Varselvågen 2022-2024

Brace for impact.

1 gillning

Frågan är då om denna “varselvåg” är så problematisk - siffrorna i USA verkar vara riktigt starka när det kommer till arbete.
image

Om detta håller i sig så verkar det som att vi ev. kan få en fortsatt långvarig inflation. Som sagt i tidigare tråden, det måste nog till en större arbetslöshet för att dämpa inflationen.
Frågan är nog om dena varselvåg är tillräckligt stor för att rubba nuvarande inflation, eller om det måste dras åt ytterligare med ränte-verktyget.

Mvh,

1 gillning

Ja, det är ett intressant fenomen. Leder alla dessa varsel till att arbetsstyrkan omfördelas till andra sektorer och företag, där den behövs bättre, borde det generera vinst och effektivitet och då lär ju räntan vara det verktyg som slår bredare och kanske även mer rättvist än att vissa ska “betala” med arbetslöshet.

Känns än så länge som att det mest är tech bolag som drabbats, vilket inte är konstigt då de har anställt extremt många de senaste åren och har njutit av en väldigt (för?) hög värdering och förmodligen kommer få en större korrigering än de flesta andra branscher.

1 gillning

2 veckor sedan men såg inget inlägg om det: Husqvarna, 1000 jobb hänger löst.

“Garden equipment and tools maker Husqvarna (HUSQb.ST) on Friday reported third-quarter operating profit well below market expectations, and said it would restructure its business and cut 1,000 jobs.”

11000 jobb försvann idag. Det ryktas komma liknande nedskärningar inom vissa amerikanska banker listade i USA inom kort.

https://www.di.se/live/serneke-varslar-och-omvandlar-alla-a-aktier/

Nu börjas det?

Förstår att det som står kanske inte är allt som är orsaken men en anledning att de är där är pga han trodde att allt var helt förändrat för alltid pga pandemin? Det fanns ingen som kunde knacka honom på axeln och säga att vi kanske inte ska kasta oss rakt in med allt?

Ursäkta kasst inklippt bild…

1 gillning

Intressant att han säger att han tar ansvar genom att sparka andra. VDar har fått avgå för mindre.

(jag säger inte att företaget inte behöver banta, det är bara formuleringen jag tycker är lustig. kul läsning för den sparkade.)

2 gillningar

Inga dåliga angångsvederlag dom får dock. 4 månader plus 2 veckor per tjänsteår, samt 6 månaders betald sjukvårdsförsäkring (väldigt viktigt i USA). De flesta lär klara sig rätt bra, och kan säkert hitta nytt jobb relativt snabbt och få dubbel lön i upp till ett år.

Och då förändras bostadspriserna enligt nedan…

Makalöst diagram.

1 gillning

Det här med villhövershopping är på dalande…

Jag har inte direkt haft koll på Åhlens lönsamhet, så jag är lite förvånad att dom har gått med förlust i hela sju år :astonished:

Tror de har minst lika mycket med att göra kring att Åhlens fick nya ägare i augusti som har andra planer för verksamheten.

Även om man inte säger det rakt ut.

1 gillning

Lägg till över 10000 jobb på Amazon som ryker i veckan enligt rykten.

1 gillning

Jag såg det igår, men hittade inte imorse och var för lat att leta i luren imorse. :slight_smile:

I fallet med Amazon är det ju väldigt tydligt vad det betyder. Folk slutar handla skit för att de inte har råd eller inte upplever sig ha råd. Nätshoppingsajter tror jag är en bra indikator på konjunkturen.

HM:s planer (där tråden började) börjar ta form:

2 gillningar

Lägger till att Kraken avskedar 33% av sin personal. Det är alla anställda som kommit till under senaste året. Kryptovintern har tagit ytterligare offer. :cold_face: :ice_cube: