Det är himla synd, de har en väldigt rak och resultatbaserad kultur om man ska tro det man läser… Ska se om jag kan hitta var jag läste om det…
Lägg gärna det i kryptotråden då. Här varslas det…
Stort antal konkurser i november!
Denna från artikeln är av vikt:
"
Lägg där till företagens växande miljardskuld till Skatteverket med eftersläpande skatteskulder från pandemin.
"
Många företag har gått på konstgjord andning sedan pandemin.
Näst högst någonsin,
Antalet konkurser nådde i november den näst högsta nivån någonsin. 774 aktiebolag kursade under månaden och många av dem var restauranger och krogar.
Det gör att restaurangbranschen tillsammans med e-handel, bilverkstäder, livsmedelsaffärer och byggentreprenörer är de värst drabbade branscherna.
De drabbade branscherna visar återigen på att det är hushållens plånböcker som kommer avgöra företagens öde. Hushållen är dessutom mer räntekänsliga – vilket betyder att företag som är beroende av konsumenters köpkraft kommer ha det tuffast, säger Henrik Jacobsson.
I de norra delarna är det mer hoppfullt.
Amazon — 18000
https://edition.cnn.com/2023/01/04/business/amazon-layoffs/index.html
Vimeo — 11%
Salesforce — 10%
18 000 personer på Amazon
Är väl bra tajming för dem att ersätta många av tjänsterna med robotar. Med tanke på allt snack om att de anställda vill bilda fackföreningar osv.
Dom har ganska många att ta av, men jag tror inte det är slut på långa vägar…

Lite fler nyheter - Kährs.

Från hemsidan;
“Inom den svenska produktionsenheten i Nybro har Kährs lagt ett varsel om uppsägning som berör 100 tjänster, 95 kollektivanställda och 5 tjänstemän, utöver de 25 tidsbegränsat anställda som slutade under senare delen av 2022. Förhandlingar med de fackliga parterna har inletts. Berörda medarbetare kommer att få information under första kvartalet 2023 och uppsägningarna börjar verkställas från 1 april”
Kährs Group (kahrsgroup.com)
Kährs Group har enligt hemsidan 1500 anställda.
Mvh,
Kanske dom blivit golvade av marknaden 
Goldman Sachs drar också ner 3200 pers, även om det kom ut för någon dag sen… Men dom har också att ta av…
At the same time, the number of unemployed people in the world is expected to rise by 3 million to 208 million in 2023, while inflation will eat into real wages, the ILO said in a report on global trends.