Flyg är ju inte alls billigare än tåget. Det är sjukt mycket dyrare. Kostnaden är bara inte i någon av våra påhittade valutor utan i reala konsekvenser som klimatkatastrofer, flykt, massutrotanden och mänsklighetens potentiella undergång.
Men det är ju inte värt att betala en tågbiljett för. Money talks
Samma här, det är enda sättet att hantera eländet. Har en gång flugit 13h nonstop (economy) när jag jag var pigg och inte kunde sova men det ser jag till att aldrig sker igen.
När vi flög hem från Hawaii hade vi två nattflygningar. Det var jobbigt men om vi inte hade flygit hade den resan tagit VÄLDIGT lång tid och så mycket tid hade vi inte.
Jag förstår inte varför det ens går flyg Stockholm -Göteborg, eller slutar de kanske med det om de lägger ner Bromma?
Såg en liknande uträkning som jämförde sträckorna Shanghai-Beijing och Chicago-New-York nyligen, och det var väldigt tydligt där att man får det transportsystem man prioriterar.
Hade det bott 80 miljoner människor i området mellan Göteborg och Stockholm så hade vi troligen också haft höghastighetståg, finns visa stor drifts fördelar.
Sträckan Stockholm-Malmö är en av de där tåget har stora fördelar.
Det som dock irriterar mig är hur sjukt dålig service det är.
Maten helt kass. Ingen bordsservering. Ingen välkomstdrink. Inget entertainmentsystem. Sunkig stol som inte ens kan fällas flat. Stökigt i vagnen. Förseningar. Värdelöst lojalitetsprogram som inte kan användas till utlandsresor. Bagage överallt. Folk med hög musik och stora kassar med typ McDonaldspommes som luktar.
Detta är den absolut största bristen för mig. Gör om, gör rätt.
Jag vet inte om jag håller med, fast jag hade velat kunna göra det.
Ska åka till Stockholm snart på weekendresa och kikar på vilka alternativt jag har. Om jag vill ändå maximera min tid i Stockholm och inte spendera min helg på tåget så är det bara direkttåg som gäller. Bor inte riktigt i Malmö utan lite nörrut. Resan skulle ta under 4 timmar men just nu, för just denna helg jag ska åka, kostar 800kr enkelresa. 1600 tur/retur.
Jag bor nära en pytelitet flygplats som har direktflyg till Bromma, tar mig 30 min till flygplatsen (tar 30 min till tågstationen också) och flygtiden är 50 minuter. Pris på detta 1100 tur/retur.
Man vill helst undvika flyget men i detta läge blir det svårt att göra det.
Det hade varit intressant att få en guidad tur i din hjärna. Bara för att liksom förstå bättre exakt hur du kommit fram till att mänsklighetens undergång är en direkt konsekvens av flygande. Dessutom vore det toppen om du kunde återkoppla med en liten kalkyl, hur mycket närmare rycker ovan nämnda undergång varje gång jag flyger till Kreta på semester?
I det läget förstår jag om man ser det ekonomiskt och tidsmässigt. Men för den stora allmänheten råder nog ofta påhittade kalkyler som mer handlar om intalad bekvämlighet.
As you wish sir. Kalkyl coming up. Vi gör den lite ekonomisk dessutom eftersom vi är på den typen av forum. Sorry för långt, men viktigt, inlägg.
Enligt sektion B.1.3 i senaste IPCC rapporten har vi en uppskattad CO2 budget på 500 GtCO2 kvar för att nå 1,5 graders målet. Det är alltså 500 miljarder ton. Antag att vi delar upp dessa på 8 miljarder människor, så har vi ca 60 ton kvar att släppa ut per person. Riktigt så enkelt är det ju inte eftersom det kommer nya människor hela tiden, men för perspektivets skull antar vi det.
Du har alltså 60 ton på dig. Och en flygresa till, i ditt fall, Kreta, står för 0,43 ton enligt ICAO’s kalkylator. Det ska sägas att ICAO är något biased och andra kalkylatorer ger högre utsläpp. Dessutom räknas bara utsläppen för själva resan, inte tillverkning av flygbränsle, tomma flyg som du bidrar till efterfrågan på, etc. Jag avrundar därför upp till 0,5 ton.
Din resa på 0,5 ton är alltså 0,008 eller knappt 1% av dina kvarvarande utsläpp. Så för att svara på din fråga om hur mycket närmare “undergången” vi kommer för varje gång du flyger till Kreta kan vi estimera knappt 1 % närmare per resa då.
