Kanske bör man sluta flyga för att minska risken att klimatförändringar förstör förutsättningarna att tillverka Champagne?
De som en gång gjorde det där misslyckade och dubbeljästa vinet drömde ju om bättre väder på sina breddgrader iofs.
Lounge eller inte, väntande är väntande = outhärdligt, enda fördelen med business är att man får gå på tidigare så man kan gå och sätta sig på sin plats i flyget.
Champagne säger jag tack men nej tack till både på marken och i luften. Men det är ju bara en smaksak.
Värsta väntandet när man reser är när man står på perrongen på Arlanda och väntar på tåget hem!
Jag tar alltid taxi hem
Ja, det är ju bra för miljön!
Tror miljöpåverkan av den 10km taxiresan är ganska marginell, jag kan nog kvitta den mot att jag aldrig tar bilen till jobbet.
…ända tills man kommer på att man sitter där för att
- Jobbet betalar = tjänsteresa = tråkigt
- Man betalat själv = kostar en halv njure
Flyg på som fasiken så kan vi börja odla vin i stor skala i södra Sverige.
Man kan ingenting ta med sig när man dör!
Det går att odla vin i Sverige men inte Champagne!
Jag älskar att flyga och allt som har med flygplatser att göra och jag flyger rätt ofta, både privat och med jobbet, kanske inte så mycket nu efter pandemin men oh vad jag saknar det.
Jag älskar att sitta på flygplatsen, med en stor americano i den ena handen, en bakelse i den andra och bara titta på folk. Känslan av att alla är på väg någonstans spännande, att alla har sett fram emot just den här dagen. Eller kanske inte, kanske någon är på väg någonstans tråkigt, men det är ändå på just denna ställe där allt börjar eller slutar. Doften av kaffe, av nybakade bullar en tidigt morgon på Kastrup, att stirra på tidtabellen och läsa alla dessa exotiska namn på städer längre bort, det pirrar i magen varenda gång.
Sen själva flygandet tycker jag är magisk, att vara över molnen och se makalösa solnedgångar/uppgångar, fantastiska utsikter, återigen doften av nybryggt kaffe, en fin bok eller jobba lite och känslan av att vara på väg, höra främmande språk i bakgrunden, att dela tid och rum med främlingar som jag aldrig kommer möta igen. Att beundra hur en såpass stor maskin rör sig så smidigt och felfritt i tusentals kilometer och timmar, ren magi.
Jag är också någon som är ganska mycket i nuet och fokuserar på det lilla, på detaljerna, jag kan sitta och fundera i timmar, det händer mycket i mitt huvud så jag har aldrig tråkigt när jag väntar.
Sant. Vi får hitta ett svenskt namn för skånebubbel.
För övrigt gillar jag Cava.
Kör Skåne akvavit i soda streamern.
Boubbäll heter det väl?
Usch, ingen favorit. Inte en endaste del. Flyga över Himalaya är ju vackert, men sen 10 sekunder senare brukar jag mest tänka att det vore ju jäkligt struligt om vi krashar här. För att inte prata om när man är mitt ute över atlanten. Jag är inte flygrädd så jag vet inte varför jag tänker på sådant egentligen. Kanske krashrädd?
Största bekymmret på längre flygning är att göra avvägningen i mängd öl och vin för att däcka och slippa tristessen men inte så mycket att man måste ta sig till toaletten. Typ.
Har dragit ner flygandet till ett minimum helt orelaterat till någon flygskam eller miljötanke. Ren bekvämlighet bara (och så har behovet minskat också lyckligtvis)
Inrikes väljer jag alltid tåg eftersom det är billigare och så mycket bekvämare. Resor utrikes och över atlanten reser jag med flyg av naturliga orsaker.
Resetid är sällan en faktor och jag sitter hellre någon timme extra i tåg istället för att sitta och vänta på flygplatser. Sitter man i tåget så är man ju i alla fall " på väg".
Tyvärr inte billigare! Har precis bokat biljett Västerbotten-Stockholm tur-retur om ca 1 månad. Nattåg (sovvagn enda alternativet för att kunna vara något så när säker på att få sova och kunna jobba när jag kommer fram) landade på 5700 kr. Då måste jag lämna hemmet kl 21 kvällen innan och återvänder hem vid lunchtid dagen efter avslutat uppdrag. Flyget kostade totalt 793 kr och då kan jag lämna hemmet efter frukost och vara hemma vid 19-tiden den dagen uppdraget är avslutat. Tågresan alltså ca 7 ggr så dyr som flygresan + tar en halv dag (+ 2 nätter) extra i anspråk.
Av miljöskäl vill jag helst åka tåg, men jag kan inte försvara denna extra kostnad och tidåtgång vare sig för mig själv, familjen eller uppdragsgivare som bekostar resan.
Jag kanske borde ha nämnt att jag bor i Finland. Åker man genom landet, säg Helsingfors till Rovaniemi så tar det 8 timmar och kostar ca. 600kr. Normala sittplatser i tåg är så mycket bättre än platserna i flyg så jag uppgraderar sällan mer än att jag ser till att sitta i en djurfri vagn.
Flyg landar på ca. 700kr och 1,5 timmar men där kan man ju rakt av addera 3h i väntetid och taxi/tåg från flygplats
Kom ihåg att risken är betydligt lägre med tåg också. Sitter hellre fast 3h i Alvesta än kraschar i nån sjö
Det där med nattåg undrar jag allt om det är så bra. I allmänhet är folk helt respektlösa i transportsammanhang → folk stojar och pratar högt även på nattåg → ingen sömn. Och sover man får man nog göra det med ena ögat öppet, annars blir man av med elektroniken.