Varför vill folk ha en Tesla?

För att dom är lättanvända och praktiska, ungefär som när folk körde volvo 745, dom är ju en svenssonbil och ingen statusbil.
Att dom inte är snygga bryr väl sig ingen över 20 år om, och ska du då verkligen ha en snygg bil blir den både väldigt dyr och väldigt opraktiskt.
Funktion före form har du kanske hört om?

Jag tror att Tesla är intressant ämne som verkligen delar människor. Det är inte lik andra bilmärkena, och rör många känslömässigt. Bilarna har varit min hobby, och har träffat olika bilnördar - men aldrig lika lyriska som Tesla-ägarna: alla annat är Tesla är sämre, alla fel är användarens fel. Jag lyssnade en motorpodd, där några journalisterna var kritiska på vissa Tesla Model Y -egenskaperna, och dom sade att historiskt det kommer massvis om brev från Tesla-sekten: du antingen berömmer Tesla eller är en fullständigt idiot.

Situation har kanske lite ändrat senaste åren, men jag måste tyvärr konstatera att jag vill inte köpa Tesla. Det är väl OK som bil, men en del av ägarna är för fanatiska för mig.

Når du har Tesla, du har rätt på allt. Om du har inte Tesla, du är lägre människoart.

1 gillning

Ja det är ett rimligt resonemang. Nu är ju inte “Kina” riktigt samma som som individen “Musk” men absolut. Sen är det svårt att välja bort just Kina iom att det mesta i fysisk produktväg tagit vägen via Kina på något sätt.

1 gillning

Bara skippa bil så är det ju löst i bilfrågan iaf😀

Fast det du säger indirekt blir ju att köper man en tesla så röstar man på ytterhöger och håller med Musk. Men hur många grejer äger man inte själv som stödjer något som man själv inte står bakom? Bara för att jag äger en dator gjord i Kina betyder ju inte att jag tycker Diktatur är ett bra sätt att driva ett land.

1 gillning

För mig är Tesla hypeat på samma sätt som Apple. Om du talar illa om en iPhone är du en fullständig idiot. Så har det iaf varit historiskt, med har kanske försvunnit lite på senare år. Men jag upplever ändå att Apple-fans lever i en parallellvärld där allt annat än Apple avfärdas som sämre per default. Det händer ibland att iPhone-ägare upptäcker funktionalitet eller kvalitet i Android som de blir helt golvade av, det är alltid kul att bevittna ögonblicken när den poletten trillar ner. T.ex kamerakvaliteten är överlägsen i vissa Android-modeller.

Jag drar lite paralleller till diktaturer där medborgarna ofta tror att deras land är “bäst i världen” - tills de upptäcker att deras land är regelrätt kasst. Frågar du någon på den ryska landbygden, där det ofta saknas det mest grundläggande som rinnande vatten, får du nästan garanterat svaret att Ryssland är världens bästa, med utvecklade land.

Nja, inte direkt. Men jag vill inte förknippas så starkt med någon som Musk. Alla gör sina val lixom. Jag var mest intresserad över att se hur andra resonerar. Vet ett par som äger Teslor sedan tidigare som tycker att det känns lite jobbigt att bilen de åker runt i så starkt är förknippad med den där tokstollen.

3 gillningar

Så upplever jag vissa Android-användare. Man klankar ned på allt som Apple släpper utan att ens prova produkterna. Det är dåligt by default. Så är det med Tesla med många gånger.

Om du kör Tesla tror jag faktiskt det är ytterst få som tror att du per automatik därmed måste dela Musks värderingar. Det finns säkert folk som bojkottar amerikanska produkter för att undvika att förknippas med Donald Trump och kapitalism men de tillhör kanske inte normen. Vem köper en bil bara för att man delar politiska värderingar med deras grundare och VD liksom?

3 gillningar

Skulle ju vara roligt att läsa om alternativen, för de verkar ju allmänt som att de går lite knackigt för bilbranschen. Volkswagen som pratar om stora nedskärning samt att dem behöver effektivisera sin produktion radikalt. Polestar? verkar vara vara ett företag som blöder.

