Vårt fond & aktieinnehav - Tacksam för vägledning

Hej forumet :wave:

Min första post, nyregistrerad precis, men följt podden och disskutioner på forumet i bakgrunden. All information och kunskap ni delat med er har lett till var sparandet är idag; Tack :pray:

Vi har investerat ett arv under 2024 och nu, med mer ödmjukhet och insikt, så skulle jag vara väldigt tacksam för era synpunkter hur jag tänktes allokera om portföljen.

Bakgrund om oss; Familj ( 4 st) , äldre barn, egenföretagare med stabil ekonomi & eget boende. Löpande pensionspar på varsina företag genom Skandia. Investeringen enl nedan skall ses på ca 10 års horisont.

Målet med portföljen är att våga ta lite mer risk ( därav den stora delen aktier) och att på sikt skapa fin avkastning.

Nedan är initiala innehavet ( 8milj sek ) saxat från Avanza;

Avanza Global

Action; Pengarna får stå kvar och utvecklas.

Why? Låg kostnad och känns som att alla diton DNB etc är så pass lika att det inte spelar ngn roll vilken man har.

Spiltan Global

Why? Vi gillar hur den har ett annat innehav jämfört med Avanza global.

HSB Hälsovård Tema SEK

Action; Sälja av 30% och allokera åt andra segment

Why; Vi är intresserade själva av detta segment och tyvärr så är detta en stor del av världens utveckling att vi blir mer och mer beroende av sjukvård, utrustning och läkemedel.

Feedback; Fonden är 1,55% och det känns lite högt även om vi tror på mycket på en positiv utveckling. Vi ska sälja av en del enl ovan och i den portföljen ni ser, vad skulle de pengarna allokeras bäst?

Avanza auto 3

Action; Funderar på att sälja och investera i en 100% räntefond.

Why; Det var med Auto 3 som sparandet började :slight_smile:

Feedback; Auto 3 har fått leva på men med så mycket aktier i portföljen så funderar vi nu på att allokera om den till en ren räntefond. Auto 3 är ( 54% aktier & 46 % räntor). Då skulle portfölje. få ca 15% räntebalansering.
Vi tänker Swedbank robur räntefond kort, vad säger ni?

Jupiter India Select USD

Action; Minska innehavet ca 30% p.g.a höga avgifter och innehavet var lite väl stort vågat från början. :slight_smile:

Why; Väldigt spännande och progressiv marknad. Vi har alltid fascinerats av Indien och dess tillväxt.

Feedback; Fonden är 2,25% och det känns lite högt även om vi ( även här) tror på mycket på en positiv utveckling. Vi ska sälja av en del enl ovan och i den portföljen ni ser, vad skulle de pengarna allokeras bäst?

Invesco India Equity USD

Why; Väldigt spännande och progressiv marknad. Vi har alltid fascinerats av Indien och dess tillväxt. Dito med ovan Fond men mer finans fokuserat.

Feedback; Ska man skrämmas av de höga avgifterna? Detta är vår dyraste Fond men också en med potentiellt mycket stor tillväxt. Ge oss gärna lite food for thoughts här!

Spiltan aktiefond invest

Why; Inga konstigheter; Hejja Sverige!

Feedback; Procentuellt skulle vi vilja tro mer på Sverige. Dåligt självförtroende just nu för Sverige mao… Men är det nu man ska våga? Är det hit en del av de andra avyttringarna skall gå?

Tack till er som orkar och känner er motiverade att svara! Väldigt uppskattat och ser framemot en kreativ dialog med din synpunkt!

God fortsättning och snart Gott Nytt år!

Hej och välkommen!

Mycket Indien var min första reaktion. Du ska minska lite i ena men kommer då ner till 15% Indien, vilket är högt för ett enskilt land.

Och avgifterna är höga. Har visserligen gått bra för Indien ett tag nu så du lär ligga bra till där.
Alla Indienfonder är dyra, men kan finnas billigare ETF:er. Kräver då att man inte säljer på många år för att få ihop ekvationen.

