Om du köper en bil för 200k och räknar amortering på 200k plus värdeminskning på 200k så blir kostnaden 400k för bilen, och så är det ju inte i praktiken.
Ja, värdeminskning (avskrivning) är en kostnad. Amortering är inte en kostnad.
Eller tvärtom, beroende på hur man ser det. Amorteringen dras ifrån kontot varje månad, värdeminskningen inte.
Enda sättet att se amorteringen som en kostnad och värdeminskningen som något annat är att tänka just tvärtom vedertagna redovisningprinciper och ekonomisk logik…
Men visst, amorteringen ska fram månatligen och alltför många förväxlar den med en kostnad och glömmer helt bort att värdeminskning existerar, tills den är ett faktum.
Jag tycker nog att amorteringen är kostnaden. Värdeminskningen är ju redan betald i och med att man har amorterat bort lånet. Om man har betalat kontant kommer hela kostnaden vid inköpet och värdeminskningen är fortfarande ingen kostnad.
Det kan du ju få tycka, men det är inte korrekt.
Men du är inte ensam om att inte se skillnaderna mellan utbetalning, utgift och kostnad.
Många lurar sig själva genom att gå vilse i dessa basala principer.
Vem bestämmer det?
Jag googlade på vad ordet kostnad betyder och utan att bedöma olika sidors trovärdighet verkar många ändå anse att det betyder “periodiserad utgift”. Amortering tycker jag är en periodiserad utgift men värdeminskning är det inte.
Jag säger inte att det jag skriver är rätt, bara att jag tycker så.
Det är skillnad på kostnad och utgift. Kanske inte så uppenbart för en privatperson då man normalt inte bokför.
Om ett företag köper en pryl, som inte är av typ förbrukningskaraktär som avskrivs direkt, så uppstår en utgift vid köpet. Men saken avskrivs under en längre period, tex 5 år för en bil. Alltså får man en kostnad som påverkar resultatet varje år i 5 år.
Om man lånar vid köpet kommer även utgiften vara utspridd över tid, alltså varje gång man amorterar. Men det är inte det som är kostnaden.
Sorry, nu blev det väldigt off topic. Men kände att en liten förklaring ändå kunde vara bra.
Kanske man som privatperson inte alls kan använda ordet kostnad om man inte har ett “resultat” varje år.
Kanske inte heller spelar någon roll vad man kallar det, förutom att rätt ska vara rätt!
För att få det mera on topic så är väl ändå det viktiga att man inte kan räkna både amortering och värdeminskning som en kostnad/utgift då bilen i så fall blir betald två gånger!
Exakt!![]()
Och skulle man räkna med bara amortering så blir det också fel för man kan ju själv välja hur länge man vill amortera lånet.
Då är vi överens ![]()
Det är som du sett vedertagna begrepp inom ekonomi och bokföring som man gör bäst i att inte använda på ett… …mer personligt vis.
Om det viktiga är hur mycket bilen kostar kan man väl räkna bara med amorteringen så länge man vill, eller? Sedan får man räkna av det man får tillbaka om man säljer bilen.
Eller så spelar det egentligen ingen roll hur man använder begreppen så länge andra förstår vad man menar!
Ja, men i jämförelsen mellan olika bilar som i en tråd på forumet får man nog göra på ett rättvisande sätt.
Fast amorteringen och värdeminskningen följer ju inte varandra? Amorterar du mer kommer ju inte bilen minska mer i värde? När du väl kvittar ut allt efter du sålt bilen har du “verklig” värdeminskning och den är ju oberoende av summan av dina amorteringar?
Oavsett vad måste du ju ha en form av prognos för vad värdeminskningen för din bil kommer bli och sprida ut den över ägandemånaderna för att få en rimlig uppskattning av kostnaden?
Håller inte med. Begreppen är vedertagna. Om det inte spelar roll hur man använder dem hade ingen gjort det. Kalla en spade för en spade så blir färre personer förvirrade.
Att hitta på en helt egen betydelse av vedertagen terminologi kan man ju få göra om man vill. Det beror ju lite på hur sugen man är på att folk
A) ska missförstå
B) ska förstå, men tänka att man är lite knepig som inte kan hålla isär begreppen.
Eftersom vi är på ett ekonomiforum så är det väl rimligt att vi använder begreppen som finns på ett hjälpligt korrekt sätt.
Jag håller med när det gäller värdeminskningen men är det inte helt oviktigt?
Om jag lånar allt och amorterar 100000 och sedan säljer bilen för 25000 så har den kostat mig 75000. Om jag amorterar 75000 och sedan säljer bilen för 25000 så har den kostat mig 50000. Har då inte amorteringen någon betydelse? Hur mycket bilen är värd är väl egentligen helt oviktigt, det enda viktiga är hur mycket har jag betalat och hur mycket får jag tillbaka. Det är kanske inte den “verkliga” värdeminskningen men det är den “viktiga” värdeminskningen.
Normalt sett brukar det finnas en koppling mellan bilens värde och vad du får för den när du säljer… ![]()
I mitt exempel fick jag 25000 i båda fallen så värdet var lika, om jag fick vad bilen var värd, men i det ena fallet hade jag amorterat mera vilket jag tyckte var sämre men om amorteringarna inte har någon betydelse så var det väl inte det.