Beklagar det du varit igenom, verkligen. Säkert bra för vissa att tänka igenom sin sits med det i åtanke.
Men vidhåller att det för TS situation inte är solklart att ha a-kassa. Men man får göra sin egen bedömning utifrån arbetsmarknad, humankapital, ekonomisk sits och risktolerans.
Mest sannolika är att man blir uppsagd, men då gäller uppsägningstid om 3 mån först. Så för att 3 mån a-kassa ska falla ut som du skriver så innebär det att du inte lyckats hitta nytt jobb inom 6 mån. Det tar lite udden av nyttan för de som har bra humankapital och god arbetsmarknad. Blir du avskedad gäller extra karenstid från a-kassan.
Observera, jag säger inte att a-kassa är dåligt eller att du har fel, men det är olika värdefullt beroende på personlig sits.
Förlåt en dum fråga, men är det typ hälsoprövning på a-kassa? För jag har inte heller tänkt på det med a-kassa utifrån ett sjuk- och olycksfallsperspektiv.
Jag har ju inte varit med på många år, men är inte riktigt med på scenariot hur det skulle drabba. Kan du hjälpa mig tänka högt @melwa?
Det är dumsnålt att inte betala a-kassa. Merparten av finansieringen har du redan betalt via skatten och via fackavgiften får du inkomstförsäkring om du är med i a-kassan. Så själva avgiften till a-kassan på 130 kr/mån är en försumbar kostnad men som gör att du får ta del av vad du till stor del ändå redan betalar för.
Största nyttan är om du blir utbränd (där läkare får betraktas som ett riskyrke) och sedan inte kan återgå i arbete innan försäkringskassan anser att du ska prövas mot hela arbetsmarknaden och då kan avsluta din sjukskrivning. I sett sådant scenario står du utan inkomst om du inte är med i a-kassan.
Och tomten finns. Alla vet att det inte är lagligt, men man löser det ändå, så jag är helt på @Melwa linje där för det är vad som kommer hända efter tillräckligt lång tid om man inte tillfrisknar eller själv hittar ett annat arbete som man klarar av trots sjukdom/skada.
Morsan jobbade inom vården där ”löste” man det också (som all säger är så tryggt), arbetsförmåga nersatt till 50%, det ”löste” man med långvarig mobbing från chefshåll. Enda ”missen” de gjorde var att morsan hade blivit anställd på tiden när man fick livstidsanställningar inom landstinget, så till slut fick hon typ ”sortera gem” när de insåg att de aldrig skulle bli av med henne och lönekostnaden.
Samma skit varje gång, så fort de skaver så rycker politikerna in och tar parti för alla som inte sköter sig eller valt att ta risk. Elstöd är väl ytterligare ett exempel. Nästa etapp är väl räntestöd?
Horace Engdahl: “Tyskland är Sverige för vuxna”, med andra ord, här bor bara bortskämda skitungar som blir söndercurlade vid minsta motgång.
Vet inte om du läste mina tidigare inlägg. Men i korthet.
Sjukdomar och skador som leder till svårigheter att utföra arbetsuppgifter på den arbetsplats man är anställd, kan leda till arbetslöshet.
Då det är lagligt att säga upp en person som inte längre kan erbjudas arbetsuppgifter som man kan utföra. Det tar ofta 1-2 år innan detta händer, då det ska utredas och has möten med vård och andra instanser.
Eller så är arbetsgivare kluriga och hittar sätt att kringå lagen om anställningskydd och man blir uppsagd tidigare.
Så skador och diagnoser som påverkar ens arbetsförmåga leder ofta till uppsägning. Uppsägning leder till arbetslöshet och ofta vid denna typ av problematik, behövs omskolning eller att hitta ett helt nytt typ av yrke. Eller så leder det till full sjukersättning.
Men a-kassa eller annat inkomstskydd har med sjukskrivning att göra, då vissa diagnoser leder till arbetslöshet, trots tidigare trygg anställning inom bristyrke.
I alla fall i mitt fall och i cirka 20+ fall med människor jag jobbat med som arbetstränat på min tidigare arbetsplats.
Kan tillägga att det var både chefer, vårdanställda, lärare och kontorsarbetare som hade liknande historier. Det behövs inte jättemycket otur för att det ska bli kämpigt att hitta sin nya plats inom yrkeslivet.
Nu vet jag inte om der nämnts men t ex facket, i mitt fall Sveriges ingenjörer, har ju också extremt bra rabatter på t ex bolån, försäkringar mm som gör avgiften rent ut sagt lönsam. Rörlig boränta för fackanslutna är ju t ex 4,7% nu villet är betydligt bättre än vad många här kan få genom förhandling.
