Varierande känslor när är man "ledig"

Jag har också gått ner till 70%. Efter några år med det så trivs jag väldigt bra med det. Här är ett par tips från mig:

1. Fundera på om fredag verkligen är bästa dagen att vara ledig på. Jag har torsdagar ledigt och tycker att det känns bättre. Redan onsdagen känns som fredag och sedan är ju torsdagen lite som lördag och sedan är det fredag på riktigt och sedan helg. De flesta dagar tycker jag jobbet är roligt och det hjälper nog lite att jag aldrig känner att det är långt till en ledig dag. Allt känns lite mer lätt och ledigt.

2. Om du inte klarar att hålla dig borta från jobbmobilen och läsa mail, sätt upp appbegränsningar på den så att du inte ens kan kolla mail på din lediga dag. Det är en vana som behöver brytas. Om något verkligen livsviktigt faktiskt skulle hända är det säkert någon som ringer dig även om du är ledig.

Tre fyra månader ungefär.

Det var inte så värst stressigt. Avsluta lite pågående grejor. Försöka lära upp ersättare och sprida information i organisationen. Omgivningen tappar intresset rätt snabbt när de vet att man ska sluta. Ingen är oersättlig och allt det där :slight_smile:

2 gillningar

Låter bra, skönt att du FICK en ersättare innan du sluta. . .har tyvärr varit dåligt med det hos oss

Jag funderade länge på onsdag ledig men i mitt jobb ÄR fredagen du lugnaste dagen för just det jag är ensam på företaget att göra. .
Sen är det detta med sömn. .jag går upp 05:55 när jag jobbar o runt 08:00 när jag är ledig. . så att ha tre dagar i rad ledigt känns “lättare” än att variera när man lägger sig o går upp (jag är extrem vanemänniska, 99ggr av 100 vaknar jag 1min innan klockan ringer o håller fingret på den i väntan på signalen)

Om arbetsgivaren inte tar fram någon att lämna över till så är det ju deras problem. Det är dumt men inget du kan eller bör ta ansvar för.

2 gillningar

Helt klart…o jag "brottas " lite internt med mig själv om ju “snäll” jag skall vara…skall jag bara ta min månad uppsägning. . .skall jag säga till 3-månader innan eller redan nu. .sikta på att gå sista feb eller April.
Det jag är lite sliten i tankarna om är ju inventeringen i första dagarna på året. . baar jag som har en aning om hur man inventerar, , så egentligen skulle jag vilja ha en ersättare på plats då. . .men då måste jag säga till NU. . … . o GULP va det beslutet är svårt att ta. . .no return då :slight_smile:

1 gillning

Ah, ja, det kan jag förstå påverkar. Jag behöver inte gå upp tidigt, så jag går upp samma tid (när jag vaknar, har normalt inget alarm) oavsett om jag jobbar eller inte.

1 gillning

Inte säga till långt i förväg. Kanske lite tidigare än du måste. Var beredd på att stämningen ändras rätt fort efter du tar upp det. Var också beredd på att du ev blir påverkad att stanna kvar med högre lön eller andra trevligheter. Då gäller det att du bestämt dig på riktigt och inte svajar :slight_smile:

1 gillning

Kan du skriva instruktion/arbetsbeskrivning för inventeringen. Lätt att lämna över.
Ev testar du den på någon (chefen kanske) som ”fattar” och kan förmedla till din kommande ersättare.

Arbetsbeskrivningar bör väl finnas på alla arbetsuppgifter.

Där jag jobbade (i min bransch) ska alla kunder/jobb ha dokumentation och alltid vara i ”överlämningsbart skick” :woman_shrugging:t2:

När jag jobbade så hade vi högsäsong under våren med övertid, den kompade jag ut med 1 dag/vecka hela hösten istället. Valde att ha måndagar som min lediga dag.

Angående uppsägning, så kan du väl fråga chefen hur lång tid de behöver för att skaffa en ersättare. Där har du svaret på när du kan säga upp dig…

Angående uppsägningstid så är det avtalat redan mellan er. Om arbetsgivaren anser att din framtida överlämning är kritisk för företaget så den kräver mer än den förhandlade uppsägningstid om 1 månad får de se till att förhandla detta alternativt lösa reservresurser som backup. Det är inte ditt ansvar att ensidigt göra ditt avtal med arbetsgivaren sämre än vad det är idag.

3 gillningar

Det är helt och hållet arbetsgivarens problem. Skulle någon från jobbet ringa efter jag gjort FIRE så skulle jag skicka en konsultfaktura.

3 gillningar