Nån som har vattenfelsbrytare som funkar som utlovat? Har provat två märken men tycker inte dom håller måttet.
Tips på märke och modell uppskattas.
Nån som har vattenfelsbrytare som funkar som utlovat? Har provat två märken men tycker inte dom håller måttet.
Tips på märke och modell uppskattas.
Jag har en Waterfuse. Är lite osäker på om den ”funkar som utlovat”.
Vi har en Grohe. Funkar bra och har många funktioner. Bra app, men kräver 14-ställigt lösenord!
Har också Grohe, är nöjd med den. Tjejerna hemma har dock protesterat någon gång när den stängde av vattnet efter att det gått 200 liter i en tagning… Var tydligen några duschar efter varandra. ![]()
Man får billigare försäkring hos Folksam också med en sådan.
Tackar. Kör ni Android eller IOs? @janbolmeson @FinaFisken
iOS men appen är kass.
Vad rekommenderar försäkringsbolagen?
De borde ha koll.
Jag har köpt Waterfuse via Folksam men den har mig veterligen ingen app. Det kan förstås finnas någon nyare variant än den jag har.
Jag kollade på Länsförsäkringar, triggad av min egen fråga:
Android. Där är Grohe-appen bra.
Väcker liv i denna tråd.
Vet någon huruvida man kan ha en vattenfelsbrytare i en lägenhet (bostadsrätt)?
Jag har ingen som helst aning om hur sådant här fungerar.
Men det känns som en exceptionellt mycket mer ordentlig lösning än den nuvarande; två billiga vattenlarm, ett under kylfrysen och ett långt inne under diskbänksskåpet (de saknar wifi-uppkoppling och det är dessutom högst oklart om någon av dem verkligen fungerar), samt ett till åren kommet “droppskydd” under diskmaskinen…
I en lägenhet har du generellt inga inkommande rör som du har tillgång till som betjänar hela lägenheten utan de kommer in från slitsar till kök, badrum osv.
I en relativt nybyggd lägenhet med fördelarskåp kan det dock gå.
Så om man inte har “fördelarskåp” så kan man inte ha vattenfelsbrytare i en lägenhet?
Men ingen rabatt på t ex hemförsäkringen?
Sugen på en men verkar rätt dyrt och jag får nog inte plats med en.
Skulle säga att wifikopplingen är det minst intressanta med en vattenfelsbrytare. Om något är det elektronik som inte kommer fungera i det långa loppet.
Vattenfelsbrytaren ska stänga av vattnet vid en läcka och det vill man bara ska tugga på i bakgrunden och om olyckan är framme fungera.
Titta på någon av de seriösa fabrikaten tex LK, Vatette, Waterfuse, Grohe.
Är inte ovanligt att man har samma inkommande stam för hela lägenheten men om man inte har det så kan man rätt enkelt lösa det med någon av respektive fabrikats lägenhetslösningar. Då stoppar man magnetventiler i både badrum och kök som stänger vattnet vid läckage. Antingen via att känna av trycket i rörledningarna eller via en fuktsensor.