Tror det är mycket som kommer hända inom bilbranschen de kommande åren, när alla tillslut måste ställa om till att enbart producera elibilar.

Väldigt många skulle jag säga :slight_smile: De flesta som köper Tesla gör det nog till viss del för att de köpt in sig på revolutionären och visionären Musks hype. Och det är ju inte utan merit, när Tesla kom var den revolutionerande. På samma sätt som när iPhone kom. De golvade allt motstånd. De båda skapade en mystik och en aura kring sig. Sen om folk uttryckligen själva säger, eller ens själva vet om, att de köpt in sig på hypen, det är en annan femma. Men forskningen visar att branding fungerar och Tesla har verkligen ett starkt brand - som också är starkt förknippat med personen Musk. Apple hade Jobs. Den starka kopplingen saknas i alla andra bilmärken.

Folk köper inte Nike för att deras skor är så mycket bättre än alternativen, de köper Nike för att de gillar varumärket Nike. Det finns oftast ingen rational bakom det, det är helt känslostyrt.

Din observation om Android-användare är intressant, så kanske det är :slight_smile: Det finns dock en viss principiell skillnad och det är att Apple är Ett företag och “Android” är “allt annat”, det används ju av en rad tillverkare. Ett liknande exempel: Jag har inget emot apples lightning-kontakter per se, men tycker att Apple varit idioter som gått tvärt emot bokstavligt talat Alla andra i branschen som enades om USB-C.

4 gillningar

Aldrig Tesla, helt på grund av Musk. Skulle aldrig vilja köra omkring i något som förknippas med den mannen.

Så du köper heller en bil tillverkad i diktaturen Kina?

2 gillningar

Har efter 6 år med Volvo v90 cc köpt en tesla mod y lr awd 2024. Min första elbil efter otaliga Volvo/audi/vw. Det är som att gå från den bästa Nokia mobilen man hade i början av 00 talet till en iPhone.

15 gillningar

Jag skulle nog mer resonera som att den största ägaren i Volvocars är Kinesisk, men kollar man i Göteborg med omnejd så stödjer ju du gaaaanska många hederliga svenska arbetare/tjänstemän/ingenjörer osv…

2 gillningar

Kört elbil i 4 år och gillar det skarpt. Har tidigare varit nyfiken på Tesla men det är nu helt otänkbart att ens tänka på att köra runt i en reklampelare för idioten Musk. :face_vomiting:

7 gillningar

Sheep’s gonna be sheep’s :sheep:

Själv vill jag varken ha en bil från Kina eller en Tesla.

Men det är så här det blir när ens image blivit så sammankopplat med ett märke. Om du kör runt med en Tesla så kommer folk att se snett på dig och associera dig med Musk.

Vi människor är inte rationella.

1. Produktionsteknik. Många klagar på kvaliteten, men en stor anledning att kvaliteten är som den är är att de driver utvecklingen hårt på tillverknings/monteringssidan. Det är väl lite därför det skär sig med facken. Jag tänker på optimus/gigapress o.s.v.

2. Färre grejer som kan gå sönder än i en miljöanpassad modern fossilbil. Konstant roterande motor verkar smartare än kolvar och ventiler som ska bromsa och vända 3000 ggr/minut. Avgasåterföring, tillsatser och katalysator m.m. på det. Väldigt mycket enklare koncept på många vis.

3. Möjlighet att uppgradera programvaran. Lät som ett bra argument iaf. Vet inte hur det gått hittills.

Har undrat samma sak :see_no_evil: Här där jag bor (utanför storstaden) myllrar det av Teslor.
Jag är rätt bilintresserad jag med (dock inte att förväxla med bilkunnig :see_no_evil: :rofl:) och jag kör Mercedes. Min äkta hälft är däremot inte ett dugg intresserad och tar ofta bussen till jobbet om det inte är storhandling på g, då blir det vår skrotiga extrabil som inte kommer gå igenom nästa besiktning…

1 gillning

Det resonemanget gäller väl alla biltillverkare, inklusive Tesla.

Jag tror inte det är enda valet som tur är :slight_smile: