Det är ingen som har varit fördömande. Är rätt tydlig med att det inte känns bra för mig att ta bilen/flyget. Har full förståelse för att man inte kan skippa bilen på samma sätt i småstäder. Å andra sidan var det inte jag som nämnde bilen.
Risken är väl att alla pengarna hade gått till dessa tågen och resten hade blivit eftersatt. Sen så hade det bara hjälpt de som tar sig mellan Malmö Stockholm Göteborg att tjäna typ en halvtimme per resa. Dyra minuter
Nej men en otrolig majoritet bor både i städer men inte minst inom rimligt avstånd till en större tätort. Snabb beräkning ger att 5,6milj bor i tätorter med fler än hela 20.000 invånare och med en fördelning som ser ut såhär:
Det betyder ju att 5 miljoner inte gör det. Och som sagt tidsvinsten är försvinnande liten i förhållande till kostnaden. Så bråttom behöver vi inte ha. Bygg istället ett extra spår som godstrafiken kan gå på
Och min rädsla nu är att vi istället “satsar” på våra bilvägar och underhåller våra kära 1800-talsjärnvägar. Visionärt och framtidstänk på riktigt…
(höghastighetsjärnvägen hade också avlastat de befintliga stambanorna och separerat denna trafik från de långsammare tågen och på så vis ökat punktlighet. Men punktligheten kan såklart också förbättras genom att dubblera antalet spår på alla befintliga stambanor)
Och nej: Malmö-Sthlm inkl stopp hade gått på 3h istället för 4h25min. Och 2h30min med direkttåg.
Gbg-sthlm hade dock “bara” sparat runt 50min. Både med direkttåg och med stopp.
Det hoppas jag verkligen för det behövs
Som sagt var det städer med 20.000 invånare. Kungälv platsade exempelvis inte trots 45min cykelavstånd från Göteborg. Det blir ju lite trubbigt.
Men kartan med var vi bor i landet visar ju ganska tydligt hur många som skulle ha nytta av en bättre infrastruktur för järnväg söder om Stockholm. Det saknas ju åtminstone inte vägar för att ta sig till alla stationer och orter på. Jag tycker punktlighet och hållbarhet på lång sikt är viktigt så för mig är det inte hela världen om det blir höghastighetståg eller fler spår bara. Att kunna förflytta mig smidigt och samtidigt göra annat är lyxigt nog som det är, oavsett tid det tar.
Men skönt att du känner att vi inte behöver ha bråttom. Det behövs fler som dig på vägarna som håller hastigetsgränserna och inte bryr sig om att vägar anpassas till fler trafikslag. Många som höjer upp bil som transportslag upplever jag annars brukar annars bli irriterade när hastigheten sänks på vägar eller det byggs hinder på vägar som är till för att hindra bilister från att döda oskyddade trafikanter.
Ryanair säljer tur-och-retur till Cypern en vecka för €36 nu på söndag. Taxin till flygplatsen kostar €5 per skalle om man är två. Runt fyra timmar i res- och väntetid. Höftar till med att det skulle ta tio gånger så lång tid och kosta tio gånger så mycket med båt och tåg. Många gånger är flyget helt överlägset alla alternativ.
Ja, bil suger. Speciellt om man tänker på hur många meningslösa småturer folk använder den till. Cykel ftw!
Exakt! Fyra spår vid trånga passager som komplement. Och att 10 miljoner (5-6 miljoner skattebetalare) ska betala för en järnväg likt den i Japan är inte rimligt nånstans.
ja det är inte jättesmidigt att åka tåg och båt till Cypern tror jag med tanke på att det är en Ö väldigt långt bort från oss. Som tur är behöver ju svenskar sällan ta sig till Cypern.
Boende i Turkiet kan du dock ta en färja dit 
Irländsk köttfärs är (var?) billig. Barnarbete är billigt det också.
Såklart är det så. Om man t ex måste till en ö. Tråden handlade från start primärt om svensk inrikestrafik. Att man flyger till en medelhavsö (låt oss för enkelhetens skull säga Malta) från Sverige har knappt ifrågasatts. Samma tur från södra Sverige norröver känns förkastligt och kapar man ner och börja prata flyg från Landvetter till Arlanda blir åtminstone jag provocerad.
