9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Volkswagen har We charge som fungerar i hela Europa så just ID3 ska knappast vara några problem ur den aspekten.
Om du endast laddar på Tesla SC med din Tesla kan du ladda på endast Tesla SC med andra tillverkare. Deras nätverk är öppet för alla elbilar. Eller så är du mindre fanboy och använder den laddstation som är bäst lämpad.
5 år är en evighet i denna värld
Tråden handlar om Varför vill folk ha en Tesla? Jag blir lite provocerad av din fråga angående hur många andra elbilar jag själv ägt. Spelar det någon roll hur många andra bilar jag ägt om jag ska berätta varför jag gillar min Tesla? Det är förmodligen bara en missuppfattning, så jag vill inte starta något krig. Jag ändrar min tanke till att du nog helt enkelt var nyfiken ![]()
Vi hade en Nissan Leaf i precis ett år. Jag hoppas verkligen att Leafen har utvecklats för den versionen vi hade - sög!
Cupran hade vi som lånebil i två veckor. Den var heller ingen höjdare, tyckte jag.
Det kan nog vara relevant för hur vi läsare bedömer svar som “det är den bästa bilen jag haft” eller att den accelerar som en sportbil (alla elbilar accelererar bättre, så hur är Tesla unik?).
De flesta som köper ny bil kommer förmodligen tycka att det är den bästa bil de någonsin haft, oavsett vilket märke de köper helt enkelt för att det är en ny bil.
Behöver inte vara provocerande, vi som läsare vill bara veta vad man jämför med.
Jamen, jag har ju även haft otroligt många bensinbilar, både nya som begagnade bensinbilar. Teslan är med råge den bästa bilen jag har haft!
Vi har även en Lotus Elise och när jag själv kör så killar det mer i magen när Teslan ax:ar än vad jag får till i Lotusen. Däremot är det mera brum brum och det är ju lite najs i sig själv, hehe. Men jag kör nästan aldrig Lotusen längre.
Därav min mening om att jag upplever att Teslan är som en sportbil. Tjohoo, vad jag älskar att köra den! <3
Var inget svar på någon av frågorna men väl syrligt ![]()
För att irritera lite extra då, Model Y kostar mer än så för företaget så är ju rätt troligt att man istället kunde tagit en högre lön på 8 000-12 000 kr/mån då det är ungefär vad företaget betalar för bilen.
Inkl garageplatsen och halva leasingmomsen, tvätt m.m. är det snarare 20/mån.
Men jag skulle lätt ta dealen, som bara finns för de som inte varit i situationen, och köpa en bil som kostar mig 3-4/mån istället och spara det som blir över. Vilket ju visar att ni med Teslaavund kritiserar sådant ni inte förstår…
Tror inte du förstår vad jag menar.
Hade du skippat Teslan hade företaget ditt kunnat höja din lön med 20 000kr/mån enligt dig själv.
Och då har vi inte pratat om vad det eventuellt gör på pensionsinbetalningarna. Men nu har vi gått lite OT så jag släpper det här.
Ja, du förstår inte vad jag skriver. För du har aldrig varit i den situationen. Min arbetsgivare vill inte betala mig 20 tsek mer per månad, eller ens 5 för att avstå bil. Jag förstår att på Kalles bilmek är en krona i kostnad en krona i kostnad. Men när du gör lönekartläggningar, pratar med ersättningskommitteer och ägare så är det skillnad på “kontantlön” och “arbetsredskap”. Samma som med diskretionär bonus. Den är max varje år, men arbetsgivaren kommer inte höja din grundlön ändå. Även om det är kostnadsneutralt.
Jag vet att flera, som återigen inte vet något, kommer argumentera emot. Men oavsett så är verkligheten att 100000-tals tjänster i sverige har tjänstebil, “take it or leave it”.
Så kan det ju vara. Det man kan undra är om inte du också skulle tycka att en ny elbil från Volvo/BMW/Kia/Audi/etc också skulle vara den med råge bästa bilen du haft. Elbilar har generellt mycket bättre acceleration än bensinbilar t.ex., så du skulle kanske tycka att de också gav samma WOW i magen med dem.
Nu vill jag inte skriva mer i denna tråden. Det var ju fasligt vad jag blir ifrågasatt för att jag gillar min Tesla. ![]()
Tycker ni kan starta en egen tråd “Därför hatar jag Tesla”.
Tack för mig.
