Varför vill folk ha en Tesla?

Om du vill ha en begagnad stor familjeelbil- det finns mängder model Y att välja på . Priset är ”ok” i förhållande till mkt annat laddhybrider mm som har dubbla drivlinor (mer potentiellt strul) .
Inga servicekostnader (iaf påtvingade )
Mkt teknik - att gå från en Kuga 2022 års modell är sjuk nivåskillnad
Säkerhet- en av världens säkraste bilar - ingen stor motor som hela karossen behöver designas efter

Köpte en model y nyligen :grin:

1 gillning

Jag som både ägt en Tesla och är en spekulant på den nya - så tänker jag:

• Tekniken är bättre än på andra bilar jag testat (infotainment + app)
  • Jag tycker faktiskt den är snygg
  • Svensson-bil (ja, faktiskt ett plus)
  • Säker - både konstruktionsmässigt och funktioner
  • Galet mycket plats (i MY)
  • Relativt billig (t.ex. jämfört med EV9, EXC90 etc)
  • Kommer hem och fixar en del service
  • Ingen nödvändig service med jämna intervall

Är det superrationellt? Nej.

(Nackdelarna: Musk, varumärke på nedåtgående).

8 gillningar

Tesla påminner mig om min franska gummibåt, ett helt onödigt köp.

1 gillning

Skulle gärna köpa en elbil, men dom är så himla dyra å stort sätt är alla bilar bara massa minus ekonomiskt… Förutom speciella modeller som stiger med åren… Jag kör för lite mil om året å bilen kan stå still en hel vecka… Att skaffa elbil som batteri till produktionen av el via solcell panelerna är dyra batterier…
Så mitt svar blir att jag inte är sugen på en Tesla…

2 gillningar

En av de största anledningarna till varför jag varit nöjd så länge med min model 3 (4e året nu) är uppdateringar man får löpande och hur bra systemet (på pekskärmen) fungerar. Alltid gillat designen och körkänslan med, låg förbrukning.

Att de inte sitter 20 knappar på ratten eller kommer ett meddelande man måste acceptera varje gång man startar bilen är också ett plus

6 gillningar

Skulle säga att mitt bilintresse är stort.
Älskar nyteknik och är långtifrån någon fossilkramare.
Har aldrig ägt en Tesla och kommer aldrig heller att göra, än mindre nu med tanke på hur Musik håller på, är faktiskt lite orolig… men det är kanske en annan sak.

Nära vänner har haft Tesla i 6-7år, nu går dom ifrån märket och köper “riktiga” bilar igen, BMW, Volvo, Audi eldrivet och bättre bilar.
En aspekt som min ena kompis sa var det att, visst var det skönt att inte behöva åka in på service, men han saknade en riktigt handlare, att kunna bolla frågor, en tekniker som snabbt kunde kolla över bilen osv.
Visst Tesla har mobilservice men det upplevde han inte som samma sak.

När han tex fick ett stenskott på sin Model Y när den var helt ny, fick han vänta i 3-4månader för att sedan tillslut bli skickad till Ryds som inte heller hade någon ruta i lager, något han aldrig upplevt med andra märken…

För att inte prata om deras löjligt fyrkantiga svar i chatten (!!) gällande hans första model 3 som fick lacksläpp och rost i framskärmarna, har man inte någon handlare där man har en relation då blir det mer åt detta hållet, konsumenten får lida…

3 gillningar

Jag har motsatt upplevelse här. Vi körde på något förra året som gjorde en ordentlig buckla vid sidan under en av bakdörrarna. Jag tänkte att det här kommer att bli bökigt med IF Metalls olika strejkdirektiv. Men icke. Mindre än två veckor senare hade en Tesla auktoriserad verkstad bytt ut delarna och fixat bilen. Dessutom tvättade de hela bilen noga både invändigt och utvändigt (utan extra kostnad). Såg ut som ny invändigt. Riktigt bra service.

1 gillning

Personligen så skulle jag aldrig någonsin skaffa en bil (eller någon annan ägodel) som övervaka mig på det sättet som en Tesla gör.

Status oviktigt för mig. Men ekonomiskt och komfortmässigt överlägset bäst bil för mina behov.

1 gillning

Personligen är jag inte det minsta intresserad av att äga bil men just detta gör Tesla så intressant.

I en förlängning kommer vi inte behöva äga bil, vi bara beställer en bil med en app så kommer den och hämtar upp mig och kör mig dit jag vill. Bilen är också av den typ jag behöver just för denna resa, en liten småbil eller en bil som klarar det jag ska frakta.

Det blir alltså som en stor bilpool vilket sänker kostnaderna då bilarna ständigt används, och man slipper underhåll och andra tråkiga saker.

För ett jag avskyr bilförsäljare samt den traditionella bilbranschens struktur som bygger på återförsäljare samt en intäktsmodell som bygger in service som en stor del av lönsamheten.

3 gillningar

Aldrig Tesla, helt på grund av Musk. Skulle aldrig vilja köra omkring i något som förknippas med den mannen. Estetiskt ser de väl ok ut men av ekonomiska skäl inväntar jag nästa elbilsvåg (/priskrig) och kommer välja något annat märke.

