Hunger games och Elyseum är väl knappast förebilder? Om man inte räknar kallt med att tillhöra eliten.
För att svara på frågan bör man fundera på vad FIRE innebär för en AI 
Sån har jag aldrig sett
, är det star trek?
Men förstås svårt göra film där alla lever lyckliga i alla sina dar redan från start.
Har aldrig funderat över samhällsorganisation och ersättningsmodell i Alien eller 2001.
Finally Independent Retire (Humans) Early
#skynet
Av samma anledning som det inte är minimal skatt på så mycket annat: för att våra härskare vill ha pengar och har makten att ta dem.
Hur vet du att du inte redan gjort det? Det finns nog allt fler som använder detta utan att berätta för någon.
Varför ska de inte betala höga skatter?
Jag ser på AI som jag ser på andra objekt, det är inget fel att vi använder dem till vår vinning. Det är inte mer fel att vi tar en stor andel av vinsten från AI på samma sätt som det inte är fel att vi tar en stor andel av vinsten från järnmalmen.
De få gånger jag varit beställare av kommunikationstjänster har jag krävt personliga möten med kreatörerna, haft dialog om tänket och tyckt till om förslagen. Jag har förväntat mig att kreatören kan koppla sitt verk till strategin och finjustera efter min input. Det är den intelligensen jag betalar för och det kan ChatGPT inte leverera.
I mina öron låter det som att någon som använder ett verktyg likt ChatGPT skulle kunna erbjuda det. De använder verktyget för att snabbare skapa ett förslag till dig, och sedan finslipar det förhand. (Samt har alla möten med dig.)
Det har gällt grafisk formgivning och jag är ganska övertygad att kreatörerna ifråga i stora drag själva tagit fram förslagen utifrån hur de kunde motivera detaljer i typografi, former, symbolik, färgval etc. Sedan kan säkert vissa delmoment ha varit automatiserade.
AI kommer leverera generiskt innehåll som kan fungera som brödföda. Men vill du ha lyxmiddag får du betala för kreatörermas hjärnkraft. Tror jag.
Varför skulle de göra det frivilligt?
Det stämmer troligen. Men tror att det stämmer om 5 år?
Jag tänker mig nog inte att skatten skulle vara frivillig. Lite som moms eller punktskatt fungerar idag.
Moms kräver kunder, kunder kräver anställda med lön.
Det beror på vad som händer. Det är först med ChatGPT som jag börjat ta trenden på allvar. Det kommer förändra arbetslivet, absolut. Men om det kommer ta 2, 5 eller 10 år vet jag inte. Jag tror vi underskattar hur lång tid en teknisk förändring tar bland organisationer och i breda folklager.
Jag tror nog att vi kommer se lite förändring redan om 2 år, men nog huvudsakligen vilja verktyg som erbjuds av de stora bolagen. Om 5 år så kommer “vanliga” företag i Sverige börja ändra sig och om 10 år så har vi ett nytt normalläge, där AI är lika självklart som internet är idag.
Nog klokt, själv skulle jag säga att ända sedan GPT-3 så har det varit tydligt åt vilket håll vi är påväg.
Sant, alternativet är ju att AIn get bort allt grattis. Do true jag att sälja det till människor är mer troligt.