Detta är troligen en enorm risk för en del marknader, men det är nog svårt att helt förutspå var detta kommer ske och inte.
Det är den svåra frågan, vad är redan inprisat. Vad är inprisat i de svenska bolagen? Viktar man över till Sverige så tror man antingen att väldigt mycket är inprisat i USA eller väldigt lite här.
Jag tror att Kina kommer bry sig mer än man tror, Kina styrs av kommunister som bryr sig om att inte få revolution. AI som ändrar på allt riskerar ju skapa social oro, inte bra för ledningen.
Nä, det håller jag med om! För mig personligen tror jag mer att det handlar om att jag funderat på hur länge man kan räkna med den historiska tillväxten.
Räknar vi med ett snitt på 7% per år kommer börsen stå 10-11 gånger högre än den gör idag när jag går i pension om 35 år (när min son går i pension om 63 år kommer börsen gått upp 71 gånger!). Och det samtidigt som vissa delar av västvärlden börjat ifrågasätta jakten på oändlig tillväxt. Fortfarande en såpass liten klick att det såklart inte har någon påverkan än men om trender som FIRE blir mer utbredda, personer blir mer miljömedvetna och slutar konsumera för att företagen säger åt oss att göra det (dagens konsumtionstillväxt bygger ju främst på att företag försöker övertyga oss om att köpa saker vi inte behöver för pengar vi inte har), osv. kan man då verkligen räkna med att vi kommer se 7% tillväxt per år i all oändlighet eller kommer jakten på oändlig tillväxt vid något tillfälle börja avta?
Antagligen inte. Men mycket sånt här jag funderar på just nu och när ChatGPT då kom som en blixt från klar himmel (i min värld, insatta kände ju till det sen tidigare) så insåg jag att här finns det rätt mycket tillväxt att tillgå.
Varför skulle protester förekomma specifikt i några få länder? Mycket av “enkla jobb” är ju det som initialt kan ersättas av AI. Jag tänker nu på redovisningskontor, call-centers, kundtjänst och en mängd andra enklare funktioner. Alldeles säkert kommer mer kvalificerade yrken också att “drabbas” men potentialen för sådana personer att hålla sig kvar på arbetsmarknaden är nog oftast god. Kanske behöver man gå någon påbyggnadskurs och eventuellt byta bransch? Kanske går man ner i lön något men om man har hygglig “fallhöjd” gör det ju inte så mycket.
Jag tror alltså att AI kan slå hårdast mot fattigare länder utan välfärdssystem. Kosovo, där jag själv bor, är ett sådant exempel. Här är medellönen runt 5000 kr per månad. Många hittar “bättre jobb” inom olika offshoreverksamheter av det slag jag nämnde innan. Man går någon kurs och lär sig det man behöver kunna för att utgöra vissa uppgifter men man har inte någon “riktig utbildning” som skulle krävas för att göra karriär på mer ordentligt sätt. Om de där uppgifterna man utför sedan kan ersättas av AI rakt av så försvinner de där bra jobben.
Den här reformen med omställningsstöd som vi infört i Sverige är nog egentligen supersmart sett till just AI:s intåg och de konsekvenser som det kan få. Om personer som blir övertaliga i en viss bransch snabbt kan utbilda sig och komma vidare så kommer de säkert att kunna hitta bra nya roller. Vi har historiskt varit bra på sådana här saker i Sverige också.
Nu var det ju inte jag som påstod att detta skulle ske, mitt inlägg var mer av det skämtsamma slaget som respons på @Richard-x inlägg.
Samtidigt är det kanske lättare för dessa att fasa in nya enklare jobb som skapas av AI, jobb där det tidigare krävdes experter med långa utbildningar.
Som jag uppfattar “den allmänna bilden” av utvecklingen, både gällande AI och mer generellt, är att många “enklare roller” kommer att rationaliseras bort och ersättas av automatiserade system. AI kommer av allt att döma accelerera den utvecklingen. Att det samtidigt kan tillkomma nya roller och yrken är inte otänkbart. Om dessa kommer att kunna utföras offshore utan vidare vet jag inte. När kunskaperna i språk och “mänskligt beteende” skruvas upp, även om det inte är genuint svåra uppgifter, blir det svårare för vem som helst i något fattigt land att utföra dem.
Sedan kan man förstås tänka sig rent “mekaniska” yrken som kan handla om att mata in befintlig information i olika AI-system. Risken med sådana yrken skulle då vara att det bara blir en form av “administrativ sweatshop”. Möjligheten för fattiga personer att göra karriär och skaffa sig ett bättre jobb försvinner och de blir mer utbytbara istället.
Ja, jag har inga definitiva svar, men jag tänker att inverkan på fattigare länder säkert kommer likna andra teknologiska framsteg som elektricitet, telefoni, internet etc etc.
Alla dessa har inneburit förbättringar även i dessa länder, kanske inte i relativa termer men absoluta.
De flesta tekniska förbättringar leder som sagt till ökad levnadsstandard för många, betydligt fler än de som jobbar specifikt med “den nya tekniken”. Däremot är jag inte säker på att de förändringar vi ser framför oss kommer att ge nya möjligheter “för alla”. Mycket av globaliseringen handlar om att fler än tidigare skaffar sig lönearbeten och i högre utsträckning blir en del av den formella ekonomin. Att de “enklare jobben”, åtminstone mer lokalt, försvinner lär inte bli någon förbättring Sedan kan det tillkomma nya roller och yrken. Att dessa skulle vara av samma mängd eller automatiskt passa för de personer som blivit av med sina tidigare jobb är inte givet. I rikare länder med bra utbildningssystem, omställningsmöjligheter etc. kommer det nog att fixa sig. För länder och personer med sämre utgångsläge kan det leda till utslagning och social oro.
Så kan det ju bli. Å andra sidan, titta på hur instegsjobb kan se ut i t ex USA. Folk står i drivor och dirigerar köer, packar matvarukassar, kollar kvitton etc när dessa jobb är helt bortrationaliserade i Sverige sedan decennier tillbaka, helt utan AI.
Hur menar du med mindset här? Att många av jobben på mellannivå som underlättar klassresor försvinner är väl vad utvecklingen handlar om. Kvar blir mer av jobb som kräver avancerad utbildning och att man blir “satsad på” av arbetsgivaren och sedan “slit-och-släng-jobb” där man är ständigt utbytbar och får acceptera alla sorters skitvillkor för att hålla sig kvar på arbetsmarknaden. Hur dåligt det i praktiken blir kan ju påverkas av politisk inriktning i landet men tendensen går åt det hållet.
Så är det säkert. Min poäng var att om du spanar t ex på USA eller vilket annat land som helst egentligen, så har man hittat rätt många enkla arbetsuppgifter som folk får jobba med istället för att rationalisera bort dem. Bara i kön till immigration på en vanlig international flygplats i USA kan det jobba flera dussin människor som absolut inte tillför något värde utan bara står och pekar.
Sånt slutade vi med i Sverige för decennier sedan, om vi ens någonsin gjort det.
Och detta har inte med teknikskifte att göra utan hur man ser på låglånejobb och arbetsuppgifter som är banala eller så enkla att man nästan skäms när man gör dem. I Sverige har vi dessutom ett bidragssystem som skulle göra det omöjligt att få folk att acceptera jobb av typen “hälsa folk välkomna in på Wal Mart”. Oavsett hur skilda våra samhällen och sociala skyddsnät är i övrigt så tror jag knappast att “AI” kommer ersätta de här konstruerade onödiga jobben i närtid.