Hej! Om några veckor har jag möte med banken där de önskar att jag flyttar min pension till de för att fortsätta behålla min ränterabatt. Några frågor
Jag blev ombedd att digitalt signera en tillåtelse så säljaren kan titta på mina pensioner, men inte ändra. Är det ok att jag gör detta tycker ni? Är detta något som är vanligt? Banken är Nordea.
Kan en ränterabatt ändras mitt under pågående period? Dvs, min rabatt gäller till Jan nästa år men säljaren signalerade att han skulle justera upp den det ifall de inte lyckas få över min pension till de.
Om jag flyttar över pension så tänkte jag begära att de läggs i billiga indexfonder. Är detta en god lösning tycker ni och något som banken kan tänka sig, eller är syftet med flytt av pension just är att jag behöver välja banken produkter?
Ja, det är okej att ge dem en så kallad informationsfullmakt.
Ja, de kan ändra när perioden går ut tyvärr. Många har inte koll och missar det tyvärr.
Ja, indexfonder är ett bra alternativ. Jag är själv dock lite allergisk när bankerna gör så. I grunden blir det ju ett matteproblem, hur mycket kostar det dig i form av sämre / dyrare fonder i förhållande till hur mycket ränterabatt får du.
Min upplevelse är att man oftast kan få tillräckligt bra ränterabatter utan att behöva flytta pensionen.