Har blivit varslad på grund av en omorganisering. (känns inte som den roligaste tajmingen med arbetsmarknaden just nu och är i början av min karriär. Men, what to do…) Finns det någon här som har erfarenhet av vad som kan vara bra och tänka på i en förhandling? Är med i facket så kommer få ett ombud därifrån men det finns inget kollektivavtal. Hela avdelningen har blivit varslade och har minst 3 månaders uppsägningstid.
Vorde skönt och höra lite tips från någon som varit i situationen. Tack!
Du får gärna dela erfarenheten av fackets hantering. Det kan vara värdefullt för andra. Olika fackförbund är ”olika bra” men gällande just sådant här borde det inte spela någon roll.
Fackets uppdrag är att se till kollektivet, inte till dig som individ.
Fokusera på att du får bästa möjliga avslut, bra referenser, jobba in i kaklet och börja leta nytt jobb IGÅR.
Gällande den faktiska situationen med uppsägning ska du se till att du får så lång uppsägning som möjligt, eventuell arbetsbefrielse etc.
Så kan man tänka men i den konkreta situationen spelar det ingen roll. Normalt brukar facket för övrigt främst fokusera på sina medlemmar, inte ”kollektivet”.
Varsel och uppsägning är nu inte samma sak. Det kan mycket väl, iallafall i teorin, dyka upp erbjudanden om omplacering.
Som det har fungerat i andra liknande processer har de reella fördelarna som de fackanslutna fått jämfört med övriga varit obefintliga. Facket har dock informerat sina medlemmar och tagit in synpunkter från dem. De övriga har blivit lämnade utanför.
Deras medlemmar är “kollektivet” i en snäv mening.
Jag menar givetvis att man inte ska tro att ett fackligt medlemsskap innebär att man kan sluta bry sig. Det kanske kan var bra att ha, men för TS del kommer de saker jag nämnde kring ett snyggt avslut, referenser, nätverkande och jobbsök ge högre avkastning än någonting facket kan bidra med.
Ja, givetvis är det bra att agera korrekt på arbetsplatsen även den sista tiden. Det har dock inte så mycket med själva varslet eller senare uppsägning att göra. Den biten sköter facket och om TS vill något specifikt kan facket rimligen hantera det också.
På en arbetsplats utan kollektivavtal är det långt ifrån säkert att det finns ett ”kollektiv” att tala om. TS kan mycket väl vara den enda anslutna personen på sin avdelning.
Arbetsmarknaden är ju faktiskt stark just nu, sjunkande arbetslöshet och lägsta arbetslösheten på flera år. Men beror såklart på vilken bransch du är i. Men många tror ju att det blir sämre om ett tag, så jag skulle inte släpa benen efter mig med att söka nytt.
Jag är i samma situation som du. Arbetsplatsen saknar kollektivavtal, uppsagd pga arbetsbrist, medlem i ett fackförbund.
Jag fick en förfrågan från min arbetsgivare vilket fackförbund jag var medlem i. Jag ringde omedelbart facket som förklarade att jag skulle fylla i lappen/meddela arbetsgivaren vilket fack. Detta är en av få gånger som de får och ska fråga om fackmedlemskap.
Arbetsgivaren skickade sen en begäran till mitt fackförbund om förhandling enligt MBL och LAS. Mitt fackförbund gav mig ett personligt ombud. Ombudet ringde upp mig dagen efter och förklarade hela processen.
Det ska göras en omplaceringsutredning, vilket kan gå ganska fort. Men du har rätt att delta i den processen innan ni går vidare till förhandling. I utredningen ska det undersökas om du kan få en annan roll, till exempel om du kan tänka dig att ta en roll som senare anställd gör (dvs om du vill att någon som anställts efter dig ska bli uppsagd istället för du, och du tar dennes arbetsuppgifter). I mitt fall tog detta ca 5 minuter i samtal med chefen där vi gick igenom turordningslistan.
När omplaceringsutredbing är gjord så bokas det in förhandling mellan ditt och arbetsgivarens ombud. Du kan instruera ditt ombud vad dina krav är i förhandlingen. Ni kanske siktar på en överrenskommelse med arbetsgivaren, till exempel arbetsbefrielse, annan uppsägningstid, etc. Mitt ombud hjälpte mig med vad som är rimligt. Jag fick också delta i detta mötet om jag ville, vilket jag gjorde pga lärorikt.
Det hela var rätt odramatiskt eftersom vi var överrens redan när vi gick in i förhandlingen. Jag hade valt att meddela mina krav till chefen dagen innan.
Det var en bra beskrivning och genomgång av hur man bör agera.
Sedan finns det de rent arbetsmässiga aspekterna att sköta sitt jobb inom ramen för vad som är avtalat osv. En kritisk sak kan vara att du får rätt att gå på anställningsintervjuer under arbetstid under din uppsägningstid.
Det här är vad statistiken visar och den släpar efter. Nedgången är på väg in på allvar nu och varslen kommer att öka. Sedan är det hanterbart för vissa grupper och svårare för andra.
Absolut, men det har man också sagt i ett år nu och trenden var fortfarande neråt (på arbetslösheten) i juli. Så helt kört kan det ju inte vara menar jag.
Allt beror på vilken grupp man tillhör. Offentlig sektor ligger ofta efter privat i konjunkturcykeln. Det beror på hur fördelningen av skattemedel fungerar och regleras. När jag själv kom ut på arbetsmarknaden 2002 fanns det hyggligt med offentliga jobb men väldigt få privata.
Tog två veckor efter varslet innan facket ringde upp mig idag. Men fick till skillnad från dig ingen info alls om hur processen ska gå till. Får se om det kommer mer svar i nästa vecka, antar att det är omplaceringsutredning nu (inte för att mitt fackombud förklarade något om det).