Vartannat avsnitt på Patreon framgent

Hädan efter kommer vartannat inlägg jag gör hamna på min patr.eon
Vill ni veta vad jag tycker om detta får ni gå dit och läsa där …

22 gillningar

Nää, jag bara skojar.
Jan måste få experimentera för att hitta bästa upplägget som funkar för honom och forumet.

4 gillningar

Var då någonstans?

1 gillning

Svarade i DM!

Framgent kommer vi ge Patreons egna poddspelare ett försök. Det är smidigt att klicka in via appen och lyssna som här:

Många har tyvärr haft problem med poddlösning via Acast (RSS-flöde) och därav kommer vi göra ett nytt försök med endast Patreons lösning. Det finns också en ny Spotify koppling vi ska skapa instruktioner för framgent.

Vi kommer uppdatera om allting.

3 gillningar

Om fler har svårt att hitta.

5 gillningar

Som man bäddar får man ligga. Tänk att ens handlingar kan få konsekvens (och då menar jag inte Jans).

En väldigt vanlig modell. En annan som jag har sett är att “första halvan” kan vara fritt medan de djupare och riktigt kryddiga köttet kommer på patreon. Oklart hur det skulle funka på RT dock.

5 gillningar

Gör det som funkar! Som så ofta förr så vet jag att jag konsumerar innehåll annorlunda än andra. Tveksamt om jag skulle dra ner en app för det när Spotify rullar bra och jag försöker hålla luren utan saker som inte nyttjas dagligen.

Det enda jag vill varna för är väl om följetonger delas upp eller förslaget om att efter halva avsnittet gör det över i Patreonläge. Jag tror det gör mer skada än nytta. Men att Patreons ska ha mer för sitt bidrag är ju ganska självklart när detta är er brödföda (och ni ligger så lågt i forumstatistiken :wink: ).

10 gillningar

Är ganska van vid Patreon från Youtube men även där gör creators väldigt olika. De få poddar jag har kört via Patreon har fungerat antingen via Patreon-appen eller så kom de in i Apple Podcasts, det var dock väldigt mycket krångel för många vet jag. Att kolla video-podd via Patreon appen tycker jag är så där, finns ju sätt att lösa det på, men risken är ju att folk “fuldelar” då.

Just videopodd är ett gissel, men i 9 fall av 10 kör jag RT i Spotify. Igår ville man ju se lite grafer, så då blev det tuben. :smiley:

1 gillning

Jag tittar på RT-avsnitten via YT på min tv. Men om det slutar funka, så kan jag kasta det till min Chromecast från min pc och webläsaren.

Det mesta går att lösa, om inte får vi lämna feedback!

@janbolmeson har du spekulerat i att ha podden via PodMe? Jag har inte PodMe själv men skulle ni börja där så skulle motivatorn vara tillräcklig för att starta där (även för andra poddar som intresserar mig).

Ingen aning vad ni som poddare tjänar på det men noterar att vissa aktörer lägger poddar där för att få extra pengar utan reklam (som jag tolkar det).

3 gillningar

Vartannat avsnitt funkar för mig, jag hinner inte lyssna på alla i alla fall.

1 gillning

I 99 fall av 100 läser jag endast transkriberingen.

2 gillningar

Eh? Alla andra poddar med patreon lyckas lösa RSS-länk eller vad det heter till typ Apple Podcaster. Varför kan inte RT lösa det?

Vi jobbar på det. Vi ligger bara kvar i en legacy-lösning hos Patreon. @Oliver.Allemog löser det i veckan.

1 gillning

Det låter väl bra. Då kan man ju dela upp avsnitten i såna som är för nytillkomna och menade att locka till sig nya ekonomiskt intresserade till att börja sin resa som offentliga och såna som nytillkomna kallar för tondöva och avskräcker dem på Patreon.

2 gillningar

Tack, det var det jag ville höra. För Acast-lösningen har tyvärr varit krångligare än att lyssna på reklamen …

1 gillning

Går det att lyssna på patreonavsnitten via Apple podcasts appen? Jag lyssnar nämligen i bilen på väg till / från jobbet (Tesla med just den appen inbyggd). Om inte är det en dealbreaker för mig.

1 gillning

Det går i andra poddar så det är tekniskt möjligt, och Jan skrev här i tråden att de jobbar på det :slight_smile: så det ska nog lösa sig!

3 gillningar

@janbolmeson

Jag ser väl en viss risk att hälften-på-Patreon blir lite ett vägval som slutar i allt-på-Patreon.

Jag vet inte riktigt hur forumet ska fungera för den bredare icke-Patreon massa som hänger här då och då, som plockar intressanta avsnitt, när diskussionerna från Patreon avsnitt lite hänger i luften för de som inte är där. Eller blir det ett separat forum för Patreons på sikt?

Jag tänker också på, som @Kimarite är inne på, att ni får en hel del hjälp för att skapa nya avsnitt just av forumet. Blir det snävare publik så blir det sannolikt inte bättre.

Visst det kan säkert locka över en del till att gå med i Patreon, men risken är väl att forumet utarmas när folk går vidare till andra ställen för man inte hänger med när hälften av ämnena hänger i luften. Man går vidare före man blir hooked dvs kan tänka sig att bli Patreon. Folkbildningstanken faller ju lite i så fall.

Varningstecknet för mig är att forumet blivit så pass snävt, att både du och sponsorer drar sig från reklamavsnitt, som ju varit en viktig inkomstkälla för er. Det är ju ett rätt stort vägval att ge upp det. IMHO.

Jag vet, jag tillhör säkert en minoritet som inte har något problem med välbetalda reklamavsnitt även om det kräver att man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt - vad du/ni tycker och vad gäster säger.

Jag tycker väl också att du inte riktigt försökt positionera de olika typerna av avsnitt (egna vs reklam) ordentligt för att särskilja på dem. Men visst, det hade kanske ändå inte hjälpt mht den forum publik vi är som du/ni har :man_shrugging::joy:

Blir RT bredare eller smalare med hälften-Patreon? Fångar man in nya människor på det sättet? Jag är tveksam, Jan.

Hur som helst, affärsmodellen för RT har ju blivit lite av en never-ending-story som det väl är dax att avsluta. Så kör på det ni tror är bäst för RT, och er. Ett beslut är nödvändigt och sedan köra på det :+1:

PS: Som @axr var inne på i andra tråden (om svenska löner) så vet jag inte riktigt var jag ska dra gränsen. Så himla många poddar som pushar Patreon och alla är egentligen bra. Känns bara tveksamt att börja med 10-15 Patreon prenumerationer. Jag får väl dra ner på poddlyssnandet :joy:

13 gillningar