Varför rekomenderas Lysa OCH OPTI

Hej!

Då får du förklara vad du menar med marknads-vikt för att jag ska kunna svara på den frågan. Men för att inte bli misstolkad. En portfölj som aldrig uppdateras är en riktigt dålig ide. Världen förändras och index förändras så det handlar helt enkelt om att bibehålla “Marknadsvikter” (i brist på enklare förklaring).

När du talar om Aktier så är det lätt att ta utgångspunkt i något globalt index. Men även det förändras. Om man tittar på exempelvis USA så har ju den marknadsviketen varierat över åren från att ha varit stabilt runt 52% en länge till att nu vara något högre (jag kan inte dessa exakt, men den har ökat har jag för mig). Och inte ens det är sant för om man skulle räkna med Kina så skulle det se helt annorlunda ut. Dessutom finns det nu fler indexleverantörer än MSCI som tar med en bredare aktiemarknad för varje land så då blir det även där bli en annan bild om vad rätt marknadsvikt är, om man nu vil ha en global utgångspunkt.

När du där emot även tar in räntor så är det inte lika enkelt längre. Det finns enkelt ingen motsvarighet till MSCI på samma sätt för räntor, utan här måste det räknas lite. Alla beräkningar behöver någon typ av input, och uppskattningar. Här finns det hyffsat bra standardiserade antaganden att använda sig av som utgångspunkt, för att beräkna E[r] Vol och Corr. Men de ändras över tiden och då behöver ibland portföljen uppdateras för att bibehålla en optimal allokering (Efficient frontier). Samansättningen av räntedelen är beroende av dessa input även för Aktiedelen.

Men för att ta ett verkligt exempel, Antag att vi haft 2% Ryssland i vår portfölj. (nu har vi inte det, men antag) På grund av rådande marknadsläge så har andelen Ryssland utgör av den globala aktiemarknaden minskat. Så hade vi nu haft en rysslandsfond så bör även den andelen ha minskat för att bättre återspegla världen, om vi inte uppdaterar portföljen här utan re-balanserar tillbaka till 2% blir det snart ganska fel.

Vad jag vet så gör alla någon typ av uppdatering med jämna mellanrum. Fonder byts ut, eller byts mot bredare alternativ.

1 gillning