Detta handlar ju om vad som är statistiskt korrekt och inte om känslor:
Jag skulle svara så här:
Nej det finns ingen sån brytpunkt. Det är som att fråga om äpplen eller päron är bättre/godare? ![]()
Det finns säkert statistik på vad folk tycker är bäst här också ![]()
Det gör det nog! Men det är inte samma sak
en mer relevant liknelse kanske:
Är det bättre att gå eller jogga 1 mil ?
Kan inflika att det är väldigt gott för själen och nattsömnen att vara skuldfri, speciellt i situationer som dagens. Har varit det de senaste 10 åren och kan därför lugnt fortsätta med 50% sparkvot oavsett hur räntorna går upp eller ner.
Sen om det hade varit bättre eller sämre att ist ha haft höga lån dessa år och pengarna på börsen/banken bryr jag mig inte så mycket om. Om det nu är ett problem att dö med en skuldfri fastighet eller vi hinner sälja den innan vi tar ner skylten överlåter jag till våra barn…
Kloka ord som tas upp här på RT:
"Kom ihåg att investeringar både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela ditt investerade kapital. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. "
Räknar du här med att börsinvesteringar är skattefria? Borde väl bli ett par procent i ISK-skatt på de där räntenivåerna.
Attans! Skatten hade jag missat! Dra av 1% då ![]()
Jag sov dåligt när jag inte hade lån. Fomo antar jag.
Sålänge skuld är på en rimlig nivå så är det fint att tjäna pengar på pengar som inte är ens egna.