Givetvis är det inte riktigt så enkelt i verkligheten och vi når inte en undergång där mänskligheten bara dör. Men vi passerar vad forskningen bedömer vara tipping points som kommer att förändra planeten i en hastighet som riskerar att fucka upp alla ekosystem som inte hinner anpassa sig. Vi vet inte konsekvenserna men det kan potentiellt leda till att vi exempelvis måste flytta från Skandinavien om golfströmmen stannar när Arktis är smält. Det förefaller då som ganska “oskönt” att prioritera en charterresa när det finns alternativ. Möjligen en gnutta egoistiskt. Men vem är jag att säga det. Jag är ju bara en ointelligent miljömupp som inte fattar hur världen hänger ihop.
En hållbar nivå på CO2 utsläpp per person och år debatteras lite grand mellan 1-4 ton. Om vi lägger oss i mitten, på 2 ton per år och skalle, då bränner du en fjärdedel av din budget på din resa till Kreta. Din föda kanske årligen uppgår till 1 ton till, och sen lite uppvärmning av huset på det så vips är din budget tom. Alla utsläpp (konsumtion/bilresor etc) du gör ovanför dina redan använda 2 ton argumenterar jag alltså för är inte dina att släppa ut, utan något du effektivt stjäl från någon annan. Troligen dina barn eller barnbarn som kommer att behöva lägga sin tid och sina pengar på att betala för att städa upp dina utsläpp senare. Ingen polis kommer att ta dig för att du stjäl från framtiden, men du bör vara medveten om vad du gör.
Om du nu tänker, varför ska jag dra ner på min levnadsstandard för andras skull? Anledningen till det är att i princip allt vi har idag som gör vår levnadsstandard så bra, har vi ärvt från tidigare generationer. Människor som levt långt mycket sämre liv än vi, och försökt göra världen lite bättre, lite i taget, för nästa generation. Vår skuld till tidigare generationer, som gör att vi lever så gott, är vi moraliskt skyldiga att förvalta som ett arv och betala tillbaka genom att lämna över en bättre värld till framtida generationer. Den som inte gör det förtjänar nog inte heller att leva i lyx.
Föreslår att alla tar tio minuter och ser på DENNA video som vrider på frågan på ett ganska intressant sätt
Jag har helt slutat flyga. Men anser också, som andra påpekat, att tågresor är lite väl dyra och att det borde kunna göras en förändring där. Även bussen är för dyr- 25 kr för en enkel resa där jag bor, och då är det dessutom med rabattkort. Utan är det 30 kr tror jag. Cykel funkar ofta bra.
Utlandsresor (semesterresor) kan man göra med tåg, eller hoppa över. Det är inte som att livet hänger på det, för någon.
Det är fascinerande hur denna åsikt framförs av samma personer som tror att plastpåseskatt i Sverige är något annat än en droppe i havet. Kanske för att ni aldrig varit utomlands och sett hur det funkar i USA, Kina eller ens i södra Europa?
Du har i och för sig ingen aning om vad jag anser om plastpåseskatt, och blir ogärna refererad till som “ni”, jag är jag.
Men, ja, jag anser absolut att varje person har ansvar för sin egen del, alldeles oavsett om det är en droppe i havet eller ej, och oavsett vad som händer i andra länder.
Det är ännu mer fascinerande hur människor kan välja att sitta på tvären för att rädda vårt gemensamma hem för att några människor gör ett misslyckat försök att minska på plastanvändningen, och argumenterar som att grundproblemet då inte är legitimt
Grym summering!
Håller med helt påsamtliga punkter du nämner.
Försöker undvika flyget då det allt som oftast innebär mer planering i schemat, tid för resor till och från flygplatser och man kan inte jobba effektivt som på tåget.
Dock har flyget vart ett nödvändigt ont då jag ibland får ta möten på uppstuds och det krockar med andra saker hemma, då har flyget tider som passar lite bättre än tåget eller att tågen är fulla just den tiden jag hade behövt åka med.
Ps. Bra jobbat med 13 år av distansförhållande! (fd. distanspendlare).
Inrikes i Sverige tar jag oftast tåget, om jag inte som för ett par år sen pendlade till Luleå när jag bodde i Göteborg. Då var flyget både betydligt billigare och snabbare.
I normalfallet när jag rör mig i södra delarna av Sverige (Stockholm och neråt) så tar jag alltid tåget.
För några år sen pendlade jag mellan Japan och USA i 12-13 månader pga jobb, där är lite svårt att ta tåget… Däremot i Japan går ju tågen lika snabbt som flygplanen och kostade iallafall då typ samma, så där fanns ingen ursäkt till att inte åka tåg!
Det är ju inte säkert att man kan lita på flyg heller
Men allt som oftast håller dom tiden.
Sen är det också svårt med alternativa sätt att resa om man ska till andra sidan jorden nånstans generellt. Det blir ett par såna semestrar per år också