Hej!

Det första som slår mig är detta:

För mig och för de flesta andra är detta en väldigt stor summa pengar och utöver detta har ni pensionssparande om jag förstår det rätt.

Med en summa på 8 miljoner hade jag personligen i mångt och mycket sett mig som en “vinnare av spelet” och inte haft så hög aktieallokering som 75 % men mycket beror ju på vad ni har för syfte med investeringarna och vilken risktolerans ni har.

Vilka mål har ni i livet som pengarna kan vara ett medel för att nå?

1 gillning

Spekulationer från min sida: Då TS är företagare så kan det finnas sparade medel i företaget samt att det genereras en vinst årligen.
TS kan även ha betalt av lånen eller ha låg belåningsgrad (står endast eget boende i texten men det kan tolkas olika).
Viktigt att ta med allt när man funderar över allokeringar.

1 gillning

@AimHigher jag insåg att det fanns lite luckor att fylla i från min sida då jag inte uttalat ngt mål eller riskbenägenhet :wave: . Det finns företag med god ekonomi, avkastning och eget kapital. Boende med låg belånings grad.
Det finns ingen målbild eller liknande utan vi vill förvalda dessa tillgångar för framtiden smart, att på senare år kunna använda till ev privata investeringar.

Det var precis den här typen av diskussion jag vill starta då vi är relativt nya med denna möjlighet. Därav också min frågeställning om balanseringen aktier vs räntor.

@AimHigher Gällande Indien.

Håller med här och det var min känsla nu efter ett tag också. Det är slutkalkylen på dessa som blir det viktiga. Jag ser att vi skall ha kvar fonderna men allokera om en del av kapitalet till mindre kostsamma alternativ.

Hej @Rimma :wave:

Legitim feedback och skrev till lite i den första posten och även svar på @AimHigher feedback. Precis som du antyder har vi en ekonomi som bär familjen, framtiden & pensionen. Det är därför vi är tacksamma för er input gällande vår portfölj hur vi smart, men ändå med relativt hög risk, kan navigera vidare.

Det är en ynnest att fått den här möjligheten men det finns inget uppsatt sparmål mer än att se till att vi bygger vidare en fin avkastning på de investerade summorna. Om du har konkreta synpunkter på fonderna så tas det gärna emot!

Trevlig söndag!

Främst handlar det om vilken risk är ni villiga att ta. Att ha x miljoner på börsen innebär att det vid en kris kan tappa 30-50%.

Se exempel nedan. Det är historik på S&P500 indexet i USA. Stora delar av globala indexfonder är investerade i företagen i denna lista.

Senaste 25 åren har indexet tappat 33-55% vid tre tillfällen. Man kan även se hur lång tid nedgången varade och hur lång tid det tog att komma tillbaka till toppen.

Om en global indexfond innehåller 50-85% av indexet ovan och resten av börserna också drabbas av samma kris så kan det bli väldigt stora tapp även i globala indexfonder och man bör räkna med att det kan bli likadana siffror.

Att tappa en tredjedel till hälften av investeringarna i börsen är riktigt jobbigt och om det då handlar om upp till kanske 3 miljoner i ert fall är det viktigt att ni inte får panik.

Hur skulle ni reagera på en sådan nedgång och har ni rätt risknivå idag?

Det @Rimma antagligen syftar på är något liknande och vill förstå om er totala ekonomi är diversifierad till den grad att ett stort tapp på börsen inte per automatik är ett lika stort tapp för er hela ekonomi. Ni har ju tillräckligt jämfört med många andra och en komplett portfölj som är kanske mer lik en allväderportfölj som försöker bevara investeringen med begränsade stora tapp kan då vara lösningen för att sova lugnare.

3 gillningar

En mindre del krypto kanske?
För diversiering, eller bara för att ha en del som rör lite på sig (upp och ner). Jag personligen gillar det senare.