Varför vill folk ha en Tesla?

Vi kör långresor 2-4 gånger om året. Jag tycker personligen att många lägger för stor vikt vid batterikapacitet inför sina bilval. Jag anser inte att det vore meningsfullt att betala extra för en Long Range, åtminstone inte utifrån våra förutsättningar.

När vi åkte till Sälen (68 mil, 9,5 timme) så krävdes två laddstopp på vägen (Model 3 Standard Range). Oavsett vilken bil jag kör så klarar jag inte av att köra 9,5 timme på raken utan bensträckare. Barnen behöver dessutom gå på toaletten då och då. Vi stannar gärna tre gånger oavsett vilken bil vi kör. Då kan man lika gärna ladda samtidigt.

Den enda nackdelen här är väl att man inte kan välja restaurang på samma sätt som förr. Nu får man gå på vad som ligger vid laddstationen. Något barnen är glada över som gärna äter hamburgare eller nuggets, men jag äter gärna nyttigare.

5 gillningar

Teslas laddnätverk är bra, men det är ju i princip öppet för alla elbilar.

Det är ju aningen smidigare med Tesla, men om man är normalbegåvad klarar man att starta laddning med en app.

Visst, om man väldigt ofta gör långresor så kanske det är så pass smidigt att det är ett stort plus för Tesla. Men de flesta gör väl kanske 1 till 2 långresor per år, då spelar det mindre roll

1 gillning

De har verkligen lyckats med att bli bilvärldens Iphone.
Folk kan på något underligt jävla sätt tycka det är coolt att ha senaste telefonen från Äpplet, och se ner på androidanvändare som om de vore pesten.

Tesla ägare är samma skrot och korn.
Och sen att dessa aktier har gjort många rikare än vad de förtjänar bidrar endast till deras känsla av att de är coolaste katterna i stan.

1 gillning

En farhåga jag har OM jag skulle sälja min 20 år gamla bil och köpa en Tesla är att andra folk ska tro att man är en Tesla-religiös idiot bara för att jag kör Tesla :laughing:

I det läget vill man gärna snabbt meddela att jag även gillar bensin V8´or och Android osv :grin: Eller så ska man bara inte bry sig om andra ser ned på en haha!

3 gillningar
6 gillningar

Haha ja exakt så!! :rofl: :joy:

Planering med laddstopp och förvärmning av batteriet har jag även i min mercedes.
Vad kostar det att ladda för en Tesla?
Min erfarenhet säger att kan vara fullt och även kö vid superchargers medan andra laddstationer samtidigt är lediga, men det kanske beror på priset.

Aldrig varit med om att jag inte kunnat ladda vid en station jag kommer till, status för dessa finns direkt i navigationen, antingen den inbyggda eller om jag använder ABRP.

Plug&charge är förstås en trevlig finess för superchargers, tyvärr bara Ionity som klarar av det för oss icke-teslaförare.

1 gillning

Det beror på när och var. Sommaren 2023 var spannet 2,90 – 4,60 kr för Tesla-ägare. Äger man ingen Tesla (eller inte är medlem) låg spannet på 3,95 kr – 6,20 kr.

Tesla Löddeköpinge här och nu:

1 gillning

Precis. Aldrig ägt en Tesla men försöker att alltid ladda vid deras stationer om jag är på långresa.

Numera går som tur är utvecklingen ganska fort även för flera andra aktörer. Likväl är Supercharger-nätverket i en klass för sig.

1 gillning

“Känna skam över att köra Tesla”

1 gillning

Jag kom för att posta den, men du var tydligen snabbare. :joy:

2 gillningar

Tycker mest de kokar en artikel på en spik.

Mycket tyckande och gissande. Någon kändis har skrivit ett inlägg i sociala medier och plötsligt är det någon slags sanning.

Nu senast var det också en artikel om att Musk eventuellt inte är lika bra på tv-spel som han påstått.

Dock ingen artikel om att han via sitt sattelitföretag skänkt internet till drabbade i LA. Sånt har inte nyhetsvärde eftersom det inte passar in i narrativet.

