Värt att köpa renoveringsobjekt? | 1930-talshus med odränerad källare

Jag skulle säga att de är billigast att riva huset å bygga nytt… Kostnaderna för renoveringar blir högre än kostnaden för ett nytt hus…

3 gillningar

Jo, 1930-talet var ett decennium. Så det bygddes så klart olika hus. Men dessa hus med byggår 1937 är just betonghus med raka linjer, låg takhöjd och stora fönsterpartier. Perfekt om du vill sätta in stringhyllor och danska fåtöljer. Men kanske inget jag ser charmen i direkt.

“Billiga” nybyggen är där ingen som blir glad av. Som att bo i en billig IKEA låda.

2 gillningar

Ordentligt OT men ändå relaterat: 1930- och 40-talens småhusbebyggelse - ett arv att förvalta - Svenska Byggnadsvårdsföreningen

3 gillningar

Däremot tror jag du har helt rätt i att du kan dra upp priset rejält om du slipar golv, målar allting Stockholmsvitt och möblerar med lite funkismöbler som du kompletterar med Marimekko-textilier. Finns ganska många 70-talister som skulle gå banans i en sådan budgivning när marknaden är hetare.

De är upp till var å en å välja nybygge… Vill man ha en IKEA låda så ta de… Inget jag skulle välja då…

Se det från den ljusa sidan, du ställde frågorna innan ev. köp av hus. Kunde ha varit värre, du kunde ha suttit som ägare till huset & fått alla dessa svar istället…

:slight_smile:

Finns nog många som blir glada, vi saknar många (billiga) bostäder i detta land. Dessutom är de ganska energieffektiva. :+1:

(Om de nu kan anses billiga. Nyckelfärdigt hus går på minst 4.5 miljoner.

1 gillning

Absolut men man får jämföra äpplen med äpplen. Ett ordentligt renoverat 30-talshus är ju enormt mycket trevligare än det billigaste kataloghus som går att uppringa.

2 gillningar

Hur ligger du till med blocktrycket ? :wink:

Just kombinationen av de här är väl snarast en fördel, eftersom tomten kommer få sig en ommöbleringen hursomhelst i samband med att dräneringen fixas.

Blir lite av ett moment 22 det där, jag har gett mig in på ett liknande projekt som TS, då var jag under trettio och hade orken. Jag ångrar det inte, men jag hade aldrig gett mig in i det nu som 40+ med mer erfarenhet,

Om huset inte är en “rå diamant” som ni absolut vill förädla skulle jag nog avråda dock.

1 gillning

Jag köpte ett hus 2013 helt utan “defekter” av den här karaktären. Huset var förvisso byggt 1980 och inte renoverat på ordentligt sätt sedan det byggdes. De renoveringar som gjorts var av karaktären förbättringar som förlängde livslängden på befintliga installationer, inte som åtgärdade något i grunden. Vi har nu under 10 års tid gjort diverse renoveringar av olika slag. Det har kostat ganska mycket men resultatet har blivit bra. Jag skulle inte satsa på ett hus med de egenskaper som du redovisar här om du inte har ett stort intresse och stor kompetens för att själv göra saker. Det är tillräckligt mycket fix med ett hus av “normal äldre standard” för att hålla en normal person sysselsatt under lång tid.

3 gillningar

Kan avslöja att vi aldrig lade något bud. Men andra budar på. Så bostadskraschen verkar inte gälla detta objekt. Folk verkar blunda för skicket och allt som behöver göras. Bud upp över 500 000 kr från utrop just nu och lär stiga ännu mer…

2 gillningar

Hoppas de vet vad de köper. :see_no_evil:

Kan du lägga upp en länk eller liknande så man kan kolla in objektet??

Sorry, vill inte röja anonymiteten.

1 gillning

Avslöja gärna slutsumman sen. Vi är alla nyfikna nu! :wink:

Va inte efter vem du är då…
Finns inte objektet på typ hemnet eller liknande…

Nu ser budgivningen ut att ha stannat. 4,95 mkr utrop. 620 tkr i budgivning. Sanslöst.

3 gillningar

För objekt i bättre områden är nog prutfesten slut. Det är nog främst objekt som detta i klart sämre läge som får stryk i det fortsatta fallet. De som har råd att lägga en del i kontantinsats och dessutom har pengar över att renovera kan det även på sikt bli en bra affär. Och inte minst är husen i den här typ av områden ALLTID populära, i låg- som högkonjunktur. Så här vill folk bo, och är beredda på att betala för det.

1 gillning