Tesla gör bra elbilar, inget snack om saken. Paradgrenen är mjukvaran som är mycket bättre än vad legacytillverkarna lyckas med. Samma sak gäller de flesta ”hårdvaruföretag”, de är oftast dåliga på mjukvara. Jag gissar att filosofin skiljer sig för mkt.
Därmed sagt är inte Tesla perfekta, de har sina brister dem med, tex att de förlitar sig på kameran för allt vilket funkar mindre bra i vårt klimat.
Andra tillverkare har idag fullgoda elbilar, bättre på vissa saker, sämre på andra. Detta gällde inte för 5-6 år sedan, då var Tesla i en helt egen klass.
Teslas laddnätverk är idag i princip helt öppet för alla elbilar. Ionity, Mer, Incharge och andra laddoperatörer har idag ganska bra laddningsnätverk.
Gällande Musk så tycker jag att man får se honom som en separat fråga. Pensionsfonder äger mer än honom i Tesla.
Men om man personligen inte vill stödja Musk för hans politiska engagemang, åsikt om fackförbund etc så är det helt ok. Samma sak med kinesiska bilar, vissa bryr sig, vissa bryr sig inte och andra har inte den blekaste aning om att Volvo, MG, Zeekr och BYD är kinesiska.
Musk är i mina ögon så tydligt en conman, som många inom både tech och finans är, riktigt uppenbart och nästan genomskinligt inte vad de presenterar sig som. Skillnaden är att Musk är typ universellt känd och har nästan kultledarstatus hos vissa fans.
Med det sagt hade jag köpt en Tesla om det var det ekonomiskt motiverbara beslutet. Som det är just nu kör vi för lite för att göra besparingar som rättfärdigar en Tesla. Om där fanns vinning i det, med ökat pendlingsbehov, ser det bättre ut att köpa en mer lättviktig elbil eller hybrid från en annan producent för våra behov. Det och att det är uppenbart mycket falsk marknadsföring om bilarnas nutida teknologi och framtida teknologi som gör att jag inte litar på det som konsument.
Tror idag är det mer som en Iphone. De är inte bäst. De är inte billigast. Men det ligger i ‘‘allmänkunskapen’’ att det är dem som är märkesvarorna. Köper man dem får man nog oftast inte ren skräp, men med lite kunskap är det långt ifrån den bästa produkten för pengarna.
Circle K har något de kallar autocharge också, antar att det är samma sak?
Jag tycker det är en smidig grej.
Lägg ner den politiska pajkastningen!
Har rensat lite i tråden.
Vilket intressant inlägg! Alla här äger nog Tesla via sina indexfonder…. Och det verkar ingen ha nåt emot (ink mig själv). Men men, jag gillar inte Tesla, dels för att vi haft en och helt enkelt gillar Polestar mer. Den är grym. Och som fler varit inne på, smaken är som baken, man gillar Apple eller Android typ. Men Tesla går numera mot mina värderingar pga Musk och den där fack-fejden som var tidigare. Men jag har som sagt inget emot att de finns i fonderna jag äger, så dubbelmoral…![]()
Jag har själv aldrig ägt en Tesla men det var Tesla som fick mig att inse att Elbilar är framtiden när jag för ungefär 15 år sedan provkörde en Tesla Roadster.
Jag tror att folk köper Tesla för att:
- De har ett bra laddnätverk. (Fast den fördelen är ju begränsad numera när de flesta superchargers är öppna för alla)
- Tekniken verkar fungera bra. App osv.
- Ganska attraktivt prissatta.
Jag har valt andra märken för att:
- Jag har ca 20 mil till närmsta serviceställe!
- Gillar inte att allt ska skötas på en skärm
- Inte riktigt samma kvalitétskänsla och ljuddämpning.
- Hög försäkringspremie.
- Gillar inte hur Elon agerat på sistone. (Men jag är glad för det han gjort för elbilsutvecklingen)
En Tesla är nog bästa alternativet för de flesta som har bilbehov och gillar modellen.
0 Tesla är ju för få, -då kommer man ingenstans, eller i de flesta fall har man valt en annan bil.
2 Teslor kan vara ett alternativ för de som har behov av 2 bilar och har råd.
3 Teslor och uppåt tyder på slöseri och överkonsumtion om man inte har extrema behov.
/W
Har du en Tesla sätter du i sladden och så börjar bilen ladda. Enda problemet med SC är när VW och andra märken som ska envisas. med att ha laddporten på fel sida felparkerar och tar upp två platser.
Det var bättre förr när bara Tesla fick ladda