Vet dock inte om man måste vara med i A-kassan för att vara med i facket men jag nämner det ändå
Okej det visste jag inte men alla bäckar små. Det finns ju trots allt folk på forumet som inte har ens 1% i ränterabatt hos storbankerna och då borde ju båda dessa vara bra alternnativ
Jag är med i läkarförbundet men inte i A-kassan. Jag kan inte se något scenario där den kommer hjälpa mig nämnvärt. Skulle jag bli arbetslös kommer den täcka så pass lite av min nuvarande lön att det inte är lönt att tänka på
Akassa ger en grundtrygghet, dock inte så stor, ca 16thr /månad innan skatt om man tappar sitt heltidsjobb.
De flesta Fack har en inkomstförsäkring som ger upp till 80 av lönen under en period. Finns även privata som inte kräver facktillhörighet, men oftast akassemedlemskap.
För akassa var det förr 12 länders medlemskap innan den kan nyttjas, kanske ändrats under pandemin, någon antydde nåt sånt.
Skulle det värsta hända så tjänar man in ca 2-2,5 års medlenskap per vecka innan skatt om man går i taket, beroende på akassa.
Ett litet förtydligande från det hårda livet. Blir du utförsäkrad från FK efter lång tids sjukdom från en heltidstjänst, täcks inte ditt lönetapp, varken från A-kassa eller inkomstförsäkring då du de facto inte har blivit uppsagd av arbetsgivaren.
Och drabbas du av ovanstående när du jobbar 50% av en heltidstjänst och varit långtidssjukskriven 50%, kan Arbetsförmedlingen endast hjälpa dig med en plan om du söker jobb på 100%. Trots att du har giltigt läkarintyg om 50% sjukskrivning.
Jag är inte säker att jag förstår hur du menar. ”Ovanstående” (som jag missade att ta med i citatet), är det utförsäkring du menar? Även om det finns sjukintyg på 50%, men menar du att personen i fråga inte klarar av sina resterande 50% och därmed blir utförsäkrad - och av arbetsförmedlingen då ses som sökande för 100%?
Så ”egentligen” har personen 0% arbetsförmåga, men bara intyg för 50% men förväntas av arbetsförmedlingen att söka 100%, förstår jag dig rätt då?
För att Arbetsförm skulle kicka igång ett program för mig med mina diagnoser och specialbehov, krävdes att jag var 100% arbetssökande trots att jag hade läkarintyg på 50% sjukskrivning. Å jag vägrade ju säja upp min fasta 100% tjänst för utan den skulle jag ju skära av all intjäning och trygghet jag hade hos min arbetsgivare. Vägra byta liksom när noll säkerhet låg i vågskålen. Enl Arbetsförmedlingen var jag alldeles för sjuk för att kunna hjälpa mig med annat än med någon typ av Samhalls anpassat program. Gav dem ett:fu: och sa att jag löser det själv. Fortsätter jobba mina 50% och dessutom blivit beviljad pension från arbetsgivaren för resterand.
FK har en lista med diagnoser, varje diagnos har en tidsram för hur länge man max kan vara sjukskriven.
Så säg som exempel att en läkare blir utbränd, med svår hjärntrötthet, minnesproblem, nedsatta kognitiva funktioner och huvudvärk som följd. Hen blir sjukskriven, efter de x antal dagar som FK har som maxgräns så kan hen fortfarande inte jobba som läkare, då de flesta symptom kvarstår. Då kan FKs läkare göra en bedömning om det finns andra yrken som skulle kunna fungera, trots diagnosen. Om FK bedömer att dessa finns, så kan de avsluta sjukskrivningen.
Arbetsgivaren ska då se om det finns andra jobb inom verksamheten som kan passa. Om det inte finns, så kan hen bli uppsagd på grund av arbetsbrist.
Läkaren står då utan ersättning från FK och är då i händerna på AMS, a-kassan, sitt eget kapital eller socialen. Det gäller även att man är tillräckligt ok för att kunna söka jobb, för AMS kan också göra bedömningen att man inte har någon arbetsförmåga. Då hamnar hen mellan stolarna och då är det socialen eller eget kapital som gäller, eller stöd från sambo.
Det är inte jättevanligt, men det händer. Hade själv behövt gå till soc om jag inte varit bra på att fejka att vara frisk under ett par månader.
Men nu finns även specialregler, så udda fall kan få längre sjukpenning än FKs listor säger.