Exakt.
Glöm inte att be världens alla barn om ursäkt nu bara, när du överstigit din CO2-budget med råge.
Själv ser jag resande som ett nödvändigt ont för att:
1: kunna utföra mitt högbetalda arbete inom en bransch som faktiskt räddar liv. Och med min höga lön kommer hög skatt. Vassego alla södermalmshipsters.
2: få perspektiv på livet och kunna fortsätta innovera inom mitt område. Jag tror det är snart sagt omöjligt att förstå hur snedriktad en svensk plastpåseskatt faktiskt är om man aldrig varit på en tung industri i Kina eller Bulgarien. Men på Södermalm räddar vi världen med våra elcyklar.
Nu har det gått lite off-topic men skulle ändå vilja flika in att det kommer aldrig komma en (1) åtgärd som löser allting så i slutändan kommer det bli massa saker som gör att vi tillslut når målet. Då kan plastpåseskatt vara en del av lösningen. Men rent generellt bör man ju börja på den största utsläpparen och jobba sig nedåt om man har bråttom. Inte vara längst ned på skalan och dutta… (Vill även påpeka att jag tycker plastpåseskatten är fel då den gör för lite nytta samt att den är formulerad så att den även dödar hållbara lösningar)
Gällande tåg/flyg så håller jag med i stora delar. Hade jag bott söder om Sundsvall hade jag tagit tåget då det är snabbare och bekvämare. Men för en som bor i Norrbotten så är det tyvärr inte realistiskt med priserna som gäller. Slog in som exempel en resa mellan Luleå och Uppsala med liggvagn/natttåg och hamnar på 3000 kr tur/retur detta med längsta möjliga tidsintervallet för att försöka få det så billigt som möjligt. Då tar denna resa 12 timmar (enkelväg) över natten och jag är inte villig att göra det i sittvagn tyvärr.
Samma resa med flyg går på: 499 kr (parkering flygplats) + 344 kr (flyg) + 200 kr (regionaltåg)=1043kr och då tar denna resa uppskattningsvis 4 timmar och med massvis av alternativ på tider. Nu gissade jag på parkering och regionaltåg visserligen men tror faktiskt det är billigare än vad jag skrivit?
tur att det är “lätt” åtgärdat att lösa bättre punktlighet hos tågen genom satsning på infrastrukturen och byggandet av den länge eftertraktade höghastighetsbanan i Sverige då (om nu inte politikerna framöver river upp det beslutet…)
edit: jag menar det är ju knappast Tåget i sig som är problemet.
Jag tolkar hans texter att vi istället ska investera i ännu fler bilvägar för framtiden. I min värld fyller de helt olika funktioner. Ibland är det svingött att förflytta sig från dörr till ställen till dörr med bil. Ibland är det ännu goare att teleportera sig med cykel från dörr till Göteborgs central till Stockholms Central på 3h20min utan ett byte eller stopp. Så knappt 3 timmar med sömn, arbete eller annat produktivt och anlända centralen 08.40. En sjysst extra motorväg (eller däromkring) till Stockholm skulle knappast göra underverk för TS eller övriga resor mellan våra större städer. (Som ju ändå får menas vara primära syftet med nya stambanan)
Befintliga motorvägar är ju redan nu väl utbyggda. Problemet blir nog att få plats med fler bilar och parkerade bilar i Stockholm eller Göteborg som vi får anta att han önskar i och med att vi ska satsa på fler bilvägar och att fler i framtiden då givetvis kommer att använda detta trafikslag.
Frågan är ju dock hur vi vill att landet ska se ut år 2150 och framåt (nuvarande stambanor anlades ju runt år 1870 så de har ju varit med ett bra tag)
Också den klassiska: “3/4 av resor sker med bil”, “bil är ofta det smidigaste alternativet”.
Som han skriver: “Det är många fler som åker bil än som åker tåg, och därför är det mer lönsamt att bygga vägar än järnvägar”. Hönan och Ägget… Vi har ju ett samhälle som investerat i bilinfrastruktur de senaste 80år där allt i vårt land anpassats efter bilen. Konstigt då att bilen har blivit smidig att använda precis överallt.
