Du glömde att energiförbrukningen är signifikant lägre i 95 än 120, vilket Teslaförarna vet om. Icke så ICE bilarna vilket var min pet.
(jag kör på runt 0,45-0,5 i 100, 0,65 i 110 och 0,7-0,75 i 120)
Du glömde att energiförbrukningen är signifikant lägre i 95 än 120, vilket Teslaförarna vet om. Icke så ICE bilarna vilket var min pet.
(jag kör på runt 0,45-0,5 i 100, 0,65 i 110 och 0,7-0,75 i 120)
Jag tänkte att det var självklart. Jag skickade bara med lite extra bonuseffekter som man får av att sänka hastigheten. ![]()
Ett tankespjärn för alla fossilister som envisas med att köra minst 10-20 km/t för fort i tio timmar i sträck. ![]()
Produktionen av modellerna ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron samt Audi Q4 Sportback e-tron minskas vid Volkswagens huvudsakliga elbilsfabrik i Zwickau fram till den 16 oktober. Produktionen av modellen ID.3 stoppas helt under de två första veckorna i oktober.
Det Volkswagen borde sagt är “Efterfrågan på våra elbilar har kollapsat”. Surt med konkurrens. Rena elbilar verkar vara upp 171% yoy Germany: All-Electric Car Sales More Than Doubled In August 2023
43 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Värdeminskning och amortering. Kostnad eller inte?
Märkligt, jag har kollegor som fortfarande väntar på sin Q4 som beställdes för över ett år sen. Någonting är väldigt fel hos VW gruppen
Inte konstigt att Tesla säljer som smör.
Kollade i Juni med Audi och de trodde man kunde få en Q8 runt Q3 2024…
De tappar så jäkla mycket försäljning för de inte kan leverera bilar i tid.
Samma med ID Buzz som jag är intresserad av. Jag orkar inte vänta på en bil i mer än sex månader. Då tar jag hellre en från lagerhyllan.
+1 på det. Här blev det en Atto 3 då vi fick hem den på några veckor. Hade helst velat klicka hem en EX30 men det är alldeles för lång väntetid och nu när vi vet att det är grova förseningar på EX90…
Ja, även om en övervägande del av försäljningen är på leasing antingen till privatpersoner eller företag så är det ingen fördel.
Jag har beställt bil 12-14 mån innan leasingperioden löpt ut på min förmånsbil de senaste gångerna. Det i sig är inget problem men det känns ju i vissa fall som att man får teknik eller en modell som är minst ett år gammal innan den ens levererats.
Jo men det är väl ett problem ändå. Folk byter ju jobb och förutsättningar ändras, får tillökning i familjen och flyttar ut på landet så det behövs fyrhjulsdrift.
Man ska inte behöva beställa bil mer än ett år i förväg. Punkt.
@Anonym Skapligt i-landsproblem att få ”så gammal bil”…
Ja, det är väl 100% i-landsproblem i hela tråden eller?
Som du nog har noterat händer det enormt mycket på elbilsmarknaden nu. Att då binda upp sig för något som är relativt nytt men hinner åldras 12-18 mån redan innan leverans känns inte superkrispigt.
Efter att ha följt denna tråd lite sporadiskt så inser jag att förvirringen är rätt stor.
Om vi börjar med trådens rubrik så inser jag att redan själva frågan ”värt att skaffa elbil nu?” har helt olika innebörd för olika tråddeltagare. Jag översatte automatiskt frågan till ”har en elbil bättre TCO än motsvarande fossilbil i dagsläget?”. Jag inser att rätt många istället verkar översätta rubriken till ”påverkar en elbil mitt kassaflöde mer än en fossilbil?” vilket är en helt annan sak än TCO.
Dessutom råder det förvirring över hur en korrekt TCO räknas fram, särskilt vad gäller värdeminskning och alternativkostnad (utebliven avkastning).
Som grädde på moset i förvirringen är det tydligt att en del inte ens jämför äpplen och äpplen mellan elbilar och fossilbilar utan friskt väljer att jämföra en dyr & motorstark elbil med en billig(are) & motorsvag(are) fossilbil.
Jag vet inte hur det är för er andra, men jag hade uppskattat det enormt mycket om vi kunde börja med att mer tydligt definiera och precisera frågeställningen, dvs är det TCO vi pratar om eller nåt annat (direkta utlägg per månad, miljöaspekter, etc), samt vilka delar en TCO kalkyl innehåller? Då kan vi kanske komma fram till nåt som faktiskt är till hjälp för alla de som funderar på elbil men är osäkra på ekonomin.
