Vem skulle du vilja bjuda på en drömmiddag?

Osäker på om det är från SVT söndagsöppet eller Go kväll där gästen i programmet fick bjuda in gäster till sin middag. Formatet var kanske lite töntigt men jag gillar verkligen tanken av att få veta vilka ni som hänger här skulle vilja bjuda in till ert middagsbord och varför.

Tänk dig att du har en middagsbjudning, det kan vara hemma hos dig eller någon helt annanstans men det är du som är värd. Du får hela kvällen på dig för samtal och diskussioner runt bordet. Vilka 3 gäster hade du valt på din drömmiddag?

Jag börjar:

Göran Adlén

Personligen älskar jag att spåna om framtidens trender och beteenden. Därför är det naturligt att ha en trendspanare vid bordet och Göran verkar sympatiskt och någon som jag tror kommer att bidra med massor av inspiration.

Jan Bolmesson

Sättet Jan ser på livet utifrån ett money management perspektiv lirar så otroligt väl med hur jag själv ser det och jag ser fram emot mycket givande samtal. Säker på att Jan kommer bidra med många nördiga skratt kombinerat med utdragna diskussioner om varför långsiktighet alltid vinner och vilka är det egentligen som kör runt med lyxbilarna i Malmö?

Navid Modiri

Navid kommer ställa kritiska frågor utifrån verkliga drivkrafter, existentiella perspektiv och mer eller mindre fungera som en kompass i kvällens samtal.

Jag har valt att hålla mig inom landet mest för språkets skull men våga tänk stort:)

2 gillningar

Tack för komplimangen. Jag är på. :joy::+1:

Jag hade på en middag i Sverige velat ha:

• Alexander Bard
  • Linnea (med regnbågsfärgade håret)
  • Fredrik Lundberg

Internationellt:

• Nassim Taleb
  • Jim Simons
  • Jocko Willink
  • Tim Ferris
  • Joe Rogan

Kommer säkert på fler.

2 gillningar

Är förvånad över Joe Rogan faktiskt :grimacing: han och Trump är nog dom sista jag skulle vilja äta middag med. Smaken är som baken.

Det är ju inte så kul att träffa någon som är lik en själv eller håller med en om det man säger. Tror att jag hade kunnat ha ”thoughtful disagreement” med alla på min lista. :slightly_smiling_face:

Du borde auktionera ut en middag med dig på “Rikatillsamanshjälpen” - privatekonomi för alla. Intäkterna från den borde skänkas till en väl vald välgörenhetsorganisation.

4 gillningar

Om någon vill arrangera så kan jag säkert ställa upp. Att göra det själv känns dock som höjden av självupptagenhet… :joy::man_facepalming:

2 gillningar

Du får pitcha idén till din nästa =). Carolin får en helkväll egentid =)

2 gillningar

Svårt att begränsa sig till bara fyra personer, men tror att följande gäng skulle skapa bra dynamik:

Barack Obama

Greta Thunberg

Zlatan Ibrahimovic

Miranda Qu

2 gillningar

Kul! Var tvungen att googla Miranda :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kul fråga. Först måste man ju fundera på om man vill ha spännvidd eller om man vill ägna den ändå begränsade tiden till att nörda ner sig.

Svenska listan
Leif GW Persson - för 10-år sedan
Lena Hallin
Johan Rockström

2 gillningar

Det förstår jag. Andra kvinnliga, asiatiska globalister och entreprenörer går också bra. Mångfald berikar!

2 gillningar

Investeringsmiddag:
Peter Lynch - (för hans fantastiskt sunda syn på bolag och investeringar, samt att han var minst lika mycket komiker som investerare)
Meb Faber/Patrick O’Shaugnessy - (kunskaper kring kvantitativa strategier, forskning och data, och dem är dessutom duktiga podcasters)
Howard Marks - Väljer Marks över Taleb till middagsbordet för att diskutera risk, mest för att Taleb verkar minst lika otrevlig som han är smart xD

Avbytarbänken: Joel Greenblatt, Eugene Fama, Cliff Assness, Warren Buffett, Charlie Munger, Wes Gray, Tobias Carlisle, James Montier, Benjamin Graham.

Skulle jag sprida ut det på fler intressen blir det nog en investerare, en mat&vinare, och en fantasynörd.
Peter Lynch
Gordon Ramsey
Brandon Sanderson / Matt Mercer

2 gillningar

Först säger jag: sambon. Vi unnar oss sällan drömmiddagar och hon är bättre på konversation än jag är, det får ju inte bli en stel middag :joy:

Annars tänker jag:

• Gudrun Schyman (gillar inte hennes åsikter men gillar hennes person, det är en äkta kraftkvinna och Matriark och jag tror det kan öppna för intressanta samtal)
  • Alexander Bard (Karln är ju för det första från vettet, men har allt jämt väldigt mycket bra tankar när man väljer att lyssna också. Ser framför mig att han och Gudrun är en drömkombo)
  • Jordan Petersson (Skulle gärna diskutera religion, tro och livet i stort med honom)
2 gillningar

Joe Rogan som för ett samtal med Alexander Bard. Rogan har en förmåga att få ut det bästa av samtal och Bard har så otroligt mycket intressant att komma med.

Haha tror inte man får in många ord på en middag med bard. Kan lätt bli en one man show :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning
  • Keynes
  • Friedman
  • Borg
1 gillning

Börje Salming
Per H Börjeson
Dave Grohl

Det enda man behöver göra är att plocka fram. :popcorn::joy:

Dave Grohl tycker jag är ett bra väl. Verkar vara väldigt sympatisk herre

2 gillningar

Till Lindemann (sångare i Rammstein) och Pär Hulkoff (sångare i Raubtier). Imponerad av deras kreativitet och affärsmässighet.