Varför ska jag välja min banks fonder?

Hej alla som läser detta :blush:.
Skulle gärna behöva ha hjälp med en fråga här.

Förts vill jag börja med att säga att i dagsläget så pensionsparar jag till mig och frugan hos lysa där har jag även barnsparkontot. Hade det först hos avanza men efter att ha lyssnat mkt på jan så bestämde jag mig att starta sparandet hos lysa.

Nästa grej är att mitt ena huslån som är på 3år löpte precis ut och jag ringde till min bank (seb) för att kolla vissa alternativ för förlängningen av lånet. Deras svar va att jag kan få billigare ränta på det lånet och även på det rörliga lånet om jag flyttar allas sparande hos dem ( pension och barnens). De tog fram 4-5 fonder om dem rekommenderar och vill att jag ska starta sparandet där och självklart det är seb fonder.

Och då till frågan.
Vad är fördel och nackdel med om jag ska flytta över till bankens förslag? Jag förstår att dem vill sälja sina egna fonder i förstahand.
Sen la jag märke till förvaltningsavgiften ligger på 1,35-1 ,6 % på dessa fonder jag fått.

Tacksam för all hjälp :blush:

Flytta ditt lån till en en annan bolåneaktör, det är mitt tips. Jag är själv mycket nöjd med SBAB, men det finns fler som inte kommer kräva att du blir helkund för att ge dig bra bolåneränta.

Välj inte bankens förslag. De får återkomma med ett bättre upplägg.

Många större banker har riktigt bra fonder som Länsförsäkringar Indexnära eller Swedbank Robur Access. Tyvärr väljer de istället att promotion sina dyrare alternativ.

3 gillningar

Aktiva kunder som letar alternativ bland kort, fonder, lån etc kan du givetvis hitta billigare och/eller bättre alternativ om man kör 4-5 olika aktörer totalt.
Annars får du en bra o samlad översikt som helkund.

Däremot KAN din lojalitet mot en bank betalas tillbaka i långa loppet om du är i behov av en tillfällig speciallösning eller ansöker om ett lite för högt lån enligt standardmallen, eller behöver kredit tidigt vid start av nytt bolag. Då kan din samlade fina kundbild bli tungan på vågen för deras beslut…

Om du vill spara i fonder och inte behöver så mycket lull-lull i gränssnittet så är det ofta billigare att lägga fonderna hos SAVR. Användarvänligheten är dock inte den bäst där. Men ska man bara köpa och hålla dem länge så behövs ju inga fancy verktyg.
Jag skulle nog be om offert från några olika banker och se vad de erbjuder. Det är så vi gör när vi lägger om lånen i vår BRF iallafall. Då kan du pressa din egen bank på räntan om du vill vara kvar där.

Ok. Tack för era svar :blush::blush::+1:

SEB har globala indexfonder med 0.4% avgift. Skit i deras förslag och sätt pengarna i de som kostar 0.4% istället. Och de har också Spiltan Investmentbolag vilket är en riktigt bra fond.