Varierande målfördelning av aktier/räntor i mellanriskhink?

Som @MattiasA90 skrev får man se vad som passar bäst för en själv. Jag tycker att man ska se hink-systemet som en möjlig modell att att strukturera sin ekonomi på. Saknar den egna ekonomin struktur eller hink-systemet bidrar med en bättre än den man har - kör på hinksystemet. Har man en struktur som man tycker fungerar bättre än hinksystemet - kör på den befintliga. Tycker man grunden i hinksystemet är bra men någon detalj skaver (som total andel räntor i ditt fall) - korrigera modellen så att den känns bra för dig själv. Man kan också ha fler “hinkar” om man tydligt definierar målen med olika sparhorisont, t.ex pensionspar, barnspar, buffert, renoveringsspar, resespar, vet-inte-till-vad-spar m.fl. Att ha en struktur man är nöjd med är väl det viktiaste i slutändan.

Din fundering kring den totala andelen räntor och aktier fick mig att tänka på soffpotatisportföljen som @JayR skrivit om i en annan tråd. Soffpotatisportföljen innebär att du bara har en portfölj totalt och bestämmer andel aktier och sparkonto/räntor. Det upplägget passar inte heller alla men enkelheten i den är tilltalande. :slightly_smiling_face: Har du inte läst den tråden är en länk här.

Jag ber om ursäkt om jag svävade iväg en del från din fråga.

Lycka till med din fördelning!:+1:

3 gillningar