Vem kan göra en historisk värdering av ett bolag för 5 år sedan till följd av en arvstvist?

Hej!

En vän har en potentiell arvstvist och han skulle behöva hjälp med att göra en historisk värdering av ett företag “AB”, dvs göra en uppskattning om vad företaget var värt för ca 5 år sedan. Det blir i så fall en “utomstående värdering”, eller vad det kan kallas, dvs värderingen kommer behöva göras på tillgängliga årsredovisningar, nyhetsartiklar och annan tillgänglig offentlig information.
Min vän har en offert från en av de stora revisionsbyråerna men med tanke på prislappen så känns det som att de vanligtvis inte gör detta för privatpersoner och att summan för bedömt nerlagt arbete är väldigt hög.

Så om någon har gjort något liknande och kanske har tips på något medelstort företag som inriktar sig på den här typen av jobb så är alla tips välkomna!

1 gillning

Oj, tyvärr inget jag känner till. Jag skulle nämligen precis också hänvisa till de stora revisionsbyråerna. Eventuellt kolla med företags- / bolagsmäklare i närheten.

Är det svindyrt? Att värdera ett mindre AB, mellan tummen och pekfingret, borde väl inte ta mer än en dag, max 10 tkr? Borde vara ganska standardiserat.

2 gillningar

Är det en någorlunda vanligt förekommande bransch borde det inte vara speciellt komplicerat.

Ja, det är svindyrt. Men samtidigt rör det sig om potentiellt mycket pengar så det känns som att de nyttjar den situationen. Samt att det ger en viss tyngd att det är en av de stora drakarna som står på värderingen och inte “Pelles revisionsbyrå”.

Men man vill som sagt inte betala ett överpris för att relativt enkelt jobb, därav jag tittat på alternativ i “mellanklassen” om det nu finns en sådan…

Vad är kravbilden på värderingen? Ska ske av något certifierat organ? Annars borde det ju gå att göra själv relativt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Det låter som en komplicerad uppgift.
För att jag ska kunna säga vad som är rimligt eller inte skulle jag behöva veta bransch samt vad ni uppskattar bolaget till för värde. ( vi har ju inte en susning om det är ett stort eller litet bolag). Skulle jag få veta offerten också kan jag enklare säga om det är rimligt pris eller ej.
Värderingen ska göras retroaktivt, dvs vad visste man om bolaget då. Hur det blev sen kan användas för vägledning men det baseras på någons agerande efteråt, det viktiga är vilken information man hade vid den tidpunkten.
Det är en tvistfråga vilken innebär att precision och att kunna motivera alla komponenter i värderingen blir väldigt viktig. En mellan tummen och pekfingret värdering på 15 minuter kanske ger 80% korrekt värdering men en motpart kommer ju aldrig nöja sig med det. Är det en revisionsbyrå så måste de utföra värderingen enligt konstens alla regler vilket innebär mycket formalia. Värderingsmannen kanske måste vittna om värderingen i domstol osv.

1 gillning

Spontant skulle jag säga att det finns flera vägar att gå.

Du kan titta på värdering genom det egna kapitalet. Det är det substansvärde som finns i bolaget. Om lager etc är kurrant är en fråga som alltid är svår, men det ger en visning.
Det finns en enkel nyckel per marknadssegment som ger Y x eget kapital= försäljningspris

Nästa metod är mer komplicerad, det är att värdera utifrån årsvinst. Då blir det att ta fram vilken multipel som är relevant för marknadssegmentet. Z x årsvinsten blir då försäljningspriset.

Efter det här kommer allt lullull, nyckelpersoner, kunskap, kund/leverantörs avtal etc. Som kan höja eller sänka prislappen och påverka multipeln. Multipeln är normalt sett högre ju mer vinst man gör och ju större bolaget är.

Ska du få något som håller juridiskt så är det nog en mäklare eller revisor som är vettig.

Lycka till!

Tack för er input! Önskar jag kunde lämna mer information men det går inte i nuläget. Lutar i nuläget åt att acceptera offerten från en av de stora drakarna och så får vi se var det landar.

1 gillning