De verkar ju dock uppskatta sin höghastighetsjärnväg som de byggde från början? (eller ja de som använder den i alla fall) Med 16 tåg per timme i peak-hours och 1300 passagerare styck i kapacitet (3min mellan tågen). 20.000 extra bilar/timma hade nog också ställt till det inne i stan…
150milj resenärer per år bara på Tokyo-Osaka linjen
edit: men det hade varit intressant att var mer insatt i hur en Japan ser på mobilitet och hur diskussionen går i landet om alternativ till tåget. Vill de också satsa på bilen istället?
Ja, de är fler och koncentrationen av japanska städer gör det till en ypperlig lösning.
Underhållet i framtiden blir värre pga demografiska skäl, men det är ju en annan fråga. ![]()
Jag tänker att det finns två möjligheter: Antingen har lagstiftaren satt rimliga flygskatter, i vilket fall resenärerna redan betalar för sitt val och det inte finns någon anledning att provoceras, eller så har lagstiftaren satt fel flygskatter, i vilket fall det är lagstiftarens dåliga omdöme man borde provoceras av snarare än konsumenternas. Att förvänta sig att konsumenter ska kalkylera med och ta hänsyn till alla externaliteter när lagstiftaren – med en armé av experter till sitt förfogande – misslyckats med detta verkar inte rimligt.
Jag förstår hur du tänker. Jag brukar hoppas på folks moral och eget tänkande (men blir ofta besviken). Hade jag fått styra hade jag starkt begränsat inrikesresor med flyg. Det gäller fler länder i lilla Europa. Jag har själv flugit i jobbet mellan München och Leipzig, vilket jag starkt ifrågasätter rimligheten i.
Det är helt enkelt trist att man ska behöva straffbeskatta eller förbjuda för att folk ska fatta.
Om nu vissa tycker det är ett så jättestort problem med att andra reser väldigt mycket, lägg på mer skatt. Det kommer inte göra att jag personligen flyger mindre, men kanske hindrar några andra.
Det va väl bara att ta tåget istället?
Problemet med det här är att det hade skadat svenska företag, då jag är ganska säker på att de flesta inrikesflygningarna är jobbrelaterade? (Försöker hitta källa på detta, men inte hittat än, uppdaterar när jag hittar). Det är väl inte helt ovanligt att folk pendlar från diverse ställen i Sverige till de större städerna just pga sitt jobb.
Skönjer jag lite dryghet?
Hursomhelst var detta på väg till Chemnitz och tid att passa. Jag vidhåller att det är trist att tåg inte funkar bättre och överallt.
Men okej, straffskatt it is. En nolla extra på alla inrikes flygbiljetter skulle göra susen.
Jag tror många reser i jobbet, men tror också mycket kan ske helt utan resande öht.
Lite kanske…
Ja, detta är väl det största problemet. Att tåg tar för lång tid och inte passar i tid!
Jag reste mycket i jobbet förut, även fast jag jobbar 100% på en dator så var det flera gånger någon var tvungen att åka till kunder för att dom krävde det, då dessa kunder var på andra kontinenter var det ju såklart alltid flyg. Men visst, lägg på en skatt på inrikesflyg! Det kommer bli företagen som betalar för det till största del och gemene man kommer se över alternativ att ta tåg istället.
Hade tåget varit billigare än flyg generellt sett inrikes tror jag de flesta hade valt tåg, mig själv inräknad. Detta är ju dock bara ett problem på vissa sträckor, exempelvis om man ska långt norrut i Sverige. Håller man sig till dom södra delarna (Stockholm och neråt) funkar tåget ypperligt och är oftast inte så dyrt. Ska du upp till Kiruna och bor i Stockholm får du sitta på ett tåg i 15 timmar och det är betydligt dyrare än flyget.
Däremot, lägg inte på liknande skatter utomlands, där har man ibland inget alternativ.
“vissa tycker” “lägg på mer skatt”. Det är där problemet ligger. Vissa bestämmer inte. Politiker i majoritet (med mod) bestämmer.