Vilken är mest pålitlig för att bilda sig en uppfattning om bostadsmarknaden?
Lantmäteriet lär ha den bästa statistiken, för hus iaf.
Betänk att mäklarbranscen har ett egenintresse av att framstå som de gör ett gott jobb, så de kommer inte ge korrekt statistik.
De kan även mygla med Hemnets statistik genom att inte lägga upp slutpriset. Om man bevakar ett slutpris så får man ibland mail där det står att “säljaren valt att inte publicera priset”, men jag har då aldrig fått den frågan när jag sålt. Förmodligen handlar det om att mäklarna bara lägger upp slutpriset när de själva tycker det är kreddigt nog, men vad vet jag…
Men är det någon som vet varför graferna skiljer sig åt så mkt? Beror det endast på de fall de mäklaren valt att inte publicera slutpris?
Cornucopia har ju i många år irriterat sig på Mäklarstatistik, kanske hittar du något vettigt om du klickar på taggen längst ned i den här posten Vad visar egentligen Mäklarstatistiks siffror för villapriser? – Cornucopia?
Har för mig det var något om att Mäklarstatistik kör med ett släpande medelvärde också men citera mig inte gällande det.
Det står väl på deras hemsidor vad statistiken beräknas på? Från SM:s hemsida:
Underlaget består av över 95% av de bostadsaffärer som sker via mäklare. Samtliga rikstäckande mäklarkedjor och den absoluta majoriteten av övriga rapporterar in alla bostadsaffärer till Svensk Mäklarstatistik.
Har inte kollat hemnet, men har svårt att tänka mig att det är något annat än just “Hemnets slutpriser”. Dvs, det finns ett stort överlapp mellan de två datamängderna men det är inte 100%, och ingen av datakällorna gör anspråk på att vara heltäckande. Som jag skrev tidigare: Den enda “sanna” statistiken är lantmäteriets och bara för hus, eftersom de registrerar priset vid lagfartsskrivningen. Finns ingen myndighet som samlar statistik om BRF-försäljningar.
Bostadsrättsföreningar är skyldiga att meddela köpeskillingen till Skatteverket när en bostadsrätt överlåts, så grunddata till sådan statistik för bostadsrättsförsäljningar finns hos myndigheterna.
Samtidigt blir ststistiken gammal, eftersom kontrolluppgiften behöver inkomma så sent som 31 januari året efter försäljningen.
Jag fick frågan senast jag köpte om mäklaren fick publicera slutpris
Jag har jobbat på Mäklarstatistik tidigare. Därför kan siffrorna skilja:
- Hemnets siffror är baserade på de slutpris som redovisas offentligt vid budgivning.
- Svensk Mäklarstatistik är baserade på det pris som står i köpekontraktet.
- Svensk Mäklarstatistik omfattar ca 98 % av transaktionerna, riktigt dyra objekt brukar inte rapporteras in (Tänk kåkar för över 25 mnkr).
- Svensk Mäklarstatistik är glidande medelvärde för tre månader (för att få bättre underlag i mindre marknader).
Utöver det finns det många andra aspekter som är viktiga att ha med sig när man analyserar bostadspriser. Ex. kan ett nyproduktionsprojekt helt snedvrida boprisstatistiken på ett område. Varje objekt är unikt och behöver värderas som en egen helhet. Det är också väldigt vanligt att två identiska objekt får väldigt olika priser (variansen är hög).
Stort tack för detta utmärkta svar
Att ta in statistik från aktörer som själva gynnas av ett visst utfall t.ex mäklare lär väl knappast ge en rättvisande bild.
Finns det ingen för egen del oberoende aktör som har information?
Varför skiljer sig priset i de två punkterna sig åt? Dvs varför skulle det bli ett annat pris i köpekontraktet än det pris som vann budgivningen?
Finns många orsaker till att ett pris inte redovisas på mäklarens hemsida, eller på Hemnet.
Ibland lägga dolda bud, ibland är inte budgivningen offentlig, ibland är lägenheten inte annonserad på Hemnet.
Det finns inga intressen som påverkar siffrorna från Mäklarstatistik.
Processen är helt öppen, du kan enkelt läsa hur de räknar på hemsidan, och datan kvalitetsgranskas tillsammans med SCB.
Hemnet och Booli har också bra data, men de har inte förstahandskällan till kontraktspriser, vilket gör att de skiljer sig lite åt.
Sen finns det olika sätt att presentera datan, och där finns det många olika synpunkter. Där har exempelvis Valueguard presenterat mäklarstatistik siffror på andra sätt, med index. Finns för- och nackdelar med olika varianter.
Sajten ägs av mäklarförbundet,
Som inte ville att Valueguard skulle använda deras data för publik användning.
Hur ska man värdera att ettor och tvåor nyproduktion är mycket svårsålda i jfr med andrahandsmarknaden treor och fyror.
Det andra hur kan man glömma att justera priserna efter den brutala inflation vi haft eller har.
Prisindex från SCB är knappast kvalitetsgranskade och visar bara ett k/t index där br inte ingår.