Varför löneförhöjning?

Tror många leveransansvariga och säljare skulle behöva bli bättre på att säga nej. Samtidigt är det ju svårt att ta täten i det beteendet.

Vad är incentivet för säljaren att säga nej?

1 gillning

Det är väl ett ställe där skon klämmer. Men drar man ut det resonemanget så hamnar man i ett läge där säljarens bonus maximeras mot att marginalen minimeras.

Jag tänkte på resonemanget i senaste avsnittet, och som varit uppe tidigare, att om man tappar 10-20% av affärerna p.g.a. pris så ligger man rätt i pris.

3 gillningar

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig kommer att jobba på ett storföretag. Kanske med undantaget som chef eller om jag tröttnat på att anstränga mig. Skicklighet och intelligens tycker jag belönas mycket mer på mindre företag. Myglar du på ett litet företag så blir det snabbt uppenbart eftersom verksamheten står stilla.

Problemet är väl att alla affärer ger plus i kassan så länge marginalen är positiv, i alla fall utifrån ledningens perspektiv.

Jag vågar gissa på att det inte är lika vanligt där samtidigt är min anektodiska erfarenhet efter att ha jobbat på 1 start-up med 6 anställda att det var likadant där :frowning:

1 gillning

Min personliga erfarenhet säger att du har rätt i att små företag uppmärksammar ens kompetens betydligt mer än större. Men varje gång jag har byt jobb så har jag gått från små till större och fått en bra löneförhöjning. (typ 10-20%) Min upplevelse har varit att större företag har råd att lägga på några extra tusenlappar, eftersom den ändå bara utgör en liten del av budgeten.

Sen finns det nog ett problem till inom mitt yrke, IT. Den globala konkurrensen ökar. Just nu har vi 2 stycken från Ukraina i vårt team, och resten från Sverige. Det blir nog allt svårare att motivera höga löner i Sverige när det är billigare utomland. Jag tror att många som jobbar inom IT nog får börja vänja sig vid mer mediokra löneförhöjningar. (Om man vänder på det så kanske det är vi i Sverige som har haft oförskämt höga löner så det som sker snarare än en global korrektion till en mer rimlig nivå.)

Så är det nog ja. Små bolag håller hårt i pengarna till en början, men kan nästan göra vad som helst för att inte tappa en riktigt duktig person.

Jag har gjort samma observationer (mycket utländsk arbetskraft) men jag tänker helt tvärtom faktiskt, tror snarare det är ett tecken på en enorm kompetensbrist. Jag är själv inblandad i rekrytering av utländsk arbetskraft inom IT och det kryllar inte direkt av duktiga universitetsutbildade människor med erfarenhet som kan tänka sig att jobba för svenska löner. Jag tror fortfarande att tillgången på duktiga och värdeskapande individer inom IT ökar mycket långsammare än efterfrågan, och dom som är riktigt duktiga siktar snarare på London, Paris, Berlin, Amsterdam etc än Stockholm/Göteborg/Malmö.

Om jag får gissa helt vilt så tror jag dock att lönespridningen inom IT kommer att öka. Det kommer finnas mängder med lågt betalda jobb på företag som motvilligt behöver IT-kompetens, t.ex. för att underhålla interna system och anpassningar. Samtidigt kommer finnas högbetalda jobb på företag som har större utväxling på sina utvecklare (t.ex. bygger framtidens produkter och tjänster), som också kan ställa högre kompetenskrav på sina anställda. Så är det redan idag, men jag tror avstånden kommer att öka kraftigt.

Min upplevelse är att väldigt många är “rädda” att tappa eller säga nej till en kund. Särskilt dåliga säljare är värst som inte vågar argumentera för något annat än pris. För mig var det en stor uppenbarelse första gången jag fick förklarat för mig konceptet “olönsamma kunder”.

