Värmekamera för att hitta köldhål

Jag har förstått att fastighetsförvaltare idag i betydande utsträckning använder värmekameror för att hitta köldhål i fastigheter. Det är uppenbart en åtgärd som betalar sig.

Är det någon som använt värmekamera själv i sitt hus och kan delge erfarenheter? Det jag undrar över är:

1. Kan man göra det själv eller behövs en utbildad användare?
  2. Vad är det billigaste sättet att få tillgång till en sådan tjänst?
  3. Hur relevant har det varit? Har ni som ev. gjort detta hittat några riktiga köldhål som gått att åtgärda.

En övergripande fråga är om den här åtgärden ur en privatpersons perspektiv mest är intressant om man t.ex. köpt ett äldre hus och vill hitta kostnadseffektiva sätt att förbättra värmeekonomin eller även mer normala hus som tagits om hand där åtgärden mer skulle fungera som ”koll av kvarvarande svaga punkter”.

Jag har inte gjort det själv, men du kan ju alltid hyra en (finns bl.a hos Hyreslandslaget) och testa. :slight_smile:

Jag har en del erfarenhet av termografering och ska försöka besvara dina frågor.

1. Göra det själva eller anlita någon utbildad?
Svar: Detta beror på hur omfattande underlaget behöver vara. För att få till bra bilder behöver man ha bra differens mellan inne- och utetemperatur. Man behöver också kunna kalibrera och ställa in rätt koefficienter på kameran, beroende mot vilket material man filmar. Personligen skulle jag välja att anlita någon då förklaring kring bilderna och en byggteknisk förståelse är av största vikt.

2. Vad är billigaste sättet att få tillgång till en sån tjänst?
Svar: Det finns många firmor som erbjuder termografering, hitta någon lokal firma som verkar vettig och ta det därifrån. Skilj på billigt och prisvärt samt var noga med att i början bestämma omfattningen av undersökningen.

3. Hur relevant har det varit?
Svar: Lite olika, vissa av gångerna hade man kunnat konstatera köldbryggor utan kameror och andra gånger har det varit en riktig räddare.

Lycka till!

2 gillningar

I vintras när det var ca -10 ute och 19-20 grader inomhus så hyrde jag nedanstående och gick i runt hemma.

Jag bor i ett nyproducerat radhus med bra fönster så det var mest för skoj skull som jag kollade, men jag tycker att det gick bra med denna kameran.
Om det finns några uppenbara köldbryggor eller läckage så hittar man ju dem enkelt.

Det jag hittade var mest ojämn fyllning av isolering i någon vägg och i något tak, och det är det ju svårt att åtgärda.

2 gillningar

Det är jättelätt att ta helt okej bilder. Att få den viktigaste kunskapen är lika lätt som det ta en selfie. Titta på bilden och se vad som är rött och vad som är blått. Blått är kallt.

Jag har gjort det i mina fastigheter många gånger. Har även köpt flir till mobilen som också funkar okej.

Sen finns det fallgropar och komplexiteter där proffs säkert behövs, men dit kanske du inte behöver komma.

Känner en snubbe som tog en värmekamera man kopplar direkt i sin iPhone och gick runt i huset.

Var jättelätt att se kalla ytor inifrån eller varma ytor utifrån.

Från bilderna jag fick se såg man jättetydiga problem. Man såg på bilden att det var flera graders skillnad på en del ställen.

Innan man lägger ned en massa pengar kan det ju vara en god idé att besöka en vän och se hur ett modernt fönster presterar i kameran innan man köper nya.

Vi har en sådan kamera på jobbet (en lite dyrare variant än vad man skulle köpa som privatist).
Då jag har ett förflutet inom fastighetsbranschen talade jag varm om kameran från tidigare erfarenheter och nu börjar fler använda sig av den.

När jag termofotograferade mitt hus för några år sedan (ju större temp.diff mellan inne och ute desto bättre) hittade jag flera köldbryggor.
Bl.a. hittades en vägg som var delvis oisolerad, ett tak i ett trapphus som hade rejäl köldbrygga.

Att spara in kostnaden, även för en enkel kamera, gör man normalt inte på ett hus.
Så det är betydligt bättre att hyra.

Kan man inget om byggnadskonstruktioner (du kommer att hitta enormt mycket köldbryggor så man måste lära sig sålla lite) så är det bättre att hyra in någon att utföra tjänsten.