haha. Ok. My bad. Har aldrig hör det uttrycket att “ladda tandkräm”
Man kan inte skjuta Karius och Baktus utan ammunition! ![]()
#sjuttiotalsreferens
Ja. De har både i teorin och i praktiken exakt sama mängd tid. De har däremot helt olika åtaganden att fördela på den tiden. Hon har alltså möjlighet att utnyttja tiden till att jobba heltid, laga mat och ta hand om sina barn. Hon har dessa åtaganden för att hon valt att skaffa barn och att va ensamstående. Det kan mycket väl va de bästa val hon kunde göra. Få ångara att de skaffat barn. Men val likväl. En del väljer att leva dink och jobba deltid istället. De har inte mer tid. De har färre åtaganden för att de valt att ha det så.
Åtnjuter man en tillvaro i FIRE eller som pensionär och slipper jobba räcker tiden till precis lagom. Problemet är således jobbet.
Vem f-n är Karius och Baktus?
Den tiden i livet man har barn är egentiden minimal å kan kännas att man inte hinner med någe alls utom jobba å flänga fram å tillbaks…
Därför kallas de oxå i folkmun 20 år straffarbete…
Men samtidigt är de en underbar tid ändå med barn…
Sorry men jag var tvungen att länka in Maaaads
med tanke på TS ![]()
Alla dagar…
Mitt enkla svar på frågan är att vi aldrig varit skapta för 8 timmars lönearbete och ett familjeliv. Så det är inte människan det är fel på. Det är vår kultur.
Knöt skorna och tänkte, näe vad fan, jag frågar ChatGPT
Vet inte om jag håller med om att
- jag knyter skorna på kvällen (ja, kanske menar han inte innan man går och lägger sig men det är så jag förstår det).
- Jag tar inte 10 sekunder på mig att knyta skorna
AI flummade nog till lite, men är ändå imponerande vad som producerades. Så i framtiden räcker kanske tiden till om vi tar hjälp av AI? ![]()
Lite sött att “hen” la till en smiley! ![]()
Jag funderar snarare över varför jag upplever att tiden går fortare och fortare (redan Fredag igen).
Detta oavsett och man är hemma eller på resande fot.
Är det något med ålder och relativitet ?
Knyter skorna väldigt sällan… Finns skohorn ju…
Ända gången man knyter är när dom gått upp, typ en gång i månaden… De är mer gissning än fakta… För ingen statistik på de…
OG tandtroll ![]()
Kanske inte överrepresenterade men absolut finns vi här vi ensamstående mammor.
Kan inte detta ha att göra med att vardagen ofta blir mer strukturerad och lik den förra ju äldre man blir (iallafall för mig), vilket leder till att upplevelsen av tiden blir annorlunda, dvs den går fortare ju mer lika dagarna är?
Nisse hult var det första jag tänkte på.
Har egentligen väldigt mycket fritid men vad man kan göra med det när man jobbar fem dagar i veckan är begränsat.
Många saker jag vill göra kräver att man åker iväg någonstans över flera dagar och inte måste vara tillbaka på jobbet morgonen därpå.
Jag lägger alldeles för mycket tid på skärmar, både på och utanför jobbet.
Borde egentligen köra en detox och flytta ut i ett torp ett år utan el…
Japp, det är det.
Det finns f ö ett gäng ensamstående pappor här också. Jag tror RT är mer diversifierat än en del tror.
Lägg till 1,5 timme per arbetsdag för raster och restid. Blir väl ca 350 timmar.
Jag upplever mig inte ha tidsbrist. Ofta brist på ork eller att jag prioriterar fel men inte brist på tid. Jag lever väldigt lokalt och har knappt någon restid att tala om vilket jag tror är nyckeln för mig. Ganska ofta låter jag dock förflyttning ta tid men då fyller de även ett syfte som motion då jag väljer att gå istället för att cykla.
Många känner nog att de behöver göra så mycket saker för att passa in i normen, en norm som jag inte tror är genomförbar annat än att den slutar med utmattning.
Boktips på ämnet:
Som flera redan varit inne på så tror jag inte det är brist på tid, det är brist ork. Ett lönearbete tar mycket energi, energi som man får betalt för men som därmed inte finns kvar för att göra annat på fritiden.
Finns teorier om att det beror på att hjärnan avgör hur lång tid som passerat delvis genom att mäta mängden nya intryck som har skapats. När man blir äldre så blir mängden helt nya utryck naturligt lägre, mer och mer har man redan upplevt tidigare, och tiden upplevs som att den passerar snabbare.