Ett företag jag såg gick till och med genom sina kunder en gång om året och rangordnade dem efter hur lönsamma de var i förhållande till energi. Om “det kostade mer än det smakade” så gick kunderna bort även om de var lönsamma. För alternativkostnaden var för hög. Man måste kunna ställa krav på sina kunder.

En av mina kompisar som har en redovisningsfirma kastar ut t.ex. ut kunder som inte levererar underlag i tid eller gör att hens personal mår dåligt (=dåliga underlag, skarvar med avdrag, inte betalar i tid etc).

Jag förstår det kluriga i den här situationen. Särskilt som du är lojal och faktiskt resonerar som din chef. Man kan ju se i resonemangen ovan att du egentligen förhandlar mer åt den andra parten (=varför du inte borde få mer lön) än åt dig själv.

Tänk på att det finns ett JÄTTESTORT värde i att få behålla dig. Tänk om företaget ska rekrytera en ny person med din kompetens, sedan lära upp personen, sedan introducera för alla kunderna, sedan ha tilliten att hen leverar lika bra som du och så vidare. En rekrytering kostar många tusenlappar och en felrekrytering kostar lätt 100 000 kr-klassen.

1 gillning

Intressant. Är du arbetsgivare? :slight_smile:

Själv ser jag det som att det är arbetsgivaren som köper en tjänst av mig. Jag tillhandahåller en tjänst i form av kunskap och tid. Oavsett som anställd eller företagare.

Jag som utryckte mig slarvigt. Företaget/din arbetsgivare säljer en tjänst (t.ex. X konsulttimmar) till en kund för pris A, arbetsgivaren går sedan till dig och upphandlar samma tjänst för pris B.

2 gillningar

Tack Jan för dessa kloka ord. Ja, jag är tyvärr kanske alldeles för lojal och har haft en kompisrelation till min chef, som inte alltid har varit sund. Det kan nog lätt bli så när bolaget ställer upp när jag själv hade det lite tufft privat. Då kan det bli så att man blir lite för “snäll” när det ska pratas lön. Min chef och VD har ju också att ansvar mot styrelsen att hålla lönerna på rimliga nivåer. Nu har vi en ny chef, och nu känner jag mig mer bekväm att vara lite tuffare.

Du har rätt, det är en stor kostnad i att mista mig som anställd, det är oerhört svårt att rekrytera folk nu, och detta borde rimligtvis vara ett argument till chefen att kunna göra lite extra för att behålla de duktiga konsulter som man har.

/H

1 gillning

Spännande, jag har tänkt mig att så borde vara fallet utan att känna av det. Jag har fått en annan uppfattning, men den kommer bland annat från arbetsgivare och chefer och de vill nog gärna skapa en känsla av att vi ska vara nöjda med våra löner för annars finns det billigare folk i östeuropa.

Detta är helt i motsats mot hur jag själv tänker. Jag har tänkt att jobb inom IT kommer allt mer styras upp och bli mer strömlinjeformat så att det blir lättare att byta ut alla anställda, och då kommer lönerna mer bli i en enhetlig nivå. Min upplevelse redan idag är att lönerna kan variera väldigt mycket inom IT idag, att någon tjänar 20k mer än någon annan känns vanligt.

Kan med bli lite sned på lönesättning ibland. Jag jobbar som dataanalytiker på verkstadsbolag och börjar inse att jag kan påverka sista raden på balansräkningen genom att tillhandahålla data varför vi inte ska betala ut exempelvis garantikostnader till kund. Drömmen hade ju varit att jobba på provision, men det lär ju inte hända.

1 gillning

Har du försökt? :slightly_smiling_face:

Jag har hört talas om professionella inköpare som arbetar på provision. Går till ett företag och säger om vi hjälper till och förbättrar inköpsprocesserna så vill vi ha X % av besparingen. Kanske svårt att göra på ens befintliga bolag, men det kostar inget att fråga… Man behöver ju inte förhandla åt den andra parten redan nu. :wink: