Jag förstår detta. Jag fick kämpa länge med att övertala min familj att inte köpa julklappar till mig.
Vi lämnar allt vårt utsorterade saker samt urväxta barnsaker till det lokala loppisen.
För oss iaf är det bara att gå in till dom och lämna över en papperskasse med sakerna som man vill bli av med…
Det är lättare att åka och lämna till loppisen än tiden det tar att sortera och slänga på soptippen…
Röda korset är vanligare än myrorna iaf i grannorterna där jag bor. På de mindre ställena jobbar personalen dessutom gratis.
Är det inte bättre att returnera julklapparna, eller är det mesta skräp köpt på nätet där frakten är dyrare än varan?
Jag brukar lämna prylar/kläder till återbruket på lokala avfallsanläggningen. Sportsaker hamnar hos Fritidsbanken där man för övrigt kan låna prylar gratis. 
Jag har svårt att förstå varför man slänger fungerande saker.
Jag tror att en faktor gällande att “slänga nya varor” är att det är fel på en del varor. Detta gäller förstås främst billigare varor av mindre kända märken. Om en butik sålt en viss produkt en tid och får en väldigt hög andel returer kan de välja att kassera det som finns i lager. Hypotetiskt kan förstås vissa exemplar vara felfria men det är dåligt för butiken att sälja defekta varor.
När det gäller bättre “normala” märken finns returrätt men den är ofta exkluderad när det gäller tillfälliga partier, egna varumärken etc. För privatpersoner finns elektronikskrot där delar sorteras, återvinns etc. För företag kostar det pengar att skicka saker till återvinning. Det kräver dessutom en hantering.
Helt hopplöst att övertyga en del presentfanatiker om att vuxna som byter pengar med varandra är onödigt. Så högen av krafs växer för varje tillfälle något kan firas.
Ja, fast dessa ser du inte stå och hiva det i containrar på återvinningsstationerna . Det finns andra vägar för den hanteringen.
Ja, fast returrätten är lagstadgad och ganska omfattande, vad butiken än vill inbilla oss.
Precis. Menar du att de ska fuldumpa det som privatpersoner istället? Isf förstår jag din tes. Men det tror jag nog personalen på plats fattar, om det ligger 25 usla vattenpistoler i originalförpackningar. Det är inte det som saken gäller i förstaposten och i nyhetsinslaget.
Förresten, fr o m nu är det begränsat antal besök per person (hushåll?) och år på sysavs återvinningsanläggningar i Skåne. Det var på tiden, säger jag, som ser hur många hantverkare står där och dumpar renoveringsrester som uppenbart inte kommer från deras eget badrum.
Begränsat antal besök för privatpersoner är helt förkastligt om inte antalet tillåtna besök är väldigt högt satt! Vad gör de flesta om deras tillåtna antal besök har uppnåtts? Förmodligen slänger de sakerna på fel plats om de inte är välkomna på återvinningsanläggningen.
Har inte hantverkare abonnemang på återvinningsstationerna så att de betalar och kan lämna det de behöver? Fungerar kanske på olika sätt på olika platser.
Jag tror de sa 25 gånger. Dvs, du hinner ett varv varannan vecka. Det känns fullt rimligt. Inte ens min mamma, som kör ett varv så fort hon klippt gräset på somrarna, når 25 gånger och mina i evighet renoverande grannar med släp har nog svårt att nå 25 faktiskt. Själv är jag där kanske fem gånger om året. Jag får väl börja sälja “slängtjänster” via annons. ![]()
Tveksamt på våra delar av söderslätt faktiskt. Mängden skogsgläntor och obevakade återvändsgränder är inte lika stort här som på en del andra platser.
[varning för fördomar i kommande text] Tanken är ju den. Men här i Skåne är det många hantverkare från länderna runt Östersjön som jobbar och det finns många tveksamma svartjobbslösningar och liknande. Inte konstigt att man behöver få ordning på det. För några år sedan infördes körkortsscanning för att man ska lämna på sin egen återvinningscentral. Detta för att folk körde till grannkommunens om det var lättare eller behövde sprida ut just renoveringsmassorna.
Men ja, försvårar gör det ibland. En kollega hade problem när han skulle tömma föräldrahemmet när det skulle säljas och han själv inte bodde i samma del av Skåne.
Sist men inte minst: Inget av detta hade behövts eller varit ett problem om vi inte hade haft ett sjukt konsumtionssamhälle.
25 är absolut högt satt och klart rimligt.
Jag såg på TV för ett par år sedan ett reportage från en återvinningsanläggning som hade infört att maxantal besök och tror att det var 3 eller 4 besök på ett år och det tycker jag är för lite.
Jag förstår tanken med det men risken att människor dumpar sitt skräp i skogen istället ökar förstås.
26, per person. Är man två vuxna blir det en gång i veckan.
Tack för klargörande… nästan rätt alltså. Har man hemmaboende barn med körkort kan man köra som en tätting och ändå ha gånger kvar.
Intressant länk. Det ställe som jag såg reportage om för ett par år sedan fanns inte med i listan men förhoppningsvis gick det inte att ha bara 3-4 besök i veckan och den galenskapen skrotades!
I veckan? Låter ju mycket
Ja det är nog mycket! 3-4 besök om året är lite mindre.
Returrätten som jag hänvisade till här avsåg företags rätt att skicka tillbaka felaktiga eller osålda varor till leverantören. Det är inte lagstadgat alls utan regleras via avtal.
Jag har inte menat att det skulle vara ok att göra på det ena eller andra sättet utan mest försökt förklara en rimlig bakgrund till att någon hittar X prylar nya i förpackningar i en container. Det kan ofta vara så att butiken velat returnera dem till leverantören, av ett eller annat skäl. Detta har antingen inte varit möjligt enligt deras avtal eller så har leverantören inte velat ha varorna i retur. Butiken har då uppmanats att kassera dem. IOM att butiken fått inköpspriset återbetalt har de inte länge möjlighet att sälja varan och den hamnar då i en container.
Helt okej och tack för utläggningen. Jag vet hur det funkar med sånt också, men menar då att jag inte tror den erfarna återvinningspersonalen åsyftar dessa fall när de nämner bortkastade julklappar.
Att hela grejen är tragisk, oavsett anledning verkar vi f ö överens om. ![]()
Jag vet inget om julklappar specifikt. Det framstår som svårt att förstå att mottagaren av julklappar skulle slänga dem, om det nu inte handlar om någon öppnad present med udda innehåll. Däremot kan ju givaren har skaffat för många och bara velat bli av med dem. Jag har förstått att den typen av förhållningssätt till prylar finns.
Jag tänkte mest på i vilken tråd vi befinner oss.
(se post #1)