En fråga som kan dyka upp är vad som egentligen krävs för att man ska vinna på att binda låneräntan i ett läge när den rörliga räntan är lägre.
Ett grovt sätt att tänka är utifrån “Riksbanksanpassade” ränteförändringar på 0,25 procentenheter. Och kolla hur många månader av bindningstiden som den rörliga räntan behöver ligga 0,25 procentenheter högre än vid bindningstillfället för att det ska bli samma totala räntekostnad som med det bundna alternativet.
Själv band jag för ca 2 veckor sedan på 36 månader till en ränta som låg 0,16 procentenheter högre än den rörliga. För mig så kommer jag att vinna på bindningen om den rörliga räntan skulle höjas 0,25 procentenheter inom ca 13 månader, dvs senast i april 2026. Dröjer en sådan höjning längre kommer jag istället att förlora på bindningen.
Formeln för antal månader utan höjning är (MånBindningstid * (0,25 - RänteDiff)) / 0,25 vilket i mitt fall blir (36 * (0,25 - 0,16)) / 0,25 = 12,96. Skulle jag av någon anledning ändra mig, t ex om räntorna sjunker, har jag som tidigare nämnts ett visst spann där jag kostnadsfritt kan bryta bindningen.
EDIT: Tidigare fel i uträkningen korrigerat.