som står som ägare allt detta automatiskt och där får du mellanskillnaden i källskatt inom 1-2 års tid utan att göra något.

Finns massor av skillnader mellan kapitalförsäkring och ISK. Förutom skillnader med källskatt.

En stor skillnad är att du har förfoganderätt i kapitalförsäkring.

Dvs du kan ge bort 100 000kr till ditt barn. Bestämma att de inte får använda gåvan innan t ex 25 år utan samtycke från dig.

Du kan styra att gåvan ska vara kvar inom blodsband. Om t ex din son avlider så går gåvan till ditt barn-barn eller ditt andra barn. Eller om inget av dessa finns får du tillbaka gåvan. Detta går inte styra med testamente eller ISK. Då gåvan går till den ingifte svärdotter/svärson.

Du kan också styra att gåvan ska betalas ut månadsvis. T ex du vill ge bort en gåva till någon som är missbrukare eller svårt att hålla i pengarna. Eller att gåvan ska vara avsedd för pensionen. Då kan den betalas ut månadsvis.

Du kan begränsa laglotten. Var uppe i domstol förra året. Vet inte hur det gick. Där förälder minskat laglotten. Tidigare har jag fått berättat för mig från jurist att det finns inget fast belopp. Utan det handlar om hur kränkt bröstarvingar är. Om barnen är arbetslösa/sjuka eller på annat sätt i ekonomiskt trångmål kan en för stor del i kapitalförsäkring som minskar laglotten hävas. Har barnen en normal ekonomiskt situation är det inte alls säkert att barnen kan få rätt.

Om jag kommer ihåg rätt så är det möjligt att flytta värdepapper men försäkringsbolagen ser inte att de är tvugna att göra detta utan erbjuder återköp i cash.

Det går alltid att göra genom att sälja av, flytta pengarna och köpa tillbaka samma innehav igen. Det är så det får bli om man flyttar innehav mellan två KF, oavsett om det är samma bank eller inte. Men det lär ju inte bli exakt samma värde/andelar efter den operationen, plus skatteeffekten. Så visst kan en bank erbjuda hjälp med detta, men då kan man ju lika gärna göra det själv.

Alla KF möjliggor inte villkorad utbetalning. Jag tror att t.ex Avanza bara betalar ut som engångssumma, men det var ett tag sedan jag kollade. Kanske är det så att de KF som kostar en årlig avgift också har fler möjligheter?

Man kan ange en utbetalningsplan för KF på Avanza:

Löpande utbetalning

Du kan välja att vi betalar ut pengarna i din kapitalförsäkring till dig under en begränsad period genom att anmäla en utbetalningsplan. En utbetalningsplan anmäler du genom att skicka in ett meddelande i inloggat läge och ange:

Utbetalningstidpunkt: Vilket år och månad när du vill att utbetalning ska påbörjas.

Utbetalningsperiod: Hur ofta du vill få ut pengar. Välj mellan månads-, kvartals-, halvårs- eller årsvis.

Utbetalningstid: Hur många år du vill att utbetalningar ska pågå. Välj mellan 1- 20 år.

Observera att du måste se till att det finns likvida medel på din kapitalförsäkring vid varje utbetalningstillfälle annars kommer vi inte betala ut pengarna till dig.

Motsvarande Nordnet är Månadsvis utbetalning:

Uttag ur försäkringen, så kallat återköp, kan begäras på två sätt. Antingen begär du spontana uttag i inloggat läge på www.nordnet.se, eller så beställer du tjänsten Månadsvis utbetalning för Kapitalförsäkring för automatiserade uttag via blankett eller på av Nordnet Pension anvisat sätt.

Jag kommer inte att se uttag av sparat kapital som motsvarande lön så där det går kommer jag att ta ut manuellt. Önskar att man kunde göra samma sak med allmän pension och tjänstepension, alltså plocka ut vid behov, men det går ju inte göra så för systemet är tänkt att motsvara lön med regelbunden utbetalning varje månad. Typ att det förutsätts att man inte har någon större buffert utan måste få utbetalning varje månad för att täcka kostnaderna. Men jag har ju många år i buffert så jag har lite svårt att tänka på det sättet.

2 gillningar

Så bra! Kanske något jag skulle börja tänka på.

2 gillningar

Det där med månadsvis utbetalning från KF skulle väl bara ha ett syfte om de faktiskt sålde av värdepapper automatisk samtidigt. Men det gör ju inte Avanza explicit enligt ovan. Slappt.

Nordea vet jag gör det med sin KF, åtminstone om man har deras fonder i den. De betalar KF skatten automatiskt åt dig också under samma förutsättningar, och jag antar att andra aktörer erbjuder något liknade - då tycker jag KF har en poäng faktiskt.

KF är en försäkring och jag tror att alla drar skatten automatiskt typ varje kvartal.

Skatten i ISK baseras på en schablonintäkt. Det kan vara en fördel om du har underskott av kapital att kvitta den mot.