Låter snarare som om du har något att tjäna på att rekommendera just en enskild fond. Finns flertal fonder som presterat bättre än den du pekar ut och många av dem till en lägre avgift.
Den fond du pekar ut har en ovanligt hög andel teknik-bolag vilket är en branch som råkat gå bra de senaste åren. jag kan garantera dig att duinte hade varit lika glad om du hade ägt teknik bolag under IT-bubblan i början till mitten av 2000-talet.
Du har inte förstått. Jag letar inte efter maximal avkastning! Läs vad jag skrev till dig tidigare.
Ursprungliga frågan var “vem köper dyra fonder och lönar det sig?”. Jag har svarat att jag köper fonder med högaavgifter. På frågan om det lönar sig har jag visat på exemplet MS INVF Global Opportunity. Den fonden har presterat ca 400 % avkastning sedan sommaren 2013. Länsförsäkringar global indexnära har under samma tidsperiod presterat ca 160 %. Jag tycker det är ett tydligt exempel på att det kan löna sig rejält.
Det går alltid att hitta exempel på saker som lönat sig historiskt. Om du inte letar efter maximal avkastning, varför är det då just avkastningen du jämför? Varför just MS INVF Global Opportunity istället för någon annan fond? Hur visste du att den efter att ha legat runt 0 i ca 3 år plötsligt skulle börja stegra år 2013?
Det finns mängder av fonder som överpresterat mot index. Det finns även mängder av privatpersoner som överpresterat mot index med enskilda aktier. Men all forskning och statistik säger att sannolikheten att de kommer fortsätta överprestera är ganska låg.
Du har valt ut en fond, valt ut en tidsperiod där den gått som bäst och sagt att det finns exempel på att det kan löna sig att betala höga avgifter. Jag kan på samma sätt ge dig mängder av exempel där enskilda aktier har lönat sig gentemot fonder också vilket jag anser är samma typ av resonemang, där du anser det vara “lotto” att välja ut ett antal bolag som gått väldigt bra, medan en fond som har totalt 38 aktier inte är det. Jag anser att bägge två är lotto.
Det är nog en bra idé att lägga ner eftersom du inte har svarat på en enda av mina frågor utan fortsätter komma med samma tomma argument. Bättre fly än illa fäkta när man har slut på svar. De råd du ger är nämligen bland de sämsta jag sett när det gäller fond investeringar. Har du inte ens nått upp till din första miljon än eller upplevt en riktig börskrasch har du väldigt mycket kvar att lära så du bör nog undvika att ge ut tips till andra i fortsättningen.
Svara istället på frågan du hoppade av på förra gången: vid vilken tidpunkt bytte du till dessa fonder, vilka bytte du bort från vid det tillfället och vad var det som fick dig att byta den gången?
Vi läser vad du skriver. Men du verkar inte förstå vad du skrivit själv, eller åtminstone så förstår du inte innebörden i de invändningar som folk kommer med.
Det är självklart inga problem att hitta några fonder med hög avgift som gått jättebra i efterhand.
Det är bara det att det inte är reproducerbart att göra det i förväg. Att veta vilka av alla dyra fonder som kommer prestera bra framåt. Du hade turen att åka välja rätt fonder. De som valde fel hänger inte på bloggen och skriver om det. Att du kommer kunna göra om det år efter år framåt tvivlar jag starkt på.
Att påstå att en fond som överpresterat under en livstid på knappt 10 år slår index över lång tid är okunnigt. Det är alldeles för kort tid.
Vi får inte heller glömma survivorship bias som gör att aktiva fonder som grupp ser bättre ut än vad de egentligen är.
Miljonären, läs dina egna kommentarer i denna och tidigare trådar. Tänk dig att någon annan skrev dem som svar till dig och avgör var de hör hemma. Eller skärp dig och delta civiliserat i diskussionen och spar tramset till Facebook.
Glöm inte bort att det finns också billiga fonder som är dåliga - riktigt dåliga till och med. Och bland dem finns det också indexfonder. Alla index är inte bra.
Jag har en mindre del av mina investeringar i en ”lekportfölj” och där har jag enbart aktier och dyra fonder, 100%.