9 gillningar

Införskaffade vår MYLR 2022 och då fanns det inga andra vettiga alternativ om man ville ha en elbil inom ett års leveranstid. Var även inne på att köpa en V90 till att börja med men det skulle bli sämre ekonomiskt för mej som egen företagare. Teslas supercharger nätverk var också en dealbreaker för mej men numera så är det ju öppet för alla så det har lite spelat ut sin roll.

Leasingen går snart ut på bilen och jag har börjat titta runt på alternativ men det finns egentligen inget annat som lockar så det finns nog risk för att vi köper ut bilen istället. Upplever att Musk’s agenda inte alltid rimmar med mina värderingar så det blir troligen ingen nya Tesla. Upplever även att alla andra bilmärken fortfarande ligger väldigt långt efter tesla teknikmässigt, dom har ju ändå haft ganska så många år på sig att komma ikapp.

Bor på en mindre ort och till att börja med så kändes nog teslan som en status bil men nu är den ju så billig att många har råd att köpa en. Numera ser man ju dom överallt.

Självklart finns det två sidor på myntet, kul att du fått en så bra upplevelse.
Det jag själv upplevt det senaste är att den handlaren jag köpt bil av tagit en del saker utan att blinka på egen “goodwill” lite annat när man är helt anonym och måste prata direkt med tillverkaren.

Bytte bil förra året, sålde en Volvo… ringde runt bland typ Camux osv… den första frågan jag fick (då) från en utav av aktörerna var… är det en Tesla Modell Y i sådanna fall köper vi inte in dom just nu.
När jag svarade att det var en Volvo, blev mot svaret “ah va bra”, hade varit minst sagt missnöjd med tanke på hur Tesla pendlar i sin prissättning. Dom tänker verkligen inte på andrahandsmarknaden…

1 gillning

Tidigare var det ju bara model S som kostade mycket och hade hög prestanda och dessutom var i princip enda gångbara elektriska alternativet. Det gjorde att du kunde visa både status att du har råd, att du har prestandabil, att du kör miljömedvetet och håller dig i framkant på den tekniska utvecklingen.

Svårslagen kombination där både tekniknördar, miljöfantaster och prestandasökare kunde visa sig coola inför varandra och andra. Vilket de inte är vana vid, så de blev närmast religiöst euforiska över möjligheten. Detta har väl avtagit, men finns kvar hos en del.

Så där skapades både status. Och som alltid när några skapar sig status en hat rörelse bland de som gillar de gamla statussymbolerna eller ogillar idén av att nördar och miljöfantaster har status. Detta blev också en närmast religiös gäng som hatade allt vad Tesla och elbilar heter utan att ha kört en enda. Och det har väl också lagt sig, men lever kvar hos en del

Nu är ju Tesla mest sålda bilen och en Svenssongrej. För att de nu gör en praktisk bil som de säljer med förmånliga finansieringsmöjligheter. Vilket i princip är grundkravet för många köpare.

De flesta tenderar att va nöjda med en ny bil. Och är man inte det så låtsas man för att försvara sitt val. Det gäller nog de flesta märken, och kanske extra om man valt något nytt, udda eller kostsamt.

Har själv inte provkört någon. Så jag har ingen vidare åsikt om dem. De ser lite annorlunda ut och verkar ha bra drivlina. Men de är ju inte utmärkande som en Aston Martin eller Lada.

2 gillningar

Det här beror som så mycket annat egentligen helt på sammanhanget. Och innerstadsperspektivet är föga förvånande det dominerande i denna tråd. I grannskap där tjänstebilar från de så kallade premiummärkena står som spön i backen fungerar Tesla absolut som en modern Volvo 745/V70. (Hur många takboxförsedda Model Y är det liksom ens möjligt att se på en och samma gång under valfri februarivecka?)

Samtidigt är elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet fortfarande en rejäl vattendelare för stora delar av befolkningen. Kör du Tesla och bor i i ett mindre samhälle/grannskap där inte direkt IT-konsulter och mellanchefer växer på träd sticker du ut. Om detta ger status kan diskuteras, men det är definitivt inte ett bilmärke i mängden.

Dessutom är många icke-intresserade totalt okunniga om märket. Kör själv elbil sedan många år tillbaka (icke-Tesla) och även från folk man kan tycka borde ha bättre koll kan jag ibland få kommentarer om att ”nästa gång blir det väl en Tesla?”. Sannolikt just för att det av dessa anses mest statusfyllt.

Ni som har en Tesla sedan tidigare, hur känns den här Musk-grejen?

Ni som fortfarande funderar på att köpa en Tesla, hur resonerar ni kring Musk-grejen?

Jag personligen vill inte sponsra något eller någon som går emot mina värderingar och jag anser att Musk har spårat ur fullständigt. Väljer aktivt bort Tesla av den anledningen.

Hur resonerar ni?

6 gillningar

De flesta bilar övervakar användaren och skickar data till tillverkaren. De som inte för det nu lär göra det framöver. Fram till vi får nya lagar (eller uppdaterad GDPR) kring vad som får lagras och hur länge. Kan triggas av det VW-koncernen gjorde nyligen.

Jag väljer bort Tesla, men inte lönt att enbart göra det pga datainsamling då det är (eller blir) likadant överallt

Men om man ska va etiskt så borde ju Volvo också gå bort då man indirekt stödjer Kina regimen?