En anledning till att bo i Sverige som inte var med på listan är egendom i Sverige.
Jag bodde över ett decennium på annat håll, är nu tillbaka, lyckades få med mig fru och barn från utlandet och tänker stanna här.
Främst vill jag stanna här för att det passar mig och våra barn bättre, men min frus arbete har visat sig fungera sämre än vi trodde. Det är inte lätt att komma utifrån in i svenska arbetslivet. Hon är van vid att prestation premieras, men här (i stora företag) är det ju nästan bara sociala förmågor som spelar någon roll och vad som produceras är oväsentligt. Det är en stor krock.
För min del spelar det dock in att jag har drygt 200 ha skog här. Det går att äga skog i Sverige och bo utomlands, men det känns lite osäkert mde tanke på arv och det går ju inte att bedriva verksamheten på det viset jag har fått lära mig. Det är väldigt oklart för hur det skulle fungera skattemässigt att bedriva skogsbruket från annat land. Skogen står nu för ungefär hälften av mina inkomster, så det är en rätt väsentlig del.