Varför vill folk ha en Tesla?

Se där ja, det var en välkommen nyhet!

1 gillning

Är det någon mer som har erfarenhet av att elektrikerna i er stad vägrar koppla in teslas laddare?

Där jag bor har det fyllts på med många tesla laddare vid en större matkedja och jag undrade varför de ej börjat användas och fick då reda på att eletrikerförbundet går emot Tesla o vägrar koppla in dessa.

Fler som varit med om detta?

1 gillning

Japp. Tesla har byggt flera nya stationer som facket förhindrar inkoppling av. Drygt 100 nya laddstolpar som inte kan användas, och fler byggs hela tiden.

1 gillning

https://www.dagensps.se/bors-finans/europas-storsta-pensionsfond-dumpar-tesla/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0yI6XGIjZGhdHqexsHQEVhtIH66dTlv-0oN_G31dBByEWvcqcuGpSnRiE_aem_97WrIdNx2ZIqJ2lEkfnv0A

Det här tror jag är en anledning till att vissa skyr Tesla som pesten. Mig inkluderad. Blir ju inte bättre av att det dyker upp liknande dårskap i nyhetsflödet veckovis:

Känns som köparna av tesla modell Y och modell 3, eg vill ha en modell S men kan inte.
Tycker tesla är inte är märkvärdigare bilar än någon annan kinesisk/koreansk dussinprodukt.

Din kommentar var klockren för typ 5 år sedan. Vad Tesla fortfarande är bäst på idag är deras app och mjukvara. Finns ju många andra som är bättre på att tillverka bilar än Tesla. Jag kör ca. 80mil per vecka, har aldrig behövt snabbladda min bil förutom ett fåtal ggr. Dessa ggr funkade ionity eller okq8 lika bra. Även om jag fungerar på att återigen köpa Juniper privat är Tesla ingen bil jag köper för att köra i tjänst.

Varför inte för att köra i tjänst?

Finns bättre bilar att köpa/leasa i tjänst då pengar inte spelar lika stor roll. Många tillverkare har kommit ikapp och förbi Tesla. Jag är en enkel person. En bil är ett transportmedel inte en tel eller annan tech pryl. Bilens kvalitet och egenskaper går före mjukvaran. Funkar mjukvaran då är det ett stort plus, men jag skulle aldrig börja med mjukvaran först. Just nu 5cent

Känns ju ändå som ett gott betyg till Tesla om jag tolkar dig rätt: Prisvärd bil att köpa privat, men när någon annan (arbetsgivare) är med och betalar finns det andra bilar med motsvarande/bättre egenskaper.

2 gillningar

De som köper golf vill ha en ID7 egentligen.
De som köper en bmw x1 vill nog helst ha en x5.
De som köper en mercedes a180 ville nog helst ta en S500…

1 gillning

Varumärket Tesla är starkare.
Symboliserar innovation för klimatmedvetna och rika unga människor och inte en trött medelklass.

3 gillningar

Är inne på tredje Teslan, bryr mig noll om eventuellt falnad status eller woke-grannars Musk-antipati. Det är en bra produkt helt enkelt.

8 gillningar

Massa tyckanden från folk som sannolikt aldrig ägt/kört någon Tesla, tveksamt värde.

Skulle hellre vända på frågan: Varför välja någon annan bil? Som med en Model 3P, ju optimala pendlarbilen. Unik prestanda med bra styrning och inte onödigt hög vikt, klassledande mjukvara och ljud, försumbar drivmedelskostnad med timpris/nattladdning, minimalt strul med mobil service/ev lånebil, allt sköts i appen, behöver man ett par gånger om året ladda på långfärd så är det också optimalt smidigt, känns som bilägande 2.0 Dessutom finns det otroligt mycket grejer man kan köpa till om man stör sig på något, som S3XY buttons/Teslogic osv. Svårt att se några nackdelar alls, frånsett Musk då. Som begagnad är de ju inte ens dyra, sett till vad man får. Mjukvaran som är mycket viktig har mognat alltsedan 2013, lång erfarenhet där som andra tillverkare inte har, upplagt för strul för alla nybörjare i branshen.

8 gillningar

Några delar jag tänker för tex Model 3P kan vara:

• För liten
  • Dyr i inköp
  • Hög försäkringskostnad
  • Dåligt utbud av serviceverkstäder.
  • Fram till Highland hade den även dålig ljudnivå, komfort samt byggkvalité. Numera är den likvärdig mot övriga bilar i den här prisklassen.
  • Avsaknad av blinkersspak
  • Avsaknad av fram-/baksensorer och istället användande av kamera vilket fungerar sämre i vinterklimat.
  • Dålig automatik vindrutetorkare
  • Väldigt osäkert andrahandsvärde/kostnad då Tesla kan få för sig att halvera det.
  • Avsaknaden av adaptiva strålkastare fram till nu 2024.
  • Alldeles för mkt effekt vilket inte används och bara gör bilen dyrare i inköp och försäkring.

Försumbar drivmedelskostnad har väl alla elbilar? Utöver det tänker jag att “allt sköts i appen” och snabbladdning också finns hos övriga med tex plug and charge eller tesla superchargers som är öppna för alla.

Några andra saker jag tycker är obekvämt som inte bara gäller Tesla utan mer är en trend för nya bilar. Bilföretaget kan övervaka mig med kameror eller låsa upp bilen. OTA har numera gjort att saker som AC och vindrutetorkare behöver uppdateras. När hamnade vi i läget att det är ok att skicka ut en bil som inte är färdig? Av vilken anledning behöver grejer likt detta uppdateras? Betala för saker som inte levereras tex Tesla Autopilot

3 gillningar

Håller med, det är helt enkelt en bra produkt. Man skulle dock kunna argumentera för att försprånget jämfört med andra märken dock har krympt på sistone.

Jag har svårt att förstå varför vissa vägrar köpa en Tesla baserat på vad Musk gör eller inte gör. Om vi ska vara konsekventa, granskar vi då även den kinesiska statens agerande – som förtrycket av uigurer eller bristande arbetsvillkor – när vi köper produkter från Kina? Gör man en liknande bakgrundskontroll på Skodas VD innan man överväger en Enyaq?

Det som oroar mig är risken för att dessa woke-grannars godhetssignalerande skulle kunna påverka andrahandsvärdet på bilarna.

5 gillningar

Finns det någon annan elbil i samma storleksklass, samma räckvidd, samma laddhastighet för lägre pris?

Kan fylla på den listan med.

• Onödigt svårt till omöjligt att ta sig ur från baksätet genom bakdörrarna efter olycka om strömmen dör.
  • Ingen instrumentpanel.
  • Ingen HUD.
  • Ingen 360 kamera.

Har du koll på vad alla ägare till varumärken du köper står för ?

1 gillning

Då finns det väl helt plötsligt en annan målgrupp köpare som inte kunde tänka sig att köpa Tesla innan…

2 gillningar

Funkar det inte att öppna bakdörren utifrån utan ström?