Här är jag faktiskt mer skeptisk. Att kapa kanske 25% av restiden är inte primärt och det ökar knappast kapaciteten märkbart. Då tror jag mer på fyraspårspassager (som just nu byggs klar i flaskhalsen Malmö-Lund) eller för den delen dubbelspår där det saknas.
I min mening behöver vi få ut fler tåg på rälsen, inte bara snabbare tåg. Sverige är glesbefolkat och det är ju vi som betalar.
Håller helt med.
Att öka hastigheten är något som jag tycker är extremt lågt prioriterat. Det som behöver prioriteras är tillförlitlighet och fler avgångar. Att gå från 3,5 timmar till 3,0 timmar kommer inte göra att någon väljer tåg istället för bil om de inte är säkra att tåget kommer fram.
Sedan tycker jag det blir galet att hålla på med snabbtåg som endast stannar i de tre storstäderna. Rimligtvis vill man ju kunna åka tåg även från tex Västerås/Örebro utan att först fara 10-20 mil i fel riktning för att kunna använda tåget… Att ha få snabbtåg som stannar var 5 mil istället för flera “vanliga” tåg som också stannar på samma ställen är ju fler tåg att föredra.
Snart lämnar jag detta forum, av samma anledning som jag länge avstod från att registrera mig som användare. Det är obegripligt för mig att folk inte kan bete sig vettigt.
Senast jag flög va i december -99… Undviker flyget för jag är höjdrädd å då går flyget bort… Varför flyga när man mår dåligt innan, då tappar man njutningen av att åka på semester eller liknande… Tåg å bil funkar kanon, å de vart mer legalt me ordet flygskam… Då kunde man skylla på att man tänkte på miljön istället för att försöka förklara varför man inte kände för att flyga…
Men det är ju du som flaggar alla inlägg där du inte håller med om det som sägs? Nyss ett inlägg där vederbörande hövligt lät meddela att han inte uppskattar när någon annan försöker bestämma över honom. Vad exakt är vettigt i ditt eget beteende?
On topic så håller jag med, jag kommer inte avstå från flyg men jag drar mitt strå till stacken på många andra sätt. Pekpinnar undanbedes.
Ser hellre pekpinnar än personer som hänvisar till plastpåsar eller uttrycker sig syrligt varje gång man pratar om att man vill göra rätt för sig.
Detta är ett forum där vuxna människor hänger, om du känner att du måste vara otrevlig så finns det säkert andra forum du kan vistas på.
Jag har slutat flyga helt och hållet. Istället kör vi cykelsemestrar och skogshäng i Sverige. Det känns inte bra i kroppen att bränna en massa pengar på saker och ting som bevisligen är dåligt för miljön när man kan välja snällare banor. Cykel och skog känns bättre och uppgraderar troligtvis min själ, om man nu tror på sådant.
Å andra sidan har jag heller aldrig varit mycket för att resa. Kan tycka att det är lite mycket väsen för ingenting. Ska man åka någonstans så kan man spara ihop och ta en längre resa någonstans med några års mellanrum. För sju år sedan var jag i Thailand, det var en annan upplevelse än trista Medelhavet.
det är inte så enkelt att flyget alltid är det sämsta alternativet. Om många personer tränger ihop sig i ett flygplan kan det bli lägre utsläpp per passagerare än om de istället sitter i var sin bil.
Spännande! Nu ska det bli sjukt intressant att höra deras vision om resande framöver och hur de ska förbättra mobiliteten i landet för en långsiktig framtid. Japan utvecklar/bygger ju ut deras höghastighetståg med Maglev nu där första sträckan beräknas öppna 2027 (med maxhastigheter på 500km/h) Kanske högerblocket tycker att vänsterblocket tog i för lite med satsningen på vår infrastruktur för framtiden? Eller hur tror ni högerblocket vill se landet utvecklas för hela befolkningen på lång sikt (20-100år)?
Tänk på att alla bor inte i en stad.
Bilen är absolut inget dåligt färdmedel, sluta vara så fördömande.
Och kollektivtrafik kan vi utanför stan fortsätta drömma om och likadant med cykelbanor