Variant på globala barnportföljen 2021

Hej!

Är ny här på forumet och tänkte höra om någon har lite synpunkter på min portfölj som jag har byggt upp. Jag har ännu inte kört helt igång med portföljen utan den är ännu i planeringsskedet.

Kort bakgrund till varför jag är här. Jag har investerat i fonder och lite aktier i snart 5 år. Det har gått helt hyffsat men jag har inte haft någon klar strategi. Det var när det blev möjligt att öppna konto hos Nordnet här i Finland som mint intresse ökade. Jag har nu kommit till att jag behöver en klarare strategi för mina investeringar och tanken är att jag vill skapa en bra bas av fonder.

Jag läste här på rikatillsammans och hittade den globala barnportföljen 2021. Jag tyckte att den såg intressant ut och att den skulle passa mig. Där emot så kommer jag inte åt alla fonder via den finska versionen av Nordnet så därför försökte jag göra en egen variant som skulle vara så lik den ursprungliga portföljen som möjligt.

Här ser ni den portfölj som jag har satt ihop.

60% Globala storbolag
- Handelsbanken USA index. avgift 0,2 (60%)
- Handelsbanken Europa index. avgift 0,2 (40%)
5% Globala småbolag
Swedbank Robur Småbolagsfond Glb A. Avgift 1,26
5% Tillväxtmarknad storbolag
-Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat. Avgift 0,39
10% Norden
-Nordnet Indexfond Sverige. Avgift 0,0
Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Avgift 0,2
-Nordnet Indexfond Suomi. Avgift 0,0
10% Guld - Xetra-Gold (4GLD)
10% Bankkonto

På finska Nordnet har vi inte tillgång till Länsförsäkringars fonder. Jag hittade ingen global fond som jag tyckte verkade bra så därför blev det Handelsbanken Usa och Europa indexfond.
Jag har lite som princip att en fond inte ska kosta mer än 0,5% i avgift så Swedbank Robur Småbolagsfond Glb A. Avgiften går ju helt emot den principen. Orsaken till att den finns med i portföljen är att jag helt enkelt inte hittade någon som jag ansåg var bättre lämpad.
Barnportföljen har ju ingen “Norden” del, utan den satte jag dit dels för att jag har alla de fonderna sedan tidigare och dels efter som jag bor i Finland så vill jag även ha en finländsk fond.
Guld har jag aldrig tidigare investerat i och är nog väldigt osäker där men jag tycker det låter intressant och försöker söka mera kunskap om det.

Var tycker ni om mitt upplägg? Jag tar väldigt gärna emot förslag på förbättringar eller andra kommentarer. Väldigt gärna skulle jag hitta en fond som skulle motsvara Swedbank Robur Småbolagsfond Glb A men förstås till ett lägre pris.

Tack på förhand!

1 gillning

Välkommen hit :slight_smile:

Jag tycker du gjort ett bra jobb att hitta andra fonder eftersom du inte kommer åt alla i Finland. Inte helt lätt :slight_smile:

Själv hade jag skippat den dyra småbolagsfonden. Tveksam om du får tillräckligt mycket högre avkastning från småbolag för att motivera den så mycket högre kostnaden.

Eftersom du inte har tillgång till en billig globalfond så är näst bästa alternativet att snickra ihop något liknande mha USA och Europa som ju är en globalfonds största andelar.

Kanske du ska fundera på om du viktat rätt mellan USA och Europa. Normalt är USA ca 65% av LF Global indexnära och Europa runt 20% (inkl UK) medan resten ca 15% är mestadels developed Asia/APR (Japan, Oceanien etc).

Så … jag hade nog satt spliten 75/25 mellan USA/Europa som ”globalfond”. Då får du totalt på hela portföljen USA andelen som 75% * 60% = 45% vilket jag tycker är rimligt.

Sedan hade jag nog tagit de 5% från småbolagsfonden och lagt i Tillväxtmarknadsandelen (som blir 10%) så håller du lite mer i Asien, eftersom du tappar Japan/Oceanien från globalfonden. Det är såklart inte samma sak men geografisk balans kanske blir mer lik globalfonden.

Såklart kan det vara att du villa ha mer Europa / mindre USA för du tror på det. I så fall så ska du ju köra på din ursprungliga 60/40.

Du kan ju också skriva till Nordnet Finlands kundtjänst och fråga om de kommer att lägga till en bra billig globalfond senare. Då kan du byta till den sen. Men viktigast är nog att köra igång :slight_smile:

Lycka till :slight_smile:

Nu när Lysa finns i Finland, är det ett alternativ för dig? Så att du inte behöver ombalansera själv mellan så många fonder.

Tack för kommentarerna! :smiley:
Angående viktningen mellan USA/Europa har du nog helt rätt. Jag kommer nog att vikta om där. Har kollat lite på olika globala fonder (som jag inte har tillgång till) och USA står oftast för större andel än 60%.
Småbolagsfonden vill jag gärna ha bort då även jag är skeptisk till den dyra avgiften. Tänkte mer på om man följer “ursprungsreceptet” så fanns där ju en småbolagsfond. Fast det är ju inte ett måste.
Ska finslipa lite ännu, sen är det bara att köra på! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag upptäckte efter att jag hade postat här att Lysa finns i Finland. Och ja, det är nog ett alternativ. Det är kanske smartare och bättre med Lysa, men jag tycker det är en del av nöjet att leta och experimentera själv med fonder. :slightly_smiling_face:

Tycker också dina val är bra. Handelsbankens fonder är bra och USA och Europa är ju större delen av en globalfond. Eventuellt lägga till Japan om det finns någon med bra pris.

Personligen tycker jag att Kanada, Australien och Nya Zeeland kan kvitta, inte så tongivande och har inte någon sektor man missar. Utan USA tappar man ju tech till stor del, men känner inte att sådana sektorer finns i dessa länder

1 gillning

Tillväxtmarknader ser underviktat ut. Öka EM och minska Europa?

1 gillning

Jag har viktat om lite nu. Den nya lösningen ser ut som sådan.

60% Globala storbolag
Handelsbanken USA index. 75%
Handelsbanken Europa index. 25%

20% Tillväxtmarknad storbolag
Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat.

10% Norden
Nordnet Indexfond Sverige.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Nordnet Indexfond Suomi

10% Guld - Xetra-Gold (4GLD)

Jag tog bort bankkonto härifrån då jag ändå alltid lägger dit en summa varje månad.
Detta känns som en stabil grund. Får ju byta ut någon fond ifall den finska Nordnet kommer med nya fonder som kunde passa bättre.

1 gillning

Bättre.

Får jag fråga varför du har valt att övervikta Sverige och Finland så kraftigt? Säger inte att det är fel - undrar bara hur du resonerat.

10% tycker inte jag är så kraftig övervikt.
Tror de flesta ligger högre på bara Sverige.
Tycker portföljen ser bra ut!

1 gillning

Största orsaken är att jag hade de fonderna sen tidigare och har varit väldigt nöjd med hur de har presterat. Sen har globala barnportföljen som jag utgick från en viktning på 10% Sverige. Men det är nog inget hinder att vikta ner där ifall jag inte är nöjd med hur de utvecklas framledes.

Visst, det är vanligt. Men vad är anledningen till att man väljer att övervikta Sverige och Finland?

TS är ju finne och har (förmodligen) inkomst och utgifter i Euro.

Varför då övervikta Sverige istället för Danmark, exempelvis. Är det bara ”på känsla”?

Säger återigen inte att det är fel, bara att man alltid skall ha en anledning till sina val.

1 gillning