4 gillningar

Förvisso inte. Men låt oss inte prata om hans användande (eller inte) av StarLink som ett medel, då får ju multimiljonären mer dålig reklam. Man skulle ju också kunna säga att hans “generösa” gåva är en PR-grej eller ett sätt att gagna hans egna intressen.

Sorry, jag ska lämna tråden. Men oavsett om media nu fått blodvittring så vill jag ändå bara tillstå att han är en rövhatt av rejäla mått. Därmed inget ont om Teslaförare i Sverige.

Eftersom det är ett ekonomiforum och inte ett politikdito: Jag tror att den Mysko mannens agerande kommer att ha en negativ påverkan på aktien.

2 gillningar

Ingen av de jag känner som kör Tesla som jag ogillar. Dessutom har ingen av dem angett att de köpt/leasat en Tesla pga Musk. De brukar beskriva alla saker de gillar med bilen. Samt att de till viss mån kan erkänna vad de inte gillar med bilen.

3 gillningar

Ville leasa en ny elbil med plats för familjen. I somras var Model Y 3000kr billigare per månad än närmsta godtagbara alternativ (EV6).

Jag är inte särskilt entusiastisk över bilen efter 500 mil, men den är OK. Givet liknande skillnad i månadskostnader skulle jag, motvilligt, göra samma val igen.

Wow! Här var det många som aldrig verkar ha ägt en Tesla men som har väldigt starka åsikter :slight_smile:

Vi har haft Tesla i mer än fem år. Jag tycker det är en fantastisk bil.
Det är en komplett bil som är bra på i princip allt.
Det viktigaste av allt är laddnätverket. Det är helt oslagbart.
Deras teknologi ligger långt före konkurrenterna. Stilren och modernt.
Tesla har överlägset bäst infotainmentsystem, som verkligen fungerar. Den reagerar också snabbt när man trycker på något.
Den ax:ar som en sportbil och det är otroligt roligt att köra.
Räckvidden är nog en de längsta på marknaden?
Autopiloten är mycket användbar. Jag använder den väldigt ofta både när jag kör långt, när det är dålig sikt, när jag sitter i bilköer.

Har även haft en Nissan Leaf och kört en Cupra i två veckor. Inte i närheten av Tesla tycker jag.

9 gillningar

Hur många andra elbilsfabrikat har du ägt själv eller haft en längre erfarenhet av än 2 veckor som du jämför med?

Det finns stockholmare som är superbrats som ser ner på andra. Men det är en liten del av stockholmarna. De flesta är Svenssons som jobbar i fabrik, affär eller offentlig sektor. Och är väldigt trevliga.

Det finns en del icke stockholmare som bestämt sig för att alla stockholmare är superbrats och hatar dem.

Det finns såklart såna Apple och Teslaägare som ser ner på andra. Men de flesta är vanliga Svenssons som bara valde en telefon eller bil de gillade.

Precis likadant finns det icke Apple eller Teslaägare som väljer att se alla ägare av dessa som idiotiska skrytmånsar och ser ner på dem bara för vilket märke de har på sin elektronik eller bil.

I min mening är det likadan besservisseröversittare som ser ner på de andra från båda håll.

Vettigt folk bryr sig inte. Eller på sin höjd skrattar lite åt dem som blir upprörda och för ett löjligt krig om varumärkesstatus.

5 gillningar

I spanien också? Med appar som kräver NIE-nummer eller spanskt kreditkort?

Jag kör till Mallorca varje år. Har kört med tesla i fem år. För fem år sen var det bara att glömma i en annan elbil än tesla. Nu kanske det är möjligt i andra elbilar men bara om man vill förstöra semestern. Testa gärna att köra till södra Spanien eller södra Italien i en ID3 eller nåt.

Om man inte har tjänstebil är det nog svårt att greppa hur billig en Model y är. Den kostar strax över 3000/månad, inkl allt. För att spara en tusenlapp skulle man alltså klämma in sig i en minibil som dessutom leder till att man måste hyra bil för långresor?

Det är lätt att utgå från sina egna förutsättningar när man ska tro att man är bättre än alla andra och har upptäckt något ingen annan vet…

1 gillning