Vartannat avsnitt på Patreon framgent

Tycker det är intressant att många av RTs följare tydligt har goda ekonomiska marginaler. Men att lägga 50kr i månaden på en plattform och podd som både berikar vår privatekonomi och livet i stort, känns dyrt, är lite konstigt.

Min brorsa brukar säga att det du använder och har nytta av varje dag, ska du inte tveka att lägga pengar på.

Kanske skulle jag förstå resonemanget om man lever på existensminimum eller om man endast hoppar in på forumet någon gång per vecka och inte lyssnar på podden.

Men många som protesterar mot Patreon hänger ju här varje dag, så gissar att de gillar RT och forumet och att det berikar deras liv. Tjejgissar också att många har ok inkomst och marginaler.

Avsnitt och forumet dyker inte magiskt upp ur tomma intet, utan arbete och omkostnader. Så för min del så skaver det inget alls att RT får en väldigt liten del av min inkomst varje månad i utbyte mot allt jag får tillbaka.

Vi har redan sett vad en personlig ekonomisk rådgivare kostar, så RT är rena superfyndet om man jämför det rent ekonomiskt.

:sloth::sailboat::moneybag:

14 gillningar

Problemet är väl närmast när man har 10-15 poddar a 50 kr och sedan tröttnar på en del (”hm, när ska jag ta bort mitt stöd för det var ju ett tag sedan jag lyssnade?” :thinking: ) men har hittat några nya poddar med samma upplägg som man borde sponsra. Blir en privatekonomisk sörja :joy: Det är väl så många har fått för många abonnemang.

Men visst om man bara lyssnar på RT och lyssnar ofta så är det väl ett enkelt att sponsra :man_shrugging:

5 gillningar

Beklagar, måste vara en tung ekonomisk börda att gilla och stötta så många poddar. :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

7 gillningar

Ja ok uppenbarligen får inte jag tycka som jag tycker :man_shrugging::joy:

4 gillningar

Var ett icke ironiskt inlägg, kostnader kan såklart dra iväg.

Kanske göra som jag gör med streaming tjänster och varva? En månad podd x, en månad podd y, sen x igen och lyssna ikapp, sen podd y och lyssna ikapp.

Då kostar bara en tjänst per månad, men man får samma mängd poddtimmar och kreatörer får ändå lön! :blush:

1 gillning

Detta är en dålig utveckling som man (jag) sett komma. Jans problem att monetisera RT har varit en följetong. Men jag tror detta kommer sänka attraktiviteten och ge en mindre lyssnar och följarskara.
Men jag förstår att sponsorer drar sig. Detta har blivit en riktigt tajt åsiktskorridor vilket är trist.

Jag kommer gå in på Patreon och lämna stöd för att jag tycker RT gör bra grejor, men fler åsikter och röster måste komma fram utan att dels Jan ska kölhalas eller de ska ”ställas till svars”. Tröttsamt med högaffelmentaliteten som krypt in här.

Men…. Dealbreakern är att det går att lyssna på i Apple podcastflödet :joy:

6 gillningar

Just det här. Jag missade hela grejen om hälften patreon i avsnittsbeskrivningen i andra tråden. Men ryckte till när jag läste motiveringen. Förtryckt av den mest högljudda delen av sin egen publik. Det är en sorts deglobalisering jag skönjar här. Jag önskar verkligen inte fler plattformar att konsumera poddar i. Finns det inte på Spotify så finns det inte. Vissa har YT som sin främsta spelare osv. Patreon känns som en betalplattform i första hand och spelare i andra hand.

Jag har tidigare skrivit att det är deras podd och de ska få prata om vad de vill med vem de vill. Alla avsnitt kan inte tilltala alla. Strunta i extremisterna. Annars finns snart inte mycket att prata om inom korridorens avgränsning.

Lycka till med experimentet.

3 gillningar

Är inte riktigt där. Har 5-6 poddar kvar då jag ligger efter rejält på alla.
Fått ta bort flertal poddar. Slutat pendla och har inte någon naturlig situation där jag kan lyssna på poddar.
Är på RT avsnitt 348 från 4:e mars.
De andra är från februari och framåt.

Vet inte hur jag ska hinna ikapp.

Forumet ger mig mer i form av diskussioner och poddarna är enkelriktade. Har velat ge “svar på tal” under en del poddar men ingen som hör mig då :sweat_smile:

5 gillningar

Jag upptäckte i veckan att det fanns transkibering. Vet inte varför jag ignorerat det tidigare, men där kan du ju faktiskt citera och svara direkt i avsnittstråden, om det får vara kvar i den öppna delen då.

Känner igen det där att man lyssnar och vill pausa och ta ett snack med dem :joy:

2 gillningar

Kanske en Patreon feature att man får vara med under inspelningen live - typ som förr när man kunde ringa in. :joy:

4 gillningar

Dra stoppen som på spåret?

2 gillningar

Eller inspelning med publik? :rofl:

2 gillningar

Haha, ja, kanske både och tänker jag. :smiley:

1 gillning

Men kanske en minipublik, på 1-3 stycken. Lite som chefs table! RTs lilla studioläktare!

Limited edition! :blush:

2 gillningar

Låter bra, men lär inte vara enkelt när jag/vi avbryter stup i kvarten.
Kanske även med sådant som drar samtalet åt annat håll.

Jag är en sådan person som har åsikter om det mesta och brukar inte hålla käften under samtal :laughing:

1 gillning

En affärsidé! 5kr i avgift vid varje avbrott eller fråga! :blush:

2 gillningar

Kanske vi ska göra ett sådant community-avsnitt? Typ rösta fram ett tema och sedan kan vi köra. :rofl:

Inser att det här kan vara ett kamikaze-uppdrag.

8 gillningar

Du har ju ett uttryck “prov-prata” :laughing:

1 gillning

Draknästet.

1 gillning

Jag kan bara beklaga beslutet att publicera hälften av avsnitten på patreon. Fullföljs det så kommer der långsamt leda till döden för RT.
Jag har varit aktiv på forum tidigare som infört stängda betal-delar. ALLA är nu i stort sett döda eller oaktiva. Aktieguiden är ett exempel.

4 gillningar