Ännu värre när vissa jämförpriser är per styck och vissa per vikt inom samma vara (fast olika tillverkare).
Oboy med mindre kakao tex.
Ännu värre när vissa jämförpriser är per styck och vissa per vikt inom samma vara (fast olika tillverkare).
Oboy med mindre kakao tex.
Tycker du att julkalendern är vänsterpropaganda? På spåret? Go’kväll? Antikrundan? Har du anmält de fabricerade nyheter du sett på Svt till Granskningsnämnden?
Utifrån sånt jag jobbat med har jag upplevt dessa
1.friskolor som dumpar allt besvärligt på kommunala skolorna.
2.statliga myndigheter som är helt i änderna på LOU, typ Trafikverket som upphandlar underhåll och marknaden kan sätta vilket pris de vill.
3.mellanchefer som suttit på samma stol så länge att de vuxit fast och håvar in på tok för hög lön.
Ingen som har nämnt valutaexpansionen?
Åren 1950 till 2017 ökades penningmängden från 24 miljarder till 3235 miljarder kronor. 2017 fanns det alltså 135 gånger fler kronor än 1950 och om inget annat ändrats skulle priserna ökat till att vara 135 gånger högre nu än 1950. Den årliga ökningen är 7,5%. Eftersom löner och räntor är mycket lägre så innebär det att reallöner hela tiden sänks och att värdet på något sätt stjäls från vanligt folk.
Hela valutasystemet är ett jävla bedrägeri. Var går pengarna?
Bra blogginlägg på ämnet:
Finns en hel tråd där detta diskuteras. Penningmängden måste öka i takt med att värdet och aktiviteten i ekonomin ökar, annars får man massiv deflation. Världsekonomin är runt 15 ggr större nu än 1950, mätt i GDP och inflationsjusterat. Inte konstigt att en större penningmängd behövs då.
För att illustrera, en ekonomi med 1000 personer och 2000 transaktioner per dag behöver en större penningmängd än en ekonomi med 2 personer och 1 transaktion per dag.
Gävletrakten ligger ganska långt från Tjernobyl.
Vad menar du?
Där jag kommer ifrån i Sverige har radioaktiv torkad svamp från 80 talet.
Och detta
Med jag skulle inte kalla det bredägeri. Kanske brott mot mänskligheten är bättre.
Just nu är julost ett bra exempel på det. Liten julost, mindre än ett kilo, har styckpris och precis bredvid ligger stor julost, mer än ett kilo, som har kilopris! Ganska uppenbart att det är för att förvirra och försvåra för kunderna.
Ofta när en förpackning får “ny design” eller märks med “Nytt recept”, betyder det i praktiken att 50 gram har försvunnit men priset är detsamma (eller högre).
Banker som säljer in en “aktivt förvaltad” fond med en avgift på kanske 1,5–2,0 %, där banken hävdar att deras “experter” väljer aktier för att slå marknaden, men förvaltaren tar inga risker utan köper i princip samma aktier som ingår i index.
Företag som medvetet slutar prestandaoptimera mjukvarureleaser på äldre hårdvara i syfte att man lättare ska kunna sälja ny hårdvara.
#Rant
Sesamfrön i kryddburk är nästan 10 gånger dyrare än sesamfrön i påse.
ICA Sesamfrön 38 g (i kryddburk): 25,95 kr (682,89 kr/kg)
ICA Ekologiska sesamfrön 350 g (i påse): 26,95 kr (77,00 kr/kg)
Typ det här:
Min lokala ICA-butik har fel (lägre) pris på hyllkanten på många produkter med stor omsättning, som mjölk och yoghurt. Ständigt felmärkta skyltar på erbjudande på frukt och grönt. Ex ask cocktailtomater 2 för 30, ord styckpris på skylten 18,95. I kassan kostar en förpackning 21,95. Ni fattar. Någon eller några spänn här och där. Ruskigt störande.
Att man måste vara döende eller ha sjukvårdsförsäkring för att få ok vård.
Det är ju faktiskt inte lagligt.
Jag bodde vid en butik som hade det problemet. Jag började fotografera prisskyltar som jag trodde skulle bli fel. Kollade kvittot efteråt för att verifiera att det blev rätt och sade till annars. Till slut blev de bättre faktiskt.
Upptäckte ett nytt “bedrägeri” idag.
ICA tar 39,90 för två av sina egna värmeljus för batterier men sedan behöver man batterier…
Det finns massor av olika “ICA-batterier” för 59,90, 4-6-pack, men inte de som ska vara till deras egna värmeljus! Då får man köpa dyrare batterier, 79,90 för två!
Är du förvirrad? Du verkar ha förstått skillnaden. För övrigt händer det att en anställd av misstag byter ostarna i kyldisken, vilket gör det värt besväret att leta efter bra erbjudanden.
Ja sånt är oerhört svårt att upptäcka, speciellt med många artiklar i vagnen. Men nu när digitala skyltar som senare också kommer att uppdatera priset under dagen beroende på efterfrågan och hur varmt det är blir det svårare för butiker att fula (eller lättare
).
Men många butiker fular med att sätta priset på “fel plats” så att man tittar på fel skylt om man inte vet om problemet och är extra uppmärksam. Typ, jättestor skyllt “Äpplen 10 kr” men äpplena på hyllan direkt under skyllten kostar 25kr, det är äpplena på golvet till vänster om skylten som koster 10
.
Nätläkarna. Jag använder dem inte, men varje gång någon använder dem så är det ett bedrägeri pga den dolda kostnaden och vem som faktiskt betalar.
JAG är inte förvirrad och inte heller särskilt lättlurad men jag är inte heller den normala kunden…
Kan du säga någon anledning att göra så förutom chansen att förvirra och försvåra för kunderna?
Ja, julost är en säsongsprodukt med kort försäljningsperiod, d.v.s. ingen svensk köper julsaker efter jul till fullt pris. Butiken vill helst sälja alla ostar före jul, för efter jul måste priset sänkas om de vill bli av med ostarna.
Butiken känner sin kundkrets och vet att folk mest köper små ostar – eller vice versa beroende på demografin, så priset sätts efter hur snabbt de förväntar sig att sälja flest julostar före jul.