Sen finns det ett helt gäng myter om elbilar som folk slänger sig med och som inte alls stämmer i det generella fallet, utan bara i helt skeva specialfall. Exempelvis ”elbilar har mycket högre däckkostnader än fossilbilar”. Andra populära myter är tex ”elbilar brinner mycket oftare än fossilbilar”, ”försäkringen är mycket dyrare för elbilar”, eller ”batterierna degraderas så snabbt att bilen blir nästan värdelös efter bara några år”, osv. Ofta skrivna av personer som aldrig ägt en elbil.
Ursäkta mitt rant, men behövde skriva av mig efter att ha suttit och läst tråden med stigande frustration. ![]()
Jag har inte läst hela tråden, men kan utifrån andra trådar gissa att TCO-begreppet blir för teoretiskt och komplext. Det är bra att använda LCC eller TCO för att jämföra olika alternativ, men inte mer än så. Så kassaflöde/utgift är nog lättast om jag får rösta
Gällande äpplen och äpplen så kan en “dyr & motorstark elbil” och “en billig(are) & motorsvag(are) fossilbil” vara i samma fruktfamilj utifrån köparens perspektiv, tex kan man se att lastvolym/praktisk lastkapacitet och bakre benutrymme verkar två av de viktigaste egenskaperna när man ställer bilar mot varandra i tester nuförtiden (känn visst mått av ironi). Detta gör ju också generella TCO- och LCC-kalkyler rätt trubbiga.
Mina 2 cent…
Ja, det går ju inte att göra något åt att tillverkarna helt plötsligt tycker att vi behöver 300-400 hk i en vanlig familjebil.
Det finns massor med familjeelbilar med normalstarka motoralternativ, tex ID.4 204hk, Enyaq 180 hk, Q4 etron 170hk, MG 5 177hk, MG ZS 157hk, eNiro 204hk, e-2008 136 hk, och många många fler. Men det är klart, om det enda som existerar i ens huvud är dual motor/performance Teslor eller värstingvarianterna av andra premiummärken, då blir det dyrt med elbil, men jämför då åtminstone dessa bilar med värstingvarianterna av motsvarande premiumfossilbilar.
Sen är inköpspriset fortfarande väldigt högt på de flesta elbilar, även på helt vanliga familjeelbilar med 130-200hk, men priset kommer ner med tiden.
Intressant artikel, men väldigt vinklad för att driva hem sin poäng. Tex så väljs åter de absolut värsta ekonomiska alternativen som privatleasing av Tesla för 8400 kr/mån när det finns bra erbjudanden på andra bilar för 3000-4500 kr/mån. Men däremot när det gällde förbrukningen så var han inte sugen på Teslan längre utan valde att lyfta fram en jättetörstig laddhybrid som laddas på en av de dyraste laddplatserna och får då fram 25 kr/mil. Om han hade hållit sig till Teslan som drar ca 1,5 kwh/mil och kostar ca 3kr/kwh på Teslas laddare under off-peak så hade milkostnaden blivit 4,50 kr/mil.
När det gäller värdeminskning så är jag själv sugen på en begagnad Tesla M3 SR, men har väntat i snart två år på att beg priserna ska komma ner till vettiga nivåer. Tycker priserna aldrig verkar vilja sjunka tyvärr…
Min Atto 3 kostar cirkus 4500/mån i privatleasing just nu. Kostnaden är ju så klart beroende av vad Thedeen och hans RB gör med räntan. Men inkl försäkring och dubbade vinterdäck (jag bor inte i en stad), så är det ingen dålig deal tycker jag.
Tydligt att fossilisterna gör en sista kraftsamling nu i ett krig de kommer förlora. Kanske inte mot elbilar men fossilbilar är verkligen inte framtiden. Riv av plåstret istället. Så slipper ni sura när ni står där i kylan och tankar bilen med vi tar en fika i värmen. ![]()
Ja vem vill köpa en beg Tesla eller annan elbil för ett överpris, sett Tesla M-Y/3 beg för samma pris som en ny ![]()
![]()
![]()
Den snabba tekniska utvecklingen och Teslas senaste prissänkningar har eller komma sänka andrahandsvärdet ordentligt på många elbilar.
Detta att tro på elbilar all in & out är dömt att misslyckas om dom inte sänker priserna rejält typ 25-30 %