Varför steg Investor 4-5 % idag?

Ha ha, nej tack, been there done that. Gillar inte optioner/warranter eftersom “time is your enemy” istället för “time is your friend” som det är annars med investeringar :slight_smile:

2 gillningar

Precis! Klart att man köper HB A aktier :slight_smile:

Det är konstigt för historiskt sett ha de varit väldigt nära varandra, och om något A högre än B pga röststyrkan skulle jag tro. Det är bara sedan 2015 som gapet öppnat sig och vad jag ser aldrig varit större än nu.

Men det kanske blir som med Svolder, fast tvärt om, att B aktien stängs av.

Ev. om B kommer ner till A så växlar man med tanken att B sticker iväg igen. Det gör ju inget att sitta på B aktien. Dock så kanske det rör sig om 10% bonus men sannolikt svårt att repetera eftersom gapet verkar röra sig väldigt långsamt.

Då var det dags för arbitragehandel i Investor igen. A har åter igen blivit billigare än B. Lyckades vinna på lite på spreaden med denna gången. Så då fick man aktier motsvarande ett värde på 8 250 kr utan att ha betalt för dem. :money_mouth_face:

Nu får vi hoppas att det inte tar lika lång tid till vi ser nästa tillfälle.

Så tips till andra som ligger tunga eller kanske rentav månadssparar i B aktien idag.

1 gillning

Är det lönt ( i kronor ) om man äger aktier i investor B för 25000kr ?

Knappt. Äger du 120 aktier motsvarande 25 000 kr skulle vinsten motsvara 124 kr efter courtage om jag räknade rätt i all hast nu. Kan tillägga att vår barnportfölj innehåller Investor till 40 000 kr och där låter jag aktierna vara. Jag ligger ordentligt tung i Investor (7 siffrigt belopp) och då gör det desto större skillnad.

Ok tack då har jag bilden klar för mig

Åkte Investor A ut ur MSCI-indexet nu vid halvårsskiftet eller vad har hänt?

Nej. Indexfonderna tryckte ju upp B aktien rätt rejält när tråden skapades men över tid har skillnaden mellan A och B aktien suddats ut.

Grafen nedan blir lite missvisande då de ser ut att börja på samma pris men B aktien låg något lägre där. Ger dock en idé kring hur gradvis förändringen skett.

Du menar A-aktien?

Japp. :wink: För tidigt på morgonen